"Täckjackstyg"

Vad heter sånt tyg?

Har ett vanligt problem när jag cyklar. Fötterna domnar av kylan. Nu fick jag en idé att jag skulle kunna sy mig nån slags överdragsskor, eller mer som lösa påsar, med kardborrar så det bara är att rycka av dem. Känske även gör knävärmare om jag kommer igång. Tänkte mig nåt tjockt, vadderat och vinttätt material, typ sånt som täckjackor är gjorda av. Men vad heter sånt tyg? Tänkte försöka googla upp nåt billigt.

Andra förslag på lämpligt tyg är också välkomna!
 
Brukar inte de som finns att köpa vara av neopren? Men de kanske är tänkta att skydda mot vatten snarare än kyla.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 
Brukar inte de som finns att köpa vara av neopren? Men de kanske är tänkta att skydda mot vatten snarare än kyla.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Dessa tyckera inte jag är särskilt dyra, men som sagt i neopren men viss isolering ger de nog ändå:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader-och-skor/Skooverdrag-2000019292/

/Patrik, som har ett par men sällan använda då jag inte är så frusen om fötterna och inte cyklar så långt i ruskväder, jag har 20-25 minuter till jobbet och hinner inte frysa så mycket på den korta stunden
 
För ett sånt projekt skulle jag ha nog ha köpt en begagnad täckjacka och slaktat. Går att hitta mycket billigt på loppis eller affär för "sämre begagnat".
 
Neoprenöverdrag funkar inte. De är avsedda för cykelskor och är öppna nedtill. De är också väldigt tajta, precis som cykelskor. Jag cyklar i boots och vill svepa in hela foten, kan dra det runt pedalen också om så är. Nej, jag kommer inte att ramla. Jag cyklar, trike, trehjulig liggcykel, så jag behöver inte sätta ner foten. Det är därför jag tänker att det borde vara relativt lätt att göra, behöver ingen slitsula om jag drar påsen över pedalen istället för bara över skon.

Såna där överdragsskor som sih länkar till har jag, fast en billigare variant avsedda för rallyförare (!). De är OK att klafsa omkring i en bit ifall det börjar ösregna men ingen höjdare att cykla i.

Evinrude - ja, det är klart! Så skulle man ju kunna göra.
 
Det här är kanske ett dumt förslag, men jag tycker att det låter som om det lämpligaste vore att skaffa ett par större kängor - med tanke på att du redan nu använder boots - och sedan ha ordentliga ylleraggsockor inuti.
 
När jag vintercyklade gjorde jag som Ulrika föreslår, jag cyklade i skalkängor med 3 p strumpor/sockar i och frös inte under min timslånga tur.

go tur
 
Jag kör redan fårskinnsboots och tre par sockor alla i ylle, från vanliga strumpor innerst till raggsocka ytterst. Det är sittpositionen som skapar större problem än på en upprätt cykel. Dels blir fötter och knän mer utsatta för fartvinden och fötternas höga läge gör nog också att man fryser lättare.Plus att jag inbillar mig att jag är mindre rörlig i fötterna än jag är på en DF, att jag liksom har dem i samma position hela tiden.

En del får problem med domningar i fötterna på liggcykel, andra inte. Jag tillhör så klart dem så får problem och det blir mycket värre i kyla.

Det är därför jag tänker mig att en vintät påse som är luftig och fluffig skulle kunna tillföra nåt. Sitter den löst skulle den inte påverka fotens rörlighet heller. Blir det för trångt och stelt runt foten ökar problemet. Kommer att se ut som en mupp, men det gör jag redan så what the heck! :cool:
 
Förresten, jag hittar ingen inställning så jag automatiskt prenumererar på alla trådar jag deltar i och får email när det är nya inlägg. Finns det en sån inställning? Lätt att glömma att göra det manuellt för varje tråd.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.