Avdunstning av gas i behållare

Avdunstning av gas i behållare (Fysik fråga)

Hej Utsidan medlemmar.

Jag håller på att göra lite köktest och fick lite lustiga resultat som jag tror/vet har med lite fysik att göra. Kan dock inte hitta information om det.

Jag testade att köra max på ett kök med gasol och 500ml vatten.

Fick ett resultat på 46 sekunder. Trodde det inte var sant och testade igen fick då också resultatet 46 sekunder. Gjorde testet ytterligare 3 gånger och fick resultatet 51s, 1m07s och slutligen 1m30s!

Märkligt tyckte jag tills jag kännde på gasoltuben som då var iskall. Om jag inte missminner mig har det med avdusningen att göra, från vätske till gasform som gör att det blir kallt, varvid trycket minskar i gasoltuben och då ger längre uppvärmingstider.

Någon som har en bättre förklaring?

/Janne
 
Egentligen inte tryckfallet. Gasen är i vätskeform i behållaren och "kokar" när den används. Värmen som krävs för det tas från omgivningen och gastuben är ju den närmaste omgivningen. Jag har varit med om att få frost på utsidan när jag använt köket i fuktigt väder nära noll. Du får mer fart på köket om du tillför värme till gasen. Det räcker att ställa tuben i kallt vatten. Det kalla vattnet är mycket varmare än gasens kokpunkt.
 
Hej...

Vet du varför det blir kallt och vad som händer fysiskt? Var ett tag sedan man gick i skolan...
Har väl med gaslagen att göra. :)

Så när tuben blir kall i rumstemperatur minskar effekten, om man inte tillför "värme"?
 
Skolan försvinner i historiens dimmor även för mig.

Gasblandningens kokpunkt är "ett antal minusgrader" vid atmosfärtryck. Gasen i burken kommer att "koka" tills att trycket stigit tills kokpunkt = omgivningstemperatur. Öppnar du och släpper ut gas sjunker trycket (så trycket är förstås inblandat) kommer vätskan att börja koka igen, eller åtminstone avdunsta. Kallt blir det för att genom att börja släppa ut gas så har du sänkt kokpunkten till en bra bit under omgivningstemperatur. Två saker kan då hända. Omgivningen kan tillföra energi tills det bli balans eller så blir det balans när vätskan blivit så kall att den inte kokar.

Tyvärr kan jag inte förklara mer exakt. Hoppas att jag inte har direkt fel :) Någon får rätta i så fall.
 
Avdunstning kräver värme. Kyla försvårar efter hand avdunstningen (då temperaturen närmar sig bränslets kokpunkt) varpå gasuttaget från flaskan begränsas.

De första tre gångerna du testade kunde flaskan fortfarande ge ett gasuttag som var större än brännarens maximala behov, varpå du fick samma resultat trots att flaskan hela tiden blev kallare.

Vid fjärde försöket var flaskan så kall att gasuttaget hämmades, och brännaren fick inte nog med bränsle för att ge maximal effekt.
 
tryck och temperatur hänger ihop.

Sjunker trycket sjunker också temperaturen.
Sjunker temperaturen, sjunker också trycket.
Dessutom krävs extra energi för att få molekylerna att lämna vätskefasen och gå över i gas.

Gasolen skulle ju inte vara i vätskeform i rumstemperatur om det inte vore för trycket i flaskan. När en gång gasen trycktes in i flaskan, höjdes temperaturen. Värmen fick sen stråla ut i omgivningen. Nu när den används och trycket sjunker, då blir den kall och tar upp motsvarande värme från omgivningen. Om den inte tillåts ta upp värme tillräckligt snabbt, kommer avdunstningen och trycket i tuben minska.

Finns massor med trådar i ämnet.
 
Tack för alla svar.

Men lustigt att det kan skilja så pass mycket att det tar 44 sekunder längre att koka upp 500ml vatten... (Nästan dubbla tiden på 5e försöket).

Tilläggas är att mellan testen kyldes kastrullen ner och vatten byttes. Vattnet var 17C när det hamnade i katrullen och mätningen görs automatiskt mellan 25C och 100C.

Bytte aven gasoltub, efter 5e testet, och fick då 55s. Den tuben var använd innan på ett annat kök och hade stått i ca 30-40min. Så den var mera "rums temperatur" och uppskattningsvis 2/3 kvar av innehållet.

Det som testades är Primus Omnifuel med 0.45 nippel, Primus ETA Power 1.8L och Primus Power Gasol 230g...
 
pV=nRT

Om du har läst det i skolan så gäller allmäna gaslagen som säger p*V = n*R*T

genom att sätta några parametrar lika så får Boyles lag, Avogadros lag etc

Mer utförligt orkar jag inte skriva när någon redan gjort det på wikipedia här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allmänna_gaslagen

Boyles lag har en pedgogisk rörlig bild här som visar att volymen av en gas vid konstant temperatur är omvänt proportionell mot gasens tryck:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Boyles_lag

Ang vatten och luft - tänk åp att vatten leder mer värme/kyla än luft - luft ju bra på att isolera - det är ju det vi använder i våra kläder/sovsäckar/plåttermosar för att (be-)hålla värmen.

/Patrik
 
Tango:

Gäller inte i system med gas i kondenserad form samtidigt som gasen i sig. - tyvärr glömmer man tydligen att lära ut den biten i skolan...

det som kyler tuben är förångningsvärmen när gasolen dunstar från sin flytande del när trycker sjunker - sjunker trycket tillräckligt fort så kommer det att koka i lösningen precis som vatten kokar på spisen vid 100 grader C.

minskar man lufttrycket ovanför vattenytan så kommer den att koka vid lägre temperatur.

att dunsta av 1 kg vatten vid 20 grader drar 2453.5 kJ vilket motsvarar 682 Wh,
koka upp 1 kg biltema 17-613 gasol vid 20 grader drar 356.7 kJ (99 Wh) vilket motsvarar ca 14.5% av vad vattnets värmebehov för att dunsta till ånga.

---

pV=nRT lagen fungerar bra för argon, kväve eller syrgastub där temperaturen är långt över ämnet ifrågas kritiska punkt, men fungerar inte för kolsyra eller gasoltub med flytande kondensat i sig.

lagen passar inte särskilt väl ens när kolsyra är över sin kritiska temperatur av 30.978 grader C och allt är i gasform oavsett tryck då attraktionens mellan koldioxidmolekylerna fortfarande är så stora att de inte följer den ideala gaslagen särskilt väl (det är därför som man funderar på att använda koldioxid som köldmedie i 'freonfria' kylmaskiner).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.