Modifiera/förbättra Lundhags Core

Jag har fått några personliga mail och ett telefonsamtal från långfärdsskridskobekanta som frågar mig hur de ska göra om sin Lundhags Core

För en ägare av ”årets modell” har fästet för att hålla ihop pikarna gått sönder (nog samma fäste som på Lundhags Flash) och dom som ”fjolårets modell” så sitter inte pikarna ihop för det fästet är nog gjort för Lundhags Vector som nog har större diameter på pikarna.


Och så är det så stolligt att korken slutar ovanför där dom flesta vill hålla i pikar vid åkning (tyngpunkten).

Och än värre. Vid en isvaksövning rätt nyligen så visade det sig att en ena Lundhags Core inte flyter så den ligger på Mälarens botten. Fast Lundhags påstår att pikar ska flyta både när dom sitter ihop och var för sig https://www.lundhags.se/Produkter/Laangfaerdsskridskor/Issaekerhet/Core/(color)/902#info vilket bevisligen inte stämmer

Dom som kontaktat mig vet att jag för ett antal år sedan modifierade min Lundhags dubbelpik med bly http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53126&highlight=bly
(blyet har jag nu tagit bort men den extra flythjälpen sitter kvar) och att jag då fick sätta på mer flythjälp (rörisolering som finns att köpa på massor av ställen) så det är inget problem, men är det någon som har tips på fästen som är bättre än dom som är original.

Problemet med Lundhags Core beror nog på att Swix köpte Lundhags att den på Swix som gjort Lundhags Core nog aldrig åkt långfärdsskridskor och inte begriper har en pik ska vara konstruerad.


/Per
 
Jag såg idag på Lundhags Instagramsida att de återkallar alla CORE stavar just pga av problem med flytkraften. Kanske är det trådskaparen som upplyst dem men det kan ju vara bra att veta för oss som fortfarande har våra stavar i behåll.
 
Jag såg idag på Lundhags Instagramsida att de återkallar alla CORE stavar just pga av problem med flytkraften. Kanske är det trådskaparen som upplyst dem men det kan ju vara bra att veta för oss som fortfarande har våra stavar i behåll.

Jag läste först en färdrapport om att fästet för pikarna gått sönder för en person och några veckor senare i en färdrapport från en isvaksövning så läste jag att en pik sjunkit och vad jag förstått (fick nog et gruppmail) så reklamerade han/hon vars pik sjönk detta till Lundhags.

När jag nu kollade på https://www.lundhags.se/Produkter/Laangfaerdsskridskor/Issaekerhet
så finns inte Lundhags Core med. Indragen efter det att dom fått en reklamation efter isvaksövningen då en pik sjönk? Jag kollade på samma webbsida den kvällen som isvaksövningen var och då stod det att pikar flyter horisontellt när dom sitter ihop och vertikalt var för sig.

Jag och förmodligen många med mig använder inte Instagram så varför skriver Lundhags det där på Instagram och inte på sin webbsida. Utbota korkat (ha, ha med kork. Kunde inte låta bli.)

När jag letade bland bilder jag tagit kom jag till bilden (nederst) tagen 2005-02-02 som jag i färdrapporten döpt till ”Ny pik och nya byxor”
Notera att ena piken har spetsen längre ner än den andra piken så man behöver inte ta isär pikarna när man ska pika. På min Lundhags dubbelpik med 4-kant spets är det inte så och den piken har jag nog köpt senare än 2005.
Jag hade en gång chef som sa någonting i stil med ”ska ni ändra en konstruktion så ska ni ändra så att det blir bättre för kunden, för ni ska ha klart för er att det är kunderna som betalar er lön” (jag är civilingenjör, konstruktör men inte av friluftsprodukter utan av produkter till industrin).
Men Lundhags har ”lyckats med konststycket” att ändra piken med 4-kantspets ett antal gånger och för varje ändring har piken blivit sämre. Dessutom så höjde Lundhags priset på Core med drygt 20 % till denna säsong, när dom som räknar på konsumentpriser tycker att vi inte har några prisökningar alls.

Per (trådskapare)
 

Bilagor

  • pic_12787_maxi.jpg
    pic_12787_maxi.jpg
    65 KB · Visningar: 565

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...