Klubbarna desinformerar om säkerhet

Joanna kl 01:37
Den här livliga tråden bör hållas avgränsad för att fungera (t.ex. inte handla om ev ryggsäckars innehåll).

Nybörjare som media riktar sig till har normalt en acceptabel lösning på kylan som blöta kläder medför vintertid. De åker normalt på mycket säkra isar och har tillräckligt nära till något tillräckligt varmt, så att verklig fara inte uppstår. (Pappa/Mamma med ryggsäck, solidariskt klädbyte, bybyggelse, telefon eller språngmars till bil/kollektivtrafik.)

Medias rekommendationer behöver inte inbegripa de mest riskabla fallen. Ålder, EP, diabetes och icke simkunnighet fixas med kunskap och sunt förnuft, för att ta några exempel.
 
Ålder- ett handikapp?

Ålder, EP, diabetes och icke simkunnighet fixas med kunskap och sunt förnuft, för att ta några exempel.

Jag har kommit upp i relativt hög ålder men att räkna det som ett "riskabelt fall" när det gäller skridskoåkning vittnar om stor okunnighet. Medelåldern på skridskoåkarna är för närvarande mycket hög men den fysiska försvagning som kanske inträffar kompenseras av den ökade erfarenhet som kommer med tiden. Lufta dina fördomar mot ålder på något annat ställe!
 
Efter att tråden har böljat lite fram och tillbaka så förstår jag fortfarande inte TS intentioner.

Några nya fakta till den gedigna kunskapsbas som långfärdsskridskoklubbarna byggt upp under ett drygt sekel har inte framkommit. Tvärtemot har en del fördomar från TS blivit uppenbara.

Mitt råd är att inte lägga mera engagemang i den här tråden. TS attityd är farlig och skrämmande.

Thure
 
Så du vidhåller att det bara finns ETT normalt sätt att åka skridskor på och allt annat är bara "perifera specialfall? (...)
Nej. Jag vidhåller bara det jag skrev :)
En heldagstur med självständiga vägval medför en annan/högre risknivå än åkning på kontrollerad plogad bana, i torrdräkt etc. I den bemärkelsen är de senare varianterna - oavsett hur vanligt förekommande de är - "perifera specialfall", när man ska formulera generella säkerhetsråd. Det är ju rimligt att råden täcker upp för åksätt med den högre risknivån.
Och på sådana turer behövs torrt ombyte. Hur kombinerar man det med en flytväst?

Om TS endast ville diskutera åkning där ryggsäck inte behövs, hade det varit bra att ange det i rubriken alt. trådstarten.
 
(...) Nybörjare som media riktar sig till har normalt en acceptabel lösning på kylan som blöta kläder medför vintertid. De åker normalt på mycket säkra isar och har tillräckligt nära till något tillräckligt varmt, så att verklig fara inte uppstår. (Pappa/Mamma med ryggsäck, solidariskt klädbyte, bybyggelse, telefon eller språngmars till bil/kollektivtrafik.)
Oj, det var ju imponerande. På vilket sätt kan så sunt förnuftiga, självständigt tänkande och med "acceptabla lösningar" redan försedda nybörjare(?) falla offer för "Klubbarnas desinformation"? Och hur kombinerar "pappa/mamma med ryggsäck" dessa ryggsäckar med resp. flytväst?
Medias rekommendationer behöver inte inbegripa de mest riskabla fallen. Ålder, EP, diabetes och icke simkunnighet fixas med kunskap och sunt förnuft, för att ta några exempel.

Hmm, har just skrivit motsatsen i mitt förra inlägg... är det inte just de risker nybörjare har svårt att överblicka/inse/hantera, som man bör kalibrera råden för? Det är inte de som åker på plogad bana, alt. redan besitter "kunskap och sunt förnuft", som behöver höra dem.

EDIT: härmed lägger även jag ner diskussionen.
 
Vilken känsla av frihet att åka utan ryggsäck på fria isar, frihet och faran i samma paket, nästan som utan.., rekommenderas:)
 
Fjällkjell kl 06:58
Min sista mening i förra inlägget var ett svar på det Joanna skrev kl 01:37. Det blir lösryckt om man bara läser den meningen.

Du behöver inte bli kränkt (även om det är modernt). Vi ska alla förhoppningsvis bli gamla. Då blir det kanske skydd, hjälm och t.o.m. stavar. Inget fel i det.

Thureb kl 07:10
Trådens intention som du frågar efter är att råden bör se ut ungefär som efter stjärnorna i slutet av trådens första inlägg.

Du har gång på gång svartmålat din meningsmotståndare, det hedrar dig inte.

Och ska jag vara självkritisk startade jag tråden då jag fortfarande var irriterad efter att ha läst tidningsartikeln. Jag borde ha väntat en stund, då hade jag skrivit i mindre konfrontatiorisk ton och valt en lite annan rubrik, som någon i tråden påpekat.

Joanna kl 07:54 & 08:17
Ett litet missförstånd som jag är medskyldig till kan ha inträffat. Jag har lagt tråden i ett forum som heter långfärdsskridskor, men haft all skridskoåkning på naturis i åtanke. I min region åks det runt sjöarna med långfärdsskridskor på fötterna, men ryggsäck behövs sällan, och används nästan bara av klubbmedlemmar, som även använder den på konstfrusen is. Där har ni utgångspunkten för mitt resonemang.

Du Joanna och alla klubbmedlemmar ska veta att vi andra utanför klubbarna inte har några som helst synpunkter på era val. (Där gäller inte alltid symmetri.) Jag kritiserar inte er ryggsäck, och har full förståelse för ert ändamålsenliga val. Jag har inte sagt att du ska använda flytväst, som du varit inne på i flera inlägg.
 
Sarvi & Brune
Tråden var inte tänkt som ett socialt experiment som ni föreslår. Men man kan se den som ett sådant, där man blandar klubbåkare och vanliga åkare och ser vad som händer.

Resultatet blir ett evigt trätande där parterna inte närmar sig varandra en tum. Den ena sidan kommer snart att svartmåla personer på den andra sidan och slutligen be gruppen att sluta sig samman mot sin fiende. Hade det varit i verkligheten hade det inte bara inneburit ändlösa diskussioner, utan även riskerat att göra personerna till fiender.

Min slutsats är att man bör planera för att hålla isär grupperna i det verkliga livet.
 
Fortfarande hittar jag ingen substans i det trådstartaren skriver.

Jag har efterlyst det i de flesta av mina inlägg. Det blir som att ropa i öknen. Därför har jag tröttnat att fortsätta skriva i tråden och det blev dags att bemöta TS inlägg med lite hårdare ord vilket jag menar att han förtjänar.

Klart slut.

Thure
 
Är det sant att i Sverige man åker på plogage banor(även på konstgjorda) med ryggan och alla säkerhetsutrustning, den löjligaste jag har hört under en lång tid! Hahhah!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...