Klubbarna desinformerar om säkerhet

GustavOh kl 08:46
Man släpper inte in intresseorganisationer i skolan inom kommunerna i min region.
Det har förekommit i andra kommuner i landet, och blivit starkt ifrågasatt och omdiskuterat.

Flera organisationer vill naturligtvis få tillträde. Nej säger jag och många andra. Mycket problematiskt.
 
Klubbarna fortsätter att sprida sitt budskap om obligatorisk ryggsäck: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ge-dig-aldrig-ut-pa-isen-utan-det-har

Jag tycker det är provocerande att göra det när människor dör med ryggsäck. Att skriva att ryggsäck fungerar som flytväst ger falsk trygghet. Prova att bada med ryggsäck om ni tvivlar på det, men var försiktiga när ni gör det, se till att kunna komma upp snabbt eller att kunna få av ryggsäcken när ni är under vatten. Jag tänkte att den här tråden kunde få spridning bland folk som informerar, och att få dem att tänka ett varv till.

Jag hoppas att de som informerar om issäkerhetsfrågor sätter sig in i saken, och inte oreflekterat kopierar någons parts budskap. Eftersom den här infekterade debatten om någras krav på ryggsäck och sällskap finns, är det bra att vara medveten om den. Jag tänker på journalister och lärare.

Som lärare tycker jag att man under issäkerhets-undervisningen kan uppmärksamma sina elever på det budskap klubbarna ger och det problematiska med det. Man kan också prata om det totalitära i klubbarnas hållning. Man önskar inte att sina elever hamnar i sådana miljöer. Man vill fostra självständiga fritt tänkande människor.

Vi som står utanför klubbarna får hjälpas åt att balansera klubbarnas budskap. Jag har gjort lite med den här tråden och fortsätter i vardagen. Ni andra får gärna hjälpa till.

Och glöm inte att informera om att ha mobiltelefon i knuten plastpåse eller motsvarande och att använda den tidigt om man inte kommer upp ur vaken.
 
Milda moster P-E. akta hjärtat! Ge dig ut och åk själv istället! Det gör jag ibland när jag tycker det är försvarbart. Det är inte förbjudet i nån lag. Eller samla ett gäng likasinnade. Det kommer alltid att finnas folk som inte tycker likadant, de kommer att säga emot dig
 
Cykelkalle: Om du nu är så tvärsäker på att ryggsäck är livsfarligt, ordna med praktiska försök under realistiska förhållanden, dokumentera väl och sprid i media och bland klubbar. Det pågår aktiva diskussioner bland säkerhetsansvariga i klubbarna, ex har grenband ibland ifrågasatts.
Rekomendationerna är väl vad som är den bästa kompromissen.

Åk gärna i flytväst om du vill. Det är inte förbjudet.

Jag vet hur jag vill åka. Har provplurrat för några år sedan, har varit med när andra plurrat. Det är helt rätt att ryggsäcken tippar en framåt, men det har inte varit nåt problem, man vänder snabbt om därifrån man kom, där finns en iskant, då tippar man inte. Rygga som ger högt flytläge underlättar att få upp armbågarna på isen - lättare att dra sig upp.
Att bli liggande i en vak flytande på rygg, väntande på räddningstjänsten som i bästa fall är där på en halvtimma vill inte jag. Heller är jag uppe ur vaken på 1 min, för att kunna byta till torra kläder. Ser det som ansvarsfullt att klara av situationen på egen hand, och inte hjälplöst förvänta sig att räddningstjänsten ska fixa detta. (Kolla gärna upp hur länge man överlever i nollgradigt vatten.)
Många med mig har testat och vet att det fungerar. Så nån desinformation är det inte.
är du inte nöjd får du väl propagera för att media ska fråga nån annan än klubbarna. Det är väl inte så konstigt att de delger det de tror fungerar. Det är inte heller nån lag att åka med klubbarna, och inte så konstigt att de vill sätta de regler de tror på.
Så på med glada humöret, ut och åk med flytväst, och bry dig inte så mkt om de som tycker "fel" i dina ögon. Kör du dessutom med torrdräkt med rejält med kläder under kan du ju flyta omkring en stund.
 
Klubbarna fortsätter att sprida sitt budskap om obligatorisk ryggsäck: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ge-dig-aldrig-ut-pa-isen-utan-det-har

Jag tycker det är provocerande att göra det när människor dör med ryggsäck. Att skriva att ryggsäck fungerar som flytväst ger falsk trygghet. Prova att bada med ryggsäck om ni tvivlar på det, men var försiktiga när ni gör det, se till att kunna komma upp snabbt eller att kunna få av ryggsäcken när ni är under vatten. Jag tänkte att den här tråden kunde få spridning bland folk som informerar, och att få dem att tänka ett varv till.

Jag hoppas att de som informerar om issäkerhetsfrågor sätter sig in i saken, och inte oreflekterat kopierar någons parts budskap. Eftersom den här infekterade debatten om någras krav på ryggsäck och sällskap finns, är det bra att vara medveten om den. Jag tänker på journalister och lärare.

Som lärare tycker jag att man under issäkerhets-undervisningen kan uppmärksamma sina elever på det budskap klubbarna ger och det problematiska med det. Man kan också prata om det totalitära i klubbarnas hållning. Man önskar inte att sina elever hamnar i sådana miljöer. Man vill fostra självständiga fritt tänkande människor.

Vi som står utanför klubbarna får hjälpas åt att balansera klubbarnas budskap. Jag har gjort lite med den här tråden och fortsätter i vardagen. Ni andra får gärna hjälpa till.

Och glöm inte att informera om att ha mobiltelefon i knuten plastpåse eller motsvarande och att använda den tidigt om man inte kommer upp ur vaken.

Att säga att folk dör mad ryggsäck, därför är ryggsäck fel haltar betänkligt. De dör inte på grund av att de har ryggsäck. Folg dör tragiskt nog i bilolyckor trots bil bälte och krockkuddar, men det är ingen anledning till att vi ska sluta med bilbälte och krockkuddar.

Jag kan dock hålla med om att en felpackad ryggsäck kan vara farlig och agera sänke ( tex för lite luft i) men en rätt packad ryggsäck i rätt storlek fungerar som flythjälp enligt egen erfarenhet, båda vid egna plurr och då jag sett andra plurra.
Det är ju trots allt fysik, lägre densitet än 1 på ryggsäcken - då flyter den och hjälper sin plurrare att hålla sig vid ytan.

Mitt sätt att få mycket luft i säcken är att använda en torrsäck (kajakmodell) inuti ryggsäcken så all luft mellan sakerna i säcken ger flytkraft och inte vattenfylls - dessutom är sakerna i säcken torra efter plurr.

Man kan åka med flytväst också men hur är det att ta sig över en iskant med flytelement på magen. Jag har inte provat själv men det låter inte helt självklart. Men var har man då sina torra kläder?

/Patrik, i ett isfritt Blekinge
 
Klubbarna fortsätter att sprida sitt budskap om obligatorisk ryggsäck: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ge-dig-aldrig-ut-pa-isen-utan-det-har

Att skriva att ryggsäck fungerar som flytväst ger falsk trygghet.

Där har du en poäng. Jag skulle hellre formulera det som

En rätt placerad och lagom stor ryggsäck kan fungera som flythjälp vilket hjälper till att komma så högt upp i förhållande till iskanten att uppgången underlättas.
Du bör prova din utrustning och din förmåga att ta dig upp regelbundet. Sådana övningar arrangeras av klubbarna.

Thure
 
Många av de som dör i isolyckorna skulle ha klarat sig om de haft självvändande flytväst och vattenskyddad mobiltelefon istället för ryggsäck med grenband som de uttryckligen kräver i senaste reportaget med klubbmänniskan. Tänk en stund på det.

För mig är det häpnadsväckande att de inte skriver om mobiltelefon i knuten plastpåse!

Till skribenten "L.A." m.fl: Den här tråden handlar om råd till allmänheten, inte min eller klubbarnas åkning, där skiljer förutsättningarna. Allmänheten har inte alltid en stor grupp som kan hjälpa till att dra upp.

Vist försöker man ta sig upp som ”tango” skriver. Och det är inga problem för de flesta, även utan flythjälp, om isen bär. Den stora vinsten med flytväst blir i de fall människor inte kommer upp. Då blir den skillnaden mellan liv och död om det finns en räddningstjänst inom rimligt avstånd, vilket det ofta gör. I de fall människor kommer upp fungerar eventuell flythjälp som komfort i vattnet, det är en helt annan sak, skilj på dessa.

Det är långtifrån alla som behöver flytväst. Det är mest på högriskturerna det är aktuellt. Om man rör sig där isen kan brista och samtidigt inte är säker på att kunna ta sig upp och inte har en grupp som kan dra upp en. Mobil i knuten plastpåse och räddningstjänst måste till för att det ska funka. Många liv skulle sparas med dessa råd istället för klubbarnas.
 
Många av de som dör i isolyckorna skulle ha klarat sig om de haft självvändande flytväst och vattenskyddad mobiltelefon

Du verkar ha en övertro på hur snabbt räddningstjänsten kan vara på plats vid en isolycka.

Sen bör man också vara medveten om att av de 20-30 personer om året som förolyckas i isolyckor så är det bara 1-2 skridskoåkare. De flesta isolyckor sker vid framförande av fordon på is (ex. skoter eller sparkstötting), ofta är alkohol inblandat och de som förolyckas är medelålders män (som överskattar isens bärighet).
 
Mobiltelefon

Mobil i knuten plastpåse och räddningstjänst måste till för att det ska funka. Många liv skulle sparas med dessa råd istället för klubbarnas.

I en situation när man börjar bli nedkyld och inser att man inte kommer upp ur en vak så har jag svårt att tro att man klarar av att hantera en mobiltelefon. Naturligtvis är det bra om det sällskap man har kan ta fram sin mobiltelefon och ringa 112 men då behövs ingen plastpåse runt den.

Litet eftertanke skulle inte skada innan man anger mobiltelefonen som ett hjälpmedel vid en "plurrning".
 
Lycka till att använda en modern smartphone med blöta händer liggandes i en isvak. Och visst kan man dra argumentet att man då ska ha en gammal knapptelefon när man åker, men kom igen, var lite realistisk.
 
Om man räknar med att man ska kunna larma räddningstjänst och bli uppdragen i tid, istället för att utgå från att själv (eller inom gruppen) ta sig upp, kan det vara intressant att titta på räddningstjänstens utryckningstider:

Inom tättbebyggt område räknar man i Sverige med ca tio minuters utryckningstid, från det att man får larmet tills dess att insats påbörjas. Inom glesbebyggda områden pratar man om 20-30 minuter. Observera att vi då talar konventionell räddningstjänst i form av brand, olycka eller annat som sker inom rimligt räckhåll från vägar. Kan man inte snabbt nå olycksplatsen pga att insatsen måste ske genom terräng, eller att man måste börja med att söka efter det förolyckade pga oklara position eller motsvarande, eller måste framrycka över osäkra isar, så drar tiden iväg innan man kan undsätta den förolyckade.

Jämför man det med överlevnadstiden i kallt vatten (se t.ex. Socialstyrelsens publikation om hypotermi) så sjunker överlevnadschanserna efter 30 min kraftigt, efter ca 45 min är de mycket små.

Mot bakgrund av ovanstående anser iallafall jag att man måste utgå från att ett plurr, i vart fall utanför tättbebyggt område, i första hand måste lösas på egen hand/inom gruppen. Blir man liggande i vattnet (oavsett typ av flythjälp, så länge vi inte talar overallslösningar) blir annars marginalerna snabbt mycket små. Med torrdräkt/flytoverall är marginalerna större, och räddningsoveraller är ju dimensionerade efter viss överlevnadstid enligt SOLAS-reglerna.
 
Rådet med vattenskyddad mobil är mycket bra. Det kommer att rädda många människor med en mycket enkel förberedelseåtgärd. Tänk igenom saken innan ni argumenterar mot att man ska ge det som råd.

Det är inte min Idé, rådet har använts, och är lämpligt vid många aktiviteter på vatten.

Alla kommer inte att räddas av rådet, det behöver vi inte diskutera. Och man ska använda telefonen tidigt som jag skrev, innan motoriken blir för dålig av kylan.

Själv har jag testat lösningen, och använder alltid små genomskinliga plastpåsar som man köper i livsmedelsaffären. Den ska knytas igen. Pekskärmen fungerar genom plastpåsen, men testa så att ni vet att det gäller även er mobil. Ännu bättre lösningar än plastpåse finns. Vatten på fingrarna har jag torkat bort med håret på skallen. Ett litet detaljerat knep som kanske är överkurs, men kanske användbart för några.

Till Sarvi: Man ska absolut inte planera att vara beroende av räddningstjänsten. Där är vi helt överens. Jag är emot den trenden som man kan se även i andra situationer. Men man ska inte välja bort räddningstjänsten som ett sista alternativ.

Till Nermander: Råden är lämpliga för all vistelse på riskabla isar, inte bara vid skridskoåkning.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...