Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna?

Vi hör ibland kommentaren att Haglöfs utmärkta barnbärstol har ett bärsystem som skulle kunna användas på ramryggsäckarna, som t.ex. här ... Och att dom är både lätta att få tag i och långt billigare än vad ett nytt bärsystem förr kostade som reservdelar ... men efter att ha köpt in en Haglöfs barnbärstol (en sen, dvs med H-logga) på Tradera för att närmare empiriskt utforska påståendet får jag nog säga; "close but no cigar"... Bärstolarna är fantastiska konstruktioner för att få med sig en liten telning ut i skogen/vildmarken/fjällen/busken, men dom är inte några (enkelt använda) donatorer av moderna bärsystem till ryggsäckar.

Bärstolens rambredd är bara 315mm i ytterkant, medan Alaska-/Grönlandsramen är 360mm i ytterbredd och Skarjaramen är 330mm i ytterbredd - bägge dessutom med mycket tjockare rördimension. Det gör att det blir minst sagt nätt att få de olika banden runt aluminiumramen, dom måste förlängas... En symaskin som kan sy genom flera lager av så här tjocka material behövs! Hur många har en industrisymaskin, en skomakarsymaskin eller nätt liten Ultrafeed hemma?...

Axelremmarna skulle i nödfall funka på en Grönlandsram, remlängderna räcker väl för en övre infästning direkt uppe i (tredje eller) fjärde tvärsteget, och toppstramarna uppe i det översta tvärsteget. (Jag satte dom i tredje för att visa tydligare...) I nedre ändan satt remmarna fast i en svetsad triangelögla på barnstolen, alltså ingen D-ring med skruv som i aluminiumramarna, men längden räcker gott till om man har kvar ryggsäcksramens ursprungliga skruv+D-ring. Plast-D-ringarna som ryggsäckarnas motsvarande axelremmar hade påsydda på framsidan av remkuddarna saknas helt - men en bröstrem finns... Axelremmarna passar då mycket bättre på en Skarja, där har ju axelremmarna alltid varit fästa direkt däruppe? Och sedan i skruv+D-ring där nere...

Höftbältet är alldeles för smalt/kort för att få fast på aluminiumramarna. Vantskruven är många cm för kort och har inte en chans att nå ut till krokarna. Varken på Skarjaramen eller Grönlandsramen. Vantskruven saknar många centimeter för att kunna greppa krokarna ända där ute vid rambenen...

På Grönlandsramen är det likadant med spännremmen till nätbandet, den räcker helt enkelt inte till. Men nätbandet från barnstolen skulle faktiskt kunna användas på en Skarja, där går det att få spännet att nå fram och fästa på bandet... Problemet med barnstolens nätband är att det bara är en ruta i mitten som är sant 'nätig', största delen av bandet är 'fodrat' med tät textil - som antagligen ventilerar rätt dåligt för ryggen...

Min slutsats är att detta inte är något att föreslå folk, det är alldeles för mycket textilslöjdande inblandat i att få en (iofs billig och lättillgänglig) Haglöfs barnbärstols bärsystem att passa på en Haglöfs aluminiumramryggsäck... Tyvärr...
/Odd

Lite illustrerande bilder:
 

Bilagor

  • PICT8658-72dpi.jpg
    PICT8658-72dpi.jpg
    109.9 KB · Visningar: 1,799
  • PICT8660-72dpi.jpg
    PICT8660-72dpi.jpg
    68.5 KB · Visningar: 1,471
  • PICT8662-72dpi.jpg
    PICT8662-72dpi.jpg
    75.3 KB · Visningar: 1,237
  • PICT8663-72dpi.jpg
    PICT8663-72dpi.jpg
    63.1 KB · Visningar: 1,111
  • PICT8673-72dpi.jpg
    PICT8673-72dpi.jpg
    117.8 KB · Visningar: 1,176
  • PICT8671-72dpi.jpg
    PICT8671-72dpi.jpg
    60.7 KB · Visningar: 1,268
Några fler bilder:
 

Bilagor

  • PICT8674-72dpi.jpg
    PICT8674-72dpi.jpg
    67.1 KB · Visningar: 1,219
  • PICT8672-72dpi.jpg
    PICT8672-72dpi.jpg
    66.8 KB · Visningar: 1,019
  • PICT8675-72dpi.jpg
    PICT8675-72dpi.jpg
    73.7 KB · Visningar: 1,043
  • PICT8666-72dpi.jpg
    PICT8666-72dpi.jpg
    69.4 KB · Visningar: 1,268
Hm, har man däremot tillgång till tid - och en industrisymaskin, en skomakarsymaskin eller en Ultrafeed - så är det fullt möjligt att göra dom ändringar/kompletteringar som behövs. Att göra X-flexliknande axelremmar av de äldre högt förankrade (eller av barnstolsversionerna) axelremmarna är ju en barnlek då. Det är bara en fråga om att förlänga remmarna. Och att skapa den där viktiga läderbiten fixar ett lokala sadelmakeri enkelt. Eller slöjdaren själv...

Men, att göra något Y-flex-liknande är bra mycket knepigare, och många ogillar ju dessutom 'kudden' på nätbandet som håller axelremmarna på plats. (Det går inte att göra en 'läderbitstyrning' till en Y-formad axelrem, åtminstone inte utan att introducera en extra skarv med ett spänne i bakkant av axelstoppningen...)

Och att förlänga (dvs bredda) de modernaste barnstolarnas höftbälten bedömer jag ändå som inte värt krånglet, även om symaskinen finns tillgänglig.
 
Att sy lasksöm för hand förefaller helt omöjligt numera trots att det inte är det.
Maskiner är väl inte alltid nödvändiga eller motiverade om man bara skall sy någon halvmeter.

Metodvalet är givetvis frivilligt. Den bekväme kan gå till en sadel eller bilintredningssömmare och få bistånd.

go tur
 
Jag brukar ta hjälp av lokale skomakaren för dylika jobb, brukar vara hyfsat billigt :)
Sedan funderar jag på... om inte Muhammed kan komma till berget, så... Kanske kunde man använda den som den är genom att bara ta av "barnsitstyget" och packa i packsäckar? Idag följde en gammal barnstol med hem från second hand för den verkade ha ett bra höftbälte (från en ryggsäck, tror jag). Ska undersöka hur det skulle kunna bli med packsäckar vid tillfälle. Tänk typ Seekoutsides "skal", fast i stål...? Låter det galet?
 
Hm, har man däremot tillgång till tid - och en industrisymaskin, en skomakarsymaskin eller som
jag, en Ultrafeed - så är det fullt möjligt att göra dom ändringar/kompletteringar som behövs.
Att göra X-flexliknande axelremmar av de äldre högt förankrade (eller av barnstolsversionerna)
axelremmarna blir ju en barnlek då. Det är bara en fråga om att förlänga remmarna. Och att
skapa den där viktiga läderbiten fixar ditt lokala sadelmakeri enkelt. Eller slöjda till den själv...
OK, done!
Jag har nu kompletterat axelremmarna från den där slaktade sena H-logo barnstolen och jag har
monterat resultatet på en HPD-Alaska. Funkar utmärkt. Den fick även min moderna bröstrems-
lösning - med en integrerad visselpipa och ett litet eldstål i spännet och en minimal nödkompass
på remmen. Med tanke på prisutvecklingen på Alaska- (och i viss mån även Grönlands-) säckar
på Tradera och Blocket så är barnstolarna fortfarande prisvärda reservdelsgruvor, och dessutom
så är de rikligen förekommande - men det gäller att sovra; jag anser att det bara är de H-loggade
som det är värt tidsinsatsen att arbeta med. De tidigare är för gamla och för simpelt utformade...
YMMV etc. Naturligtvis...

Har nu även börjat titta på höftbältet:
Och att förlänga (dvs bredda) de modernaste barnstolarnas höftbälten bedömer jag ändå
som inte värt krånglet, även om symaskinen finns tillgänglig.
Jag ska se om jag kan bevisa mig själv ha fel här, en närmare undersökning ger vid handen att
det borde vara genomförbart. Så därför tänker jag försöka mig på att konvertera det välstoppade,
men alldeles för smala, bältet från barnstolen. När man jämför det med det kuddförsedda versionen
från de riktigt sena Alaskorna så är det främst inspänningen på ramen som skiljer, fastspännings-
bandet med vantskruven behöver breddas ~ 8-12cm. Vantskruven är tydligen densamma, så det
är bara de band som är fastsydda på höftbältet och därifrån omfamnar ramen som behöver ändras.

Planen är att ersätta/komplettera bandet med ett meshband från en bredare ram (dom är starka
och töjer sig inte) som sys fast mot höftbältet kring de centrala ungefär 15 centimetrarna.
Två remöglor som sätts i nederytterkant på bältet bär sedan upp ramen/lasten i lodriktningen
genom att de nedre två rambenen enkelt sticks ner genom öglorna. De behöver absolut inte
spännas fast i det nedersta tvärröret, den typen av infästning är något helt överflödigt som oför-
klarligt kvarlevde från tiden före vantskruvsinfästningen, och 'lösa' öglor är så mycket enklare att
skapa (samt senare: att hantera)...
 
Sen kan man ju sprätta och sy för hand oxså, det är inte så många decimetrar och med 3,5 i sömavstånd går det rätt fort.

go tur
 
Intressant tråd.
Jag hittade en äldre Haglöfs bärstol på loppis för nått år sen för 65:- och var såklart tvungen att köpa den fast behovet egentligen inte fanns.
Den hamnade i ett källarhörn och glömdes bort.
Kom nyligen över en LK35 och upptäckte snabbt hur obekväm den var.
Då slog det mig hur lika bärstolen och LK35 är i ramen och 20 minuter senare var bärstolens bärsystem överflyttat.

Skall ännu testa den i fält men tror jag skall flytta upp axelremmarna till övre staget då den blev lite kort i ryggen för mig.

IMG_20210206_163555.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 39
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 8
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
BJL Haglöfs Zolo 60 Transportera 3
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pluto5 dagtursryggsäck, Haglöfs mm. vs. "taktiska" Transportera 16
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.