Varför ingenting nappar!?

Isen har äntligen forsvunnit och så jag passade på och varit ute och fiskade (eller försökte...) runt Lilla Delsjön. (Göteborg)
Vad är fel med fiskarna? Är de fortfarande långsamma efter isen?
Jag försökte kasta överallt längst den norra kusten, grundt, djupt, snabbt, långsamt, med spinnare, skeddrag, minnows... flera timmar, absolut ingenting, inte ens en liten napp!
Tipsar? Vad gör jag fel (Uppenbarligen är jag nybörjare)??
 
Vårfiske = långsamt väldigt långsamt för fisken är köldstel och inte kapabel att jaga efter beten utan Du måste placera betet framför nosen på dem och så nära att det inte innebär någon direkt ansträngning att fånga betet.

Bästa valen för vårfiske enligt min erfarenhet är flytande eller svävande wobblers som kan fiskas väldigt sakta med många och långa spinnstopp så fisken hinner ta det och skarpa grälla färger är ofta bra för att trigga igång dem, mina favoritfärger på våren är papegoj, Fire tiger och red hed.

Så på dem igen men lämna snabba beten som spinnare och fladdriga skeddrag hemma så ökar chanserna, skitfiske på Dig ;-)
 
Sök dig norrut till ett ställe där isen håller vårfiske är isfiske det brukar nappa bra.
 
Sedan är det också så att fiskens metabolism är mindre i o m det kalla vattnet.

Eftersom fisken är mindre rörlig i kallt vatten, förbränner den mindre energi, vilket leder till att dom inte behöver äta lika mycket som när vattnet är varmare, och fisken är betydligt mer aktiv i sitt födosök.

Slutsatsen blir att fisken biter inte lika lätt i kallt vatten, då dom inte är hungriga, helt enkelt.

Däremot hugger dom sannolikt om ett byte (bete) placeras nästan i munnen på dom och vilket kräver en minimal insats för att sluka, vilket redan redogjorts för tidigare i tråden.
 
Det är ju så men just att Delsjöarna har världens mest paranoida fiskar som är svåra att lura upp är en sanning.Relativt högt fisketryck har ju avlat fram att endast dom med paranoida gener överlevt...

Alla sjöar är enklare än dessa.

Man kan hyra båt i Delsjön dock och då kan man med lodkarta(djupkarta) från Melica.se hitta grund med branter mitt ute på sjön där man visst kan få napp.

Notera att Abborren är väldigt känslig mot tryckförändringar och sticker ned i djuphålor vid omslag från högtryck till lågtryck och blir jobbig att få att hugga.
 
Vårfiske = långsamt väldigt långsamt för fisken är köldstel och inte kapabel att jaga efter beten utan Du måste placera betet framför nosen på dem och så nära att det inte innebär någon direkt ansträngning att fånga betet.

Bästa valen för vårfiske enligt min erfarenhet är flytande eller svävande wobblers som kan fiskas väldigt sakta med många och långa spinnstopp så fisken hinner ta det och skarpa grälla färger är ofta bra för att trigga igång dem, mina favoritfärger på våren är papegoj, Fire tiger och red hed.

Så på dem igen men lämna snabba beten som spinnare och fladdriga skeddrag hemma så ökar chanserna, skitfiske på Dig ;-)

Tack! 3 wobbler löste problemet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thegedd Visst nappar det.... Fiske 0
n_zackrisson Nappar det? Fiske 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...