antigravitygear

Fick svar från George på antigravitygear om de har pot-cozys för Trangia:

"Staffan,
I am working on the Trangia series of pot cozies and should have something on the web site soon. This is the busiest time of the year for the company but I still hope to have some Trangia cozy products within 4 weeks.

Thanks,
George"


[Ändrat av öringen 2006-03-22 kl 15:31]
 
Biltema-liggunderlag, lite klister, silvertejp och ugnsfolie. Materialkostnad max 50 kronor. Jag gjorde en själv för ett år sen snart, måttanpassad till mina trangia-kastruller. "Kastrulltermosen" gjorde väldigt stor nytta under sommarens fjällvandring, gasförbrukningen nästan halverades. Största poängen är dock i mitt tycke att man kan laga lite mer avancerade måltider. Exempelvis kan man låta riset bli färdigt i kastrulltermosen medan man lagar till grytan/köttet på köket.

Att tillverka en egen kastrulltermos är lätt gjort, billigt och fungerar bra. Definitivt något jag kan rekommendera, om man kan leva med den extra vikten (som dock betalar sig på lite längre vandringar i form av minskad bränsleförbrukning).
 
Bra tips, tack! Fast jag hade ögonen på deras neoprensaker som även tjänstgör som förvaring för alla kökspryttlar. Men en 50-lapp är ju en mycket skönare kostnad :)
 
JonathanW; sa:
Biltema-liggunderlag, lite klister, silvertejp och ugnsfolie. Materialkostnad max 50 kronor. Jag gjorde en själv för ett år sen snart, måttanpassad till mina trangia-kastruller. "Kastrulltermosen" gjorde väldigt stor nytta under sommarens fjällvandring, gasförbrukningen nästan halverades. Största poängen är dock i mitt tycke att man kan laga lite mer avancerade måltider. Exempelvis kan man låta riset bli färdigt i kastrulltermosen medan man lagar till grytan/köttet på köket.
Ärligt talat har jag aldrig sett en köpt cozy ute i fält, bara hemmabyggen. Gör du även något att isolera locket med eller bara sarg+botten?

Ska tillverka några nu när vi har pulka, på sommaren försöker jag "cut it short/light" istället.
 
Strykarräven; sa:
JonathanW; sa:
Biltema-liggunderlag, lite klister, silvertejp och ugnsfolie. Materialkostnad max 50 kronor. Jag gjorde en själv för ett år sen snart, måttanpassad till mina trangia-kastruller. "Kastrulltermosen" gjorde väldigt stor nytta under sommarens fjällvandring, gasförbrukningen nästan halverades. Största poängen är dock i mitt tycke att man kan laga lite mer avancerade måltider. Exempelvis kan man låta riset bli färdigt i kastrulltermosen medan man lagar till grytan/köttet på köket.
Ärligt talat har jag aldrig sett en köpt cozy ute i fält, bara hemmabyggen. Gör du även något att isolera locket med eller bara sarg+botten?

Ska tillverka några nu när vi har pulka, på sommaren försöker jag "cut it short/light" istället.

Jag har faktiskt aldrig sett någon kastrulltermos i fält alls, förutom min egen. Men att köpta är ovanliga i Sverige känns ganska givet.

Jo jag gjorde ett isolerande lock också. Annars torde funktionen vara betydligt sämre. Med locket på håller sig kastrullen varm riktigt länge i mitt hemmabygge.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.