Använda Trangia som värmare i tältet

Man skall ju inte ha värmare igång när man sover.
Välte själv en gasollampa i mitt tunneltält, men som tur var slocknade den och skapade endast ett litet hål i dåvarande sovsäcken.
Detta trots att försökt förankra den i torklinan i taket etc.

Tidigare hade jag ett billigt tunneltält och där kom jag åt att hänga lampan i taket så den i princip stod på golvet.

Sedan vet jag att folk köpt en sådan där spritvärmare från Tentipi för att värma i sin kåta och vissa har ställt en sådan i förgården på stora tunneltält på natten.

Jag tältar mest på mc träffar etc, och nu härom helgen var det lite rått i tältet på kvällen, så drog igång min portabla Primus gasolgrill i förgården en stund innan jag skulle sova, sedan stängde jag av köket.
Det gjorde gott, men grillen är oftast inte med.

Därför slog det mig att jag har ju mitt Trangia samt en budget kopia och tänkte som så att om jag tar en budget gryta och borrar massor av hål i den samt vänder den upp och ned på grythållarna i Trangiaköket och eldar med gasol, borde den ju antingen stå på hela natten i förgården i tältet eller stå på en stund i tältet innan man skall in o lägga sig.
Vad tros om det.

Man kanske även skulle kunna fylla den sönderborrade kastrullen med något som absorberar och bevarar värmen?
 
Jag är inte helt säker på detta, men jag skulle tro att du skapar en dödsfälla. Anledningen är att norska motsvarigheten till FOI gjort en utredning på kök i tält och konstaterat att grytor med värmeväxlare producerat mångdubbelt mycket mer kolmonoxid, vilket är luktfritt och mycket giftigt.

Ett säkert alternativ till öppen låga är att värma vatten och använda en värmebeständigt flaska som element i sovsäcken.

Edit: Korrigerat information.
 
Inttressant

Det var intressant svar.

Men då skulle det å andra sidan vara farligt även med tältlampa då kanske?!
Men så länge man ej sover i tältet, utan endast värmer innan man lägger sig, borde det fungera.
 
Jag tror att det kan funka utmärkt. Risken med extrema co-halter kommer när gaserna i lågan kyls ned innan den brunnit ut. Detta händer när grytan sitter för lågt, eller när en värmeväxlare används som ju ofta hamnar lägre en den vanliga grytbotten.

Jag fattar det som att TS vill vända en perforerad gryta uppochned vilket gör att lågan skulle ha gott om utrymme att brinna i innan den kyls mot metallen. Jag tror spontant att det är en funktionell idé.
Risken är väl att du tar upp för få/små hål i grytan eller att grytan slår sig eller smälter men det är väl försöket värt?

Test utförs såklart under kontrollerade former innan skarpt läge.
 
Halaj!

Rått i tältet, säger du. Jag tolkar det som hög luftfuktighet i kombination med låg temp.

Starkt förenklat har man vid förbränning av ett kolväte:
bränsle + luft => koldioxid + vatten

vattnet kan du se t.ex. i contrailsen efter flygplan eller den vita röken ur avgasrör på bilar, på vintern.

Efter att ha värmt upp luften i tältet känns det säkert mysigt. Men när lågan slocknat försvinner nog värmen ganska snabbt. Kvar blir en massa vatten från lågan som däremot inte försvinner lika lätt.
Det borde därför kännas ännu råare i tältet än det gjorde tidigare.

//T
 
Men så länge man ej sover i tältet, utan endast värmer innan man lägger sig, borde det fungera.

För att få det att gå ihop behöver du vädra ut eventuell kolmonoxid/koldioxid och då har du troligtvis också vädrat ut värmen.
Det finns många som kör köken i absiden och klarar sig fint, men personligen tycker jag inte att det är värt risken. Kolmonoxidförgiftning är inget att leka med. Ett av symptomen är trötthet, vilket gör att du antagligen inte reagerar om du blir drabbad när du ska sova.
Blir du allvarligt förgiftad behöver du syrgas, vilket få personer har med sig ut i tält.

Kondensen är ju mest påtaglig vid lite eller ingen vind, och det är också då du får sämst ventilation i tältet.

Ät och drick ordentligt, ta en liten promenad innan sovsäcken och satsa på varmvattenflaska så sover du som ett barn sen ;) En tunn mössa kan också göra underverk!

Har du tillgång till el så kan ju en elvärmefilt vara ett alternativ.
 
Jag brukar köra med gasköket i tältet på vintern och ha myskväll , är det varmare sådär +5 och uppåt räcker några värmeljus i kastrullen.
Sov inte med värmekällor utan ha det på glöggaftonen me -20 utanför och +25 inne , jag brukar även blåsa på när jag vaknar för och bli av med frostklädd sovsäck och tältväggar och få en behaglig uppstigning.

Du får fixa förlängsslangar till mcen och ha kylaren losstagbar , sen har du kylet med fläkten inne i tältet och hojen igång , jag brukar vara på mc semestern mitt i vintern och tälta - men jag har inte gjort så...haha.
 
Stora risker är det otvivelaktigt med kolmonooxid. Men riskerna är större om man har kastrull som stör förbränningen i lågan ovanför brännaren.

Gasol ger sannolikt mindre problem med kolmonoxid än flytande bränslen. (Tryckkök blir ett mellanting).

Fukt produceras men kanske kondenseras mycket mot yttertältet. Kamin med skorsten så att rökgaserna försvinner ut är förstås bäst.

Thure
 
Klart värmen försvinner efter en tid när man lagt sig.
Det förstår jag ju.
Att förgiftningen är stor förstår jag ju också faktisk.
Men ventilationen är så bra eller var det iaf då när jag drog igång gasolgrillen i absiden att det ej fanns kondens mot yttertältet alls.
Jag stängde i princip all ventilation till innertältet som gick och lät all ventilation dra runt innertältet och ut.
Sovsäcken var go att krypa ned i, så istället för att bygga upp värme, räckte behålla den som redan fanns i säcken nästan. mys
 
Som redan sagts, se till att det finns syre kvar till dej och inte bara till värmekällan.
En gaslampa värmer och ger ljus som t ex denna
http://www.primus.se/produkter/lyktor/gaslyktor

Kolmonoxid ska du INTE somna på om du vill vakna igen!

Jag har själv en microlanterna men har inte kört med den för värmens skull utan bara för belsyning och kan inte uttala mig om dess värmeeffekt. Vill minnas att den har piezo-tändare och var smidig.

Andas väl!

/Patrik
 
Jag tror vi överkomplicerar detta. Vi svenskar är inte så vana att använda köken på det här viset, men det finns ju andra som gör det.
Kolla på Lars Monsen, han kör "primusen" i köket varje kväll. Rimligtvis finns det en anledning till att norrmännen gjorde sin undersökning av olika köks co-halter, nämligen att norrmännen relativt ofta kör köken i tälten. Tror finnarna har för vana att göra det också.

Om man läser mellan raderna på rapporten från undersökningen, står det väl att co-halten minskar drastiskt när man höjer grytan?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.