Vattentät kamerapåse

Hej,

skulle behöva en vattentät kamerapåse till min Nikon D70. Det är ju en systemkamera och större än de vanliga påsarna man ser som är för mindre kompaktkameror. Var hittar jag sådana? Jag känner inte att jag behöver en påse som man kan fotografera igen om till varje pris, utan snarare nån som gör att jag kan ha kameran tillgänglig på däck under paddling.

/Måns
 
Har spanat in Ortliebs och dom verkura vara rätt gedigna, men enligt specifikationerna så klara tom bara "stänkande vatten från alla håll", så om man går runt så håller dom inte tätt. Eller?

/Måns
 
Har spanat in Ortliebs och dom verkura vara rätt gedigna, men enligt specifikationerna så klara tom bara "stänkande vatten från alla håll", så om man går runt så håller dom inte tätt. Eller?

Har en sån Aqua-Zoom, för jag hann köpa den innan Kvarnträsk visade sin snygga lösning. ;)

Och nej, Ortlieben är inte dränkbar, bara "stänkbar". Zip-låset är inte tillräckligt bra, även om man därefter rullar öppningen.
Kanske har de medvetet valt att inte göra det bättre, istället bara kalla den "stänksäker", för att slippa klagomål/skadeståndskrav från missnöjda kameraägare med våt utrustning? Bara en fundering.
 
Drybag för systemkameran, SS-10

Jag har en sådan här:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=TY-03851
Den har jag fastspänd på däck bakom eller framför mig på kajaken. Den rymmer kamera med objektiv och två objektiv. Den funkar också om man är ute o vandrar.
Jag har inte rollat med väskan (ännu), men översköljningar har den klarat utan problem.
Blåser det mycket och går hög sjö, så har jag kameraväskan nerstoppad i något av skotten.
Att ta blider med stor systemkamera när det går hög sjö tror jag ändå inte på. Då får man hålla till godo med bilder fr en snapshotkamera, som man kan hålla med en hand.

/Mats
 
Haglöfs mobilfordral klarar iaf rejäla översköljningar, testade under en kajaktur på 3 mil runt falsterbonäset i bra vind och sjö. Ständigt överskjöld mobil som låg på däck som gps-loggare klarade sig utan några som helst problem.
Deras kompaktkamerapåse är av samma typ och jag skulle tro att den håller tätt, däremot är plasten inte så trevlig att fota igenom så vi valde att skaffa en vattentät kompaktkamera istället. Fodralet bråkade dessutom med optiken som inte alltid ville gå ut pga påsens motstånd. Plasten i påsen gjorde en hel del bilder mjölkiga och delvis suddiga.

Om jag ska ta med min systemkamera på paddeltur så kommer den att få åka i sin vadderade kameraväska som i sin tur åker i en vanlig exped-påse med rullstängning (eller liknande), nerpackad i ett skott.
De enda påsarna som jag sett som skulle fungera tillfredsställande att fotografera i med en systemkamera är påsar från EWAmarine (eller hur det nu stavas) men de kostar en vacker slant och jag skulle ändå bara vilja ha dem över ytan. Har hört om ett par kameror som dränkts i samband med snorkling i dessa påsar. Ska man ha ner kameran under ytan så skulle jag inte vilja ha annat än ett riktigt uv-hus.
 
Har en sån Aqua-Zoom, för jag hann köpa den innan Kvarnträsk visade sin snygga lösning. ;)

Och nej, Ortlieben är inte dränkbar, bara "stänkbar". Zip-låset är inte tillräckligt bra, även om man därefter rullar öppningen.
Kanske har de medvetet valt att inte göra det bättre, istället bara kalla den "stänksäker", för att slippa klagomål/skadeståndskrav från missnöjda kameraägare med våt utrustning? Bara en fundering.

Även jag har en Aqua-Zoom som hållit kameran torr både under paddling och fjällturer. Har inte provat att dränka den men den har klarat ordentligt med regn hängande på axelremmen på ryggsäcken.

Zip-låset havererade i vintras när det var -30 men Ortlieb bytte hela väskan utan diskussion, tyvärr har den nya modellen inte rullstängning utan bara zip-loc och det känns inte lika tryggt.

/M
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...