Bra tur Möja eller ?

Hejsan,
Har fundering på att paddla till möja från exempelvis sollenkroka.
Finns här nån vänlig själ som har erfarenhet av dessa vatten?

Jag och min sambo tänkte oss en 4 dagars utan behöva slita ut oss,men ändå lite distans!
Vad jag vill veta är en tänkt rutt, lämpliga tältplatser etcetc...

Vi hyr gärna kajaker i närområdet så vi slipper ta med oss våra egna, gärna Prijon seyak eller marlin,,, Tips på uthyrare?

Tack för svaren och, om nån annan kanske är sugen att hänga på så är det bara att maila typ!

Mvh

Hans o Monika
 
Hmm, inte lätt för en norrlänning!
Kanske ingen bra ide då i juli.

Vi är ju iofs inte låsta till just detta så andra förslag tas emot vänligen..
 
Möja..

.. är inga problem mitt i sommaren, bara att hålla sig ur farlederna och snabbt ta sig över om man ska korsa dem (vilket ni kommer behöva göra). Men det finns många turer rakt norrut som ärfina också, samt Grinda etc. Inte lika långa etapper över öppet vatten, men ändock fint.

// Jocke
 
Vi har några kompisar från Sundsvall som tipsade om just Sollenkroka och ut till Möja. Det var därför vi ville ha lite mera input typ..

Jocke, Grinde som du nämner.. Lämplig isättningsplats? och kanske nått mer tips på färdväg.
Jättetack på förhand.
Hans
 
Grinda har du ca 7-8 km VNV om Sollenkroka, så där kan du lägga i. Lillsved har du också, då är det bara ett par km. Gällnö är också fint, ligger mittemellan Grinda och Sollenkroka. Finns en fin liten strand där, vid Getudden där jag brukar göra ett strandhugg.

// Jocke
 
Även mitt i sommaren tycker jag det är ganska lätt att undvika de värsta armadorna av fritidsbåtar. Grinda och öarna där är också fina men lite ligger ju lite längre in, det området tycker jag avnjuts bäst lite tidigare eller senare på säsongen, där kan det bli rätt mycket folk och båtar mitt i högsäsong.

Om vädret är bra och ni har hygglig paddelvana så har ni många riktiga ytterskärgårdspärlor lätt åtkomliga från Möja. Kolla kartan och låt blicken vandra österut. Stora Nassa, Lilla Nassa, Gillöga, Fredlarna, Björkskär, Kallskär m.m. Tillåter väder, vind och erfarenhet är det här ute ni ska vara och snurra, även mitt i brinnande industrisemester lär ni hitta helt egna skär att slå upp nattlägret på varje natt.

När det gäller att hyra, om ni har bil så har ni också Horisont Kajak i rätt härad. Kolla deras hemsida, man kan paddla ut från deras brygga också, nära Grinda men mitt i sommaren skulle jag rekommendera att slänga kajakerna på biltaket och låta bilen sköta en del av transporten längre ut mot yttre delen av skärgården.

Om ni inte redan har den, köp och slå ett öga i guideboken "Paddla Kajak i Sthlms Skärgård". Mycket bra tips att inhämta där. Vill du har mer konkreta råd och tips så skicka ett meddelande.
 
Jätte fin tur, förra året paddlade vi från sollenkroka - möja- Björkskär -stora nassa - gillöga - ängskär -rödlöga och avslutade vid gräddö. I stundvis hårdare vind, med väldigt roligt och fina områden. Det behöver inte bli super stora korsningar på öppet vatten, men ett par blir det och är det lugnt väder är det inga problem.

Vatten fyllde vi på vid Stora nassa & rödlöga, och på den sistnämnda fyllde vi även på med lite mat. Om det handlar om fyra dagar så skulle det säkert vara lämpligt att hyra från möja och sedan köra kring stora nassa/gillöga och mysa runt där istället för att fara vidare norrut.

Bifogar några bilder!

Bild 1 :Detta är en tältplats på stora nassa, riktigt skyddad även fast det blåser ordentligt utanför.

Bild 2 :Tältplats från Gillöga, svårt till omöjligt att hitta en skyddad plats. Det blåste på ordentligt, använde bergskilar för att få duken riktigt spänd.

Har man tur med vädret är det inga problem att paddla dessa överfarter, men kräver lite mer om det blåser på. När vi korsade blåste det mellan 13-16 m/s med nog stora vågar så att man försvann mellan topp och dal.

Bild 3 : Tältplats från rödlöga, väldigt fint ställe där. Svårare att hitta tältplats , men rekommenderar verkligen ett besök dit.

Vi paddlade i mitten av augusti, och det enda stället vi märkte av att det fanns folk vad vid möja och rödlöga. Men absolut inte nått man tänkte nämnvärt över.


Alternativt kan du gå i från östra Lagnö vid ljusterö och paddla rödlöga, stora nassa möja eller liknande.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
Ey63210 Tight för fötterna i tur/havskajaker Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Merckx Inställd tur Paddling allmänt 0
Brauer En tur på Immeln Paddling allmänt 4
Ankan79 Tur tips i Närke Paddling allmänt 1
Rimmon 2 dagars tur i Mälaren Paddling allmänt 2
Mike C Uthyrning för helg tur till Lurö skärgård så här års? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
Chabolina 3-dagars tur från Lidingö Paddling allmänt 3
yogafreak 4 dagar i norrtälje skärgård.. förslag på tur? Paddling allmänt 5
jampa2 Årets första tur Paddling allmänt 11
~sweet~ Tips på en fin tur i bohuslän? Paddling allmänt 11
bogart Årets första tur... Paddling allmänt 5
Tomppa Kall tur till varm stuga. Veckoslutsutfärd 19-20.11.05 Paddling allmänt 1
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Jocka Årets premiär tur är avverkad! Paddling allmänt 2
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
T-man förslag på paddel tur med vandrarhems övernattning Paddling allmänt 1
soulflow lämlig tur i stockholms skärgård?? Paddling allmänt 1
Utobirds Tur o retur Gotska Sandön?! Paddling allmänt 5
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
Stor Lång tur i alaska eller canada Paddling allmänt 0
kajakmannen Vattenkonsumption under en 3-4 dagars tur???? Paddling allmänt 3
Darwin Tips om trevlig tur Paddling allmänt 0
Årets första tur Paddling allmänt 0
ryden Bra ställen att campa mellan Kalmar och Möja Paddling allmänt 9
uberg Bra paddelområden öster om Möja? Paddling allmänt 3
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.