Kajakvagn

Hej
Jag byggde en kajakvagn av en golfvagn.
Mycket enkelt och den är ihopfällbar med.
Någon annan som gjort något liknande och har erfarenhet av det?
 

Bilagor

  • IMAG0429.jpg
    IMAG0429.jpg
    46.1 KB · Visningar: 7,161
Ser

rätt vettigt ut på din bild. Tyngdpunkten / vältbenägenheten och punkttrycket vid stöttorna mot skrovet vid lastad kajak är saker att beakta.

Thure
 
Liten vagn

Vagnen var gjord inför DKM+, olastad kajak mao.

Stefan V.
 

Bilagor

  • IMG_1307.jpg
    IMG_1307.jpg
    32.2 KB · Visningar: 7,431
  • IMG_1309.jpg
    IMG_1309.jpg
    59.9 KB · Visningar: 6,480
Kan ni köra på en stenig och gropig stig med de där?

Hade tänkt göra en själv men hittade en billig på biltema (299.-) istället med rejäla hjul som enkelt går att ta av för nedpackning i kajaken.
 
Enkel och bra modell. Har en liknande som jag köpte på Trapper för 10 år sedan. Fast jag har remmar åt bägge håll. Kanske OK att ha gummicord bakåt men inte i dragriktningen om man fastnar på en sten...

Gummicorden är inköpt på FIXER och är av riktigt dålig kvalité, flexar max 5-10 cm, så det funkar ganska bra och köra över sten o rötter.

Men det är ett evigt springande i sidled när man ska svänga. :)

Stefan V.
 
på rull...

Hej
beror också på hur man använder vagnen eller hjuldoningen som jag brukar säja. Skall man dra den långt efter cykel eller för hand är kullagrade hjul att föredra om man inte vill ha extra mycket träning. Sedan är det som Thure säjer bra med brett emellan hjulen så att ekipaget inte välter så lätt. Bra också om man kan fästa den både för- och dito akterut så att den inte kan glida eller ställer sig på sniskan!
En fråga är den ngn av er som drar kajaken efter cykel? vad har ni för drag? Köpt eller hemmabygge? Rulla i ro //Omar
 
Har byggt en kajakvagn som funkar mkt bra att cykla med! Svetsat ihop 40mm aluprofil,satt på VKV´s hjulhållare å kajakställ + hjul från Trapper(tack Tenne) med helgjutna hjul för att slippa ev punkteringar! Går att cykla mkt fort med även i kurvor, brukar faktiskt cykla om "vanliga" cyklister med ekipaget ;)
Fästet på sadelstolpen består av en avsågad packethållare från Biltema!

/Janne
 

Bilagor

  • Bild 2743.jpg
    Bild 2743.jpg
    73.1 KB · Visningar: 8,050
  • Bild 3028.jpg
    Bild 3028.jpg
    63.5 KB · Visningar: 7,369
Har byggt en kajakvagn som funkar mkt bra att cykla med! Svetsat ihop 40mm aluprofil,satt på VKV´s hjulhållare å kajakställ + hjul från Trapper(tack Tenne) med helgjutna hjul för att slippa ev punkteringar! Går att cykla mkt fort med även i kurvor, brukar faktiskt cykla om "vanliga" cyklister med ekipaget ;)
Fästet på sadelstolpen består av en avsågad packethållare från Biltema!

/Janne

Snyggt byggt! Hur har du löst kopplingen mellan vagnen och fästet på sadelstolpen? Är också en nöjd ägare av VKV's vagn, har dock orginal hjul med kullager (dock ej punkteringsfria): brett mellan hjulen och lätt att ta isär å slänga i kajaken.
Har också ngr eckla vagnar men dom är inte lika bra enl min uppfattning.
//Omar
 
Snyggt byggt! Hur har du löst kopplingen mellan vagnen och fästet på sadelstolpen? Är också en nöjd ägare av VKV's vagn, har dock orginal hjul med kullager (dock ej punkteringsfria): brett mellan hjulen och lätt att ta isär å slänga i kajaken.
Har också ngr eckla vagnar men dom är inte lika bra enl min uppfattning.
//Omar

Har ett fäste på sadelstolpen som från början var en pakethållare från Biltema..där jag igentligen bara använde själva fästet (sågade bort hela pakethållaren) i den skruvade jag bara fast en aluminium bit med ett hål i...å i vagnen hade jag en bult som jag hakade i det fästet...en bricka + vingmutter var alles! Känns säkrare en dom små klena å dyra kulledsfästena som finns!
Var på en cykelfirma å dom ville ha 175:- st för varje fäste..alltså 350:-...tror mitt fäste kostade 119:- på Biltema!
Kan leta upp en bild om du vill!

/Janne
 
Lite mindre snygg men fullt funktionsduglig kajakkärra

Som jag använt i >10 år. Bestående av 4 tum 4, två framgafflar, en rektangelprofil i aluminium, och en halvmeters plattaluminium 5mm tjock som kanotvagga. Infästningen mellan aluminiumprofil och regel fixar jag med byggplåtfästen från Biltema.

Via en avgasupphängningsplåt med gummi sitter kärran fast i ett gammalt cykelbarnstolsfäste på pakethållaren. Därtill har jag en spännrem som extra säkring.
 

Bilagor

  • 2011-06-12 144.jpg
    2011-06-12 144.jpg
    69.2 KB · Visningar: 7,483
  • 2011-06-12 134.jpg
    2011-06-12 134.jpg
    67.9 KB · Visningar: 7,061

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.