Öglor i egengjord footprint

Hej,

Har tänkt försöka skära till en footprint av en matta liknande denna så att den ska passa som en bra footprint till tältet (Nordisk Halland 2 LW).

Tänker att jag ska skära till den och sen tejpa runt kanterna så att materialet inte delar sig. Min stora fundering är dock hur man kan gå tillväga för att fästa resårband/gummiband i hörnen så att det den blir smidigare att positionera under tältet vid uppsättning ute på fjället.

Man kan ju förvisso tejpa fast resårbanden, men blir osäket på hur bra det egentligen håller?

Är det något som har bra tips?
 
Sätt dit öljetter eller sy dit textilband i slinga. Blir knappast någon stor belastning i footprint men rör det sig om yttertält i stället så kan sömnad med förstärkningar med dubbelt tyg lite liknande segelsömnad vara på sin plats.

Thure
 
Ä du medveten om att den visade produkten är en luftmadrass med aluminiumfolie på?
Det är alltså en lufttät vara som du vill slakta. Jag skulle föreslå att för en extra tältbotten börja med en bit byggplast. Sy fast vanliga gummiband från syaffären där du vill fästa hörnen.
Sen skaffar du en bit tältbottenväv och syr med fållade kanter. Sy fast gummiband i hörnen och svårare än så blir det inte. Men slakta inte luftmadrasser, sen kanske är bra att ligga på.

go tur
 
Hejsan.
KISS...varför krångla till det i onödan..?
Själv har jag tejpat ihop två överlevnadsfiltar från clasisjön.
Funkar mot stickor,pinnar och kyla underifrån,,billigt,enkelt och lätt..
Ligger kvar utan att knyta fast, läggs innanför golvet liksom..
Mvh
 
Sätt dit öljetter eller sy dit textilband i slinga. Blir knappast någon stor belastning i footprint men rör det sig om yttertält i stället så kan sömnad med förstärkningar med dubbelt tyg lite liknande segelsömnad vara på sin plats.

Thure

Tack för tipsen!

Ä du medveten om att den visade produkten är en luftmadrass med aluminiumfolie på?
Det är alltså en lufttät vara som du vill slakta. Jag skulle föreslå att för en extra tältbotten börja med en bit byggplast. Sy fast vanliga gummiband från syaffären där du vill fästa hörnen.
Sen skaffar du en bit tältbottenväv och syr med fållade kanter. Sy fast gummiband i hörnen och svårare än så blir det inte. Men slakta inte luftmadrasser, sen kanske är bra att ligga på.

go tur

Tanken är att den kommer att ge något mer isolation mot markkyla jmf med vanlig presenning samt att den är lite tjockare i teorin jämnar ut vassa och ojämna saker någon procent bättre.


Hejsan.
KISS...varför krångla till det i onödan..?
Själv har jag tejpat ihop två överlevnadsfiltar från clasisjön.
Funkar mot stickor,pinnar och kyla underifrån,,billigt,enkelt och lätt..
Ligger kvar utan att knyta fast, läggs innanför golvet liksom..
Mvh

KISS är alltid bra -- kanske borde man bara tejpa fast gummiband med stark silvertejp helt enkelt.
 
På tältplatsen måste du plocka sten, kottar och grenar varje gång.
Footprint skall vara vattentät, inte mjuk dvs volymös eller tung utan lätt.
Tror du tänker rejält fel!

go tur
 
Hejsan.
Uttryckte mej som vanligt lite slarvigt...
Naturligtvis väljer jag lämplig plats och plockar bort lösa stenar, grenar och kvistar men på nåt vis så blir det kvar nåt för footprintet att skydda tältgolvet mot.
Överlevnadsfilten skyddar även mot markfukten och markkylan.
Den är billig och lätt. Så för mej funkar det som tänkt.
Go tur

Mvh
 
Blir bra men...

Hejsan.
Uttryckte mej som vanligt lite slarvigt...
Naturligtvis väljer jag lämplig plats och plockar bort lösa stenar, grenar och kvistar men på nåt vis så blir det kvar nåt för footprintet att skydda tältgolvet mot.
Överlevnadsfilten skyddar även mot markfukten och markkylan.
Den är billig och lätt. Så för mej funkar det som tänkt.
Go tur

Mvh

Överlevnadsfilten skyddar möjligen mot markfukt om den är gjord av tät plast eller alufolie, men den skyddar INTE mot markkyla! 0,2 mm plast har noll isoleringseffekt. 0,1 mm aluminium-folie leder kylan bra, dvs noll isolering. Det är en vida spridd vanföreställning att Sk räddningsfiltar av alufolie isolerar, det gör dom inte, dom skyddar mot vind och mot utstrålning mot en kall himmel på natten, dvs de kan vara ett komplement till En fleecefilt för tex räddningstjänsten. För friluftslivet är nyttan begränsad. Möjligen som solskydd av tältet Luftfylld plast har nära nog noll isolering.

För mig är det viktiga med en "footprint" (kan vi hitta ett svenskt ord? Skyddsgolv?) inte att den är vattentät (det är tältgolvet) eller att den isolerar mot markkyla (det gör mitt liggunderlag) utan att den skyddar tältgolvet mot nötning och stickskador. Inte minst viktigt när jag tältar på berget i skärgården
 
Alu = kallt?

Är det aluminium rakt igenom så lär det leda kyla och värme bättre än många andra matrial och isoleringseffekten blir nog negativ - dvs du kommer att leda bort kroppsvärme och leda upp markkyla. Naturens strävar som bekant efter jämvikt och är det olika temperatur vill den utjämna. Luft leder värme dåligt och är därför bra att isolera med, t ex ett uppblåsbart liggunderlag.

Jag tycket också footprint är ett onödigt låneord - är det något fel på att kalla det tältunderlag?

Själv använder jag en tunn grön presening under tältet - kostar några tior på valfri hobbyfixarbutik. Skyddar lite mot värsta riven underifrån, värme och liggkomfort erbjuds mig via Expeed Downmat 9 LW XP.

/Patrik
 
Efter att ha börjat bearbeta min footprint så kan jag meddela att footprinten upplevs som mycket varmare att sitta på än gräsmattan bredvid (testats på gräsmatta i Skåne med ca 15 C omgivande temperatur).

Materialet kan beskrivas som 1-2 mm tjockt cellplast med aluminium omslag.
 
Inte for att jag pa nagot vis besvarar din ursprungliga fraga, men jag anvander mig av tyvek, kopt som metervara och sedan bara klippt till ungefarlig passform efter innetaltet. Har varken oljetter eller skyddtejp runt kanterna. Detta lagger jag bara pa marken for att sedan sla upp talet ovanpa. De ganger det har blast har jag anvant mig temporart av stenar for att halla det pa plats. Nar val taltet ar nagorlunda pa plats ar det bara att plocka bort stenen/stenarna.

Nu sags val tyvek vara regntaligt, men min tanke med kopet resp anvandandet ar mer fokuserat pa skyddsfaktorn.
 
Efter att ha tittat på storlek, vikt, bilder, samt framför allt produktbeskrivningen i annonsen är det tydligt att detta INTE är ett uppblåsbart underlag, utan ett EVA-material med en tunn aluminiumbeläggning.
Materialet förefaller vara liknande eller identiskt med denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Kapell/Sno--och-solskydd-2000031876/

Då materialet endast är ett par mm tjockt blir den isolerande effekten mycket begränsad, men att påstå att cellplast inte isolerar är absurdt, det måste betyda att alla som använt liggunderlag i cellplast under årtionden bara inbillar sig att detta isolerar.
Det samma gäller aluminiumbeläggningen, om det inte fungerar betyder det att till exempel Thermarest förfalskat testresultat och medvetet ljuger i sina produktbeskrivningar av cellplastunderlagen med aluminiumbeläggning, där R-värdet är ett par tiondelar HÖGRE än på motsvarande liggunderlag utan aluminiumlagret.
Jag skulle gissa att R-värdet på detta ligger på någonstans runt 0,5.

Däremot är det tveksamt hur mycket det faktiskt skyddar tältgolvet mot vassa grenar eller kanter under tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
andy69 Göra eget footprint! Gör det själv 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...