Lofoten - tipsa oss

Hej! Jag och min vän ska till Lofoten i slutet av juli, och vi vet inte var i Lofoten vi ska åka. Vi vill uppleva vacker och storslagen natur men vill undvika dom värsta turisitplatserna. Vi vill ta oss runt till fots men kan även ta bussar. Vi kommer bo i vårt tält så tar gärna emot tips på vackra platser att övernatta. Kan någon hjälpa oss och ge oss tips? Tar tacksamt emot alla lofoten tips ni kan ge!

TACK på förhand
 
Hela Lofoten är fantastiskt.
Börja i söder där färjan anländer och arbeta er uppåt. Jag känner inte det som om det är någon extrem turistkoncentration någon stans. Givetvis måste de bofasta tjäna en slant på turismen men det är väl mest lite grann koncentrerat till den lilla gulliga "huvudstaden"'.
Det finns campingplatser då det är många husbilsturister men det blir väl mest när man vill ha det lite bekvämare och duscha.

Glöm inte och prova på den torkade fisken i olika maträtter. Valkött är väl lite kontroversiellt men om ni vill testa så lägg det i mjölk en stund innan tillagning så smakar det inte lika mycket tran.

Lycka till, ett fantastiskt ställe väl värt att besöka.
 
Den gång jag var där var det inget ställe jag tycker stod ut som turistplats.

Här finns en hemsida med massor utav vandring på Lofoten, den länkade tyckte jag mycket om:
http://rando-lofoten.net/index.php/en/selfjord-en
Hade velat övernatta på stranden till norr vid den vandringen. Ni kommer förstå vad jag menar om ni går den turen.

Henningsvaer var sjukt mysigt och pittoreskt. Känns som världens ände lite. Vilket det väl förvisso på sätt och vis är.

Bussar är hemskt dyra där ute verkade det som, om ni är på budget. Jag liftade istället runt över hela Lofoten +- och hade aldrig problem med att bli upplockad. Inbjuden sova hemma hos folk, bjuden mat, öl o.s.v. En norrman tvingade då han släppte av mig till och med på mig 200nkr för att kunna kosta på mig ta bussen en bit. Sen stack han innan jag hann tänka och bara garvade och vinkade i bilen då åkte. Åkte runt med en fransman några dagar som var där med hyrd bil. Inte bara billigare men även mycket roligare än buss. Mycket sköna människor på Lofoten så ska man lifta nånstans var det ett bra ställe. Jag blev till och med upplockad av 6 somalier mitt i natten vid den stora bron från Lofoten till fastlandet(?), i en liten bil. Först körde de förbi till min stora sorg, sen kom de tillbaka. "you are not drunk person?". Sen körde de mig till där man börjar komma upp mot riksgränsen och vägrade ta emot bensinpengar, sen vände de och körde tillbaka samma väg vi kommit.

Tips: De har varmvattenduschar utställda här och där också, eller om det var varmvatten i kran bara. Jag minns inte riktigt.

Nu ska jag också äntligen ut på äventyr igen. Ha det fint på Lofoten.
Jag vill dit igen.
 
Kolla på äldre trådar där det finns en hel del förslag. Topografin gör att flerdagsvandringar i stort sett inte är genomförbara utan att gå på rätt trafikerade bilvägar men det finns många kortare A till B och toppturer. Kolla www.ut.no för förslag.

Fågelbergen vid Röst är värda att besöka. Vesterålen är lite snällare så där kan det vara enklare att vandra.

Thure
 
Kolla på äldre trådar där det finns en hel del förslag. Topografin gör att flerdagsvandringar i stort sett inte är genomförbara utan att gå på rätt trafikerade bilvägar men det finns många kortare A till B och toppturer. Kolla www.ut.no för förslag.

Fågelbergen vid Röst är värda att besöka. Vesterålen är lite snällare så där kan det vara enklare att vandra.

Thure
Länken ovan handlar om hur man får till flexdagars vandring trots det!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Måste hålla med om att Henningsvaer är väl värt ett besök. Vi tältade strax utanför vid Pianokrakken. Vatten gick att hämta på en husvagnscamping i närheten. Rörviksstranda på vägen ut mot Lofoten tycker jag också är värt ett besök, vackert med kritvit strand, ljusblått vatten och svarta berg i bakgrunden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beckis_83 Lofoten Vandringsleder 4
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.