Paddling/vandring i kring Rogen/Femundamarka

Fjällvandrade/paddlade en vecka kring Rogen/Femundamarka med denna lilla farkost från Alpacka Raft (Avanza hyr ut dem i Sverige). Väger bara 2.7 kg, så med paddel och flytväst var det mindre än 5 kgs extravikt. Mycket smidigt/trevligt att kunna välja när man ska vandra och när man ska paddla - spec. i ett område som Rogen/Femundamarka, som ju har fantastiska vandrings- och paddlingsområden.

Väven är mkt tålig - tydligen används dessa gummibåtar mkt för forsränning - men eftersom systemet inte har ngn redundans så höll jag mig inom sim-/sprattelavstånd från stranden. Jag skulle t.ex. inte paddla rakt över Rogensjön med denna. I medvind/-sjö och vinden/sjön låringsvis funkar det mkt bra, men i motsjö/-vind går det inget vidare.

/Mats
 

Bilagor

  • 8002247427_22aa4830d0_z.jpg
    8002247427_22aa4830d0_z.jpg
    81.7 KB · Visningar: 2,571
  • 8002251435_da1b0a95f4_z.jpg
    8002251435_da1b0a95f4_z.jpg
    86.5 KB · Visningar: 1,788
  • 8002251837_fd8edcc7fe_z.jpg
    8002251837_fd8edcc7fe_z.jpg
    119.1 KB · Visningar: 1,756
Låter som en vettig lösning i ett landskap med många små sjöar, lyft. Speciellt om vandringen är en viktig aktivitet. Skulle säkert vara en bra variant nedströms ett vattendrag med många lyft.

Allt är ju en kompromiss. En mer sjöduglig kanot och begränsad att gå dagsturer, förutom lyft, eller begränsad på överfarter men får med sig allt över fjället.
Hur blöt blir man i den? Vid vilken våghöjd börjar det bli för spännande? Testad i fors?
 
Låter som en vettig lösning i ett landskap med många små sjöar, lyft. Speciellt om vandringen är en viktig aktivitet. Skulle säkert vara en bra variant nedströms ett vattendrag med många lyft.

Allt är ju en kompromiss. En mer sjöduglig kanot och begränsad att gå dagsturer, förutom lyft, eller begränsad på överfarter men får med sig allt över fjället.
Hur blöt blir man i den? Vid vilken våghöjd börjar det bli för spännande? Testad i fors?

Hej,

Blöt blev jag inte alls, den guppar högt upp över vågorna. Men vid motvind runt 8 m/s blir det alldeles för kämpigt. Överhuvudtaget är motvind inget bra sammanhang för denna farkost. Ett par sekundmeter är OK, men mer än så går det mkt snabbare att vandra.

Denna tur var ett slags testtur för att utvärdera farkosten. Nu vet jag vad den går för och att det är helt görligt att bära med sig den och därmed kommer den att ingå i flera framtida vandringar i sjörika vandringsområden. Man har helt andra friheter vad gäller vägval.

Fors har jag inte testat den i, men den används mycket för det i USA. Se t.ex. här:

http://www.alpackaraft.com/index.cfm?fuseaction=gallery.gallery&Categoryid=23

/Mats
 
Wow, jättefina bilder - blev enormt sugen på en tur.

Har en fråga då jag själv inte varit i just det området, är det långa sträckor man måste bära ?
Tänkte annars att man skulle kunna använda Bergans Ally kanoter om man inte behöver bära allt för långt. Lite mer fokus på paddla då sas.
 
Jörgen Fjäderlätt

har gjort några turer i svenska fjäll med den här farkosten. Inspirerande att läsa.

http://www.fjaderlatt.se/2009/09/packrafting-from-abisko-to-nikkaluokta.html
http://www.fjaderlatt.se/2009/10/packrafting-beginner-in-whitewater.html
http://www.fjaderlatt.se/2010/08/west-of-virihaure.html

Vad hade du för paddel Mats? Jag har testat med en lätt kolfibervingpaddel och det fungerade överraskande bra att få fart och hygglig kurstabiltet på flytetyget i motvind. Men det blir guppigt i motsjö då en sån här båt ligger mera ovanpå vågorna en skär igenom dem.

Thure
 
Wow, jättefina bilder - blev enormt sugen på en tur.

Har en fråga då jag själv inte varit i just det området, är det långa sträckor man måste bära ?
Tänkte annars att man skulle kunna använda Bergans Ally kanoter om man inte behöver bära allt för långt. Lite mer fokus på paddla då sas.

Beror lite på var du avser vandra/paddla.

När det gäller "paddelparadiset" mellan Rogenstugan och Skedbrostugan så är lyften mellan sjösystemen oftast bara 10-20 meter. Men från Skedbrostugan vandrade jag sedan ned till Reva vid norska gränsen och dit är det ju 6 km. Och till första "paddeldagen" var det 1.5 dagsvandringar från Grövelsjön.

Det finns ju kanotuthyrning i området (dock ej bokningsbar, vad jag förstod). Jag har en Ally också, men det är ju ingenting man tar på ryggen så då blir ju fokus mer på ett enda område.

/Mats
 
Ok, jag förstår.

Jag har sett bilder tidigare från Rogen området och det verkar så otroligt fint där.
Hade tänkt paddla mest men är det såpass långt innan man ens kan börja måste det bli något annat än Ally. Hyra kanot på plats verkar som en bra lösning.
 
Ok, jag förstår.

Jag har sett bilder tidigare från Rogen området och det verkar så otroligt fint där.
Hade tänkt paddla mest men är det såpass långt innan man ens kan börja måste det bli något annat än Ally. Hyra kanot på plats verkar som en bra lösning.

Nja, så långt blev det ju bara för mig, eftersom jag vill kombinera det med vandring och utgick från Grövelsjön. Kommer du nordöst ifrån finns det bilväg och från p-platsen kan man bära/paddla sig fram till området.

/Mats
 
har gjort några turer i svenska fjäll med den här farkosten. Inspirerande att läsa.

http://www.fjaderlatt.se/2009/09/packrafting-from-abisko-to-nikkaluokta.html
http://www.fjaderlatt.se/2009/10/packrafting-beginner-in-whitewater.html
http://www.fjaderlatt.se/2010/08/west-of-virihaure.html

Vad hade du för paddel Mats? Jag har testat med en lätt kolfibervingpaddel och det fungerade överraskande bra att få fart och hygglig kurstabiltet på flytetyget i motvind. Men det blir guppigt i motsjö då en sån här båt ligger mera ovanpå vågorna en skär igenom dem.

Thure

Jag hade en Aqua-Bound Sting Ray, 4-delad kajakpaddel med glasfiberskaft och gula glasfiberförstärkta blad. Ingen vingpaddel.

/Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
ANNA78 turtips vandring/paddling i norge? Paddling allmänt 1
bjja Paddling, vandring, nord norge, Trondheim Paddling allmänt 1
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...