Ny stolsryggsäck, vad vet ni om

Letro är ett företag som huvudsakligen vänder sig till orienterare, även om dom har saker som jag tycker om, som Sealskinz vattentäta sockor.

Nu var det länge sedan jag var till Letro för vägen dit har blivit otäck att cykla på sedan som satte dit mitträcke på den vägen.

Per
 
Det tänkta användningsområdet för Oltechs säckar är att bära litet utrustning och ombyte fram och tillbaka mellan parkeringsplats och målplats vid orienteringsarrangemang, dvs lätt packade med kort väg att gå. De är inte gjorda för att bära långt och tungt.
 
Det tänkta användningsområdet för Oltechs säckar är att bära litet utrustning och ombyte fram och tillbaka mellan parkeringsplats och målplats vid orienteringsarrangemang, dvs lätt packade med kort väg att gå. De är inte gjorda för att bära långt och tungt.

Jag förstår det. Det är därför jag är intresserad av dessa. Har du någon information att ge angående dessa?
Säckarna skall användas till hundsport, rapporttävling / träning.
Det längsta man går är drygt 2000m och så tebax såklart.
Vi har stolsryggsäckar idag, en Everest och en finsk grej jag glömt namnet på, dessa är inte helt bekväma att bära eller sitta på och därför söker jag ett bättre alternativ.

För att vara tydlig, säcken skall innehålla 1-2 liter vatten, några mackor, en termos, tjänstetecken, koppel, tröja, värmetäcke, ett par plastbyttor, lite hundgodis, ett märgben kanske och så lite smått som förband o annat.
 
Rent krasst så är det väll just bärkomforten man tummar på om man ska ha rygga med stol... Eller?
De är väll alla mer eller mindre obekväma å bära?
 
Jag förstår det. Det är därför jag är intresserad av dessa. Har du någon information att ge angående dessa?
Säckarna skall användas till hundsport, rapporttävling / träning.
Det längsta man går är drygt 2000m och så tebax såklart.
Vi har stolsryggsäckar idag, en Everest och en finsk grej jag glömt namnet på, dessa är inte helt bekväma att bära eller sitta på och därför söker jag ett bättre alternativ.

För att vara tydlig, säcken skall innehålla 1-2 liter vatten, några mackor, en termos, tjänstetecken, koppel, tröja, värmetäcke, ett par plastbyttor, lite hundgodis, ett märgben kanske och så lite smått som förband o annat.

Har haft en sådan OLTECH i snart 10 år för orientering träning/tävling(ca 1 ggn per vecka ut i skogen i snitt), håller än. Innehållet du nämner får gott och väl plats, jag brukar väl bära en 7-10 kilo inklusive säck men har den ibland proppfull utan större problem att bära några kilometer. Och dom går bra att sitta på, men kanske inte timmar i sträck. Den du länkar till har ju dessutom produktutvecklats (avbärarbälte, regnskydd, plastad botten mm) sedan versionen som jag har.

Men visst, det är inte absolut komfort precis att vare sig bära eller sitta, alternativet är en bättre säck och en lös "pall" i den, typ walkstol el dyl. Om du har en bra stol kan du ju fundera på det, många bär med sig en "campingstol/brassestol" de är ju lätta.
 
Har haft en sådan OLTECH i snart 10 år för orientering träning/tävling(ca 1 ggn per vecka ut i skogen i snitt), håller än. Innehållet du nämner får gott och väl plats, jag brukar väl bära en 7-10 kilo inklusive säck men har den ibland proppfull utan större problem att bära några kilometer. Och dom går bra att sitta på, men kanske inte timmar i sträck. Den du länkar till har ju dessutom produktutvecklats (avbärarbälte, regnskydd, plastad botten mm) sedan versionen som jag har.

Men visst, det är inte absolut komfort precis att vare sig bära eller sitta, alternativet är en bättre säck och en lös "pall" i den, typ walkstol el dyl. Om du har en bra stol kan du ju fundera på det, många bär med sig en "campingstol/brassestol" de är ju lätta.

Se där! Tack Spikbjörn för ett svar som hjälpte mig.
Vi har ingen brist på ryggsäckar och har ett par lösa trebenta stolar också, men vi vill helst ha det i en enhet.
Det är ett pyssel att packa o flytta mellan stationerna utan att glömma något och ju färre lösa delar ju bättre.
 
Oltech = dyrt?

Hej. Spanar också efter en stolsryggsäck, i mitt fall just för orientering.
Vi använder nu en lös rygga med en fastknäppt ihopfällbar pall. Det är smidigt och bekvämt att bära, men ryggsäcken blir enormt kladdig när den ligger på på en blöt och lerig gräsplan.
Jag för står att det är därför som de flesta orienterare väljer stolsryggsäckarna trots att de är ganska obekväma att bära (och tunga). Jag tycker dock att Oltechs stolar är för dyra och många i klubben har vittnat om att de lätt går sönder. Jag undrar om det är någon av er där ute som har förslag på en billigare, men lika praktisk lösning som de dyra Oltechväskorna?
 
Biltema eller XXL

Biltema her två olika modeller, svärfar har den större och är nöjd. Stolen är lite högre än de flesta andra och botten är vattentät.

XXL har rea på Abus fiskeryggsäck just nu.

/M
 
Har tyvärr ingen erfarenhet av efterfrågad säck men jag letar efter något liknande jag också. I mitt fall är det inte orienteringstävlingar utan skogsäventyr med barnen som det gäller (och kanske till skola/jobb när alla sittplatser är slut på buss/tåg). Har kikat på den här: http://www.fjallraven.se/produkter/ryggsackar-och-vaskor/stubben men den verkar vara ganska tung...eller? Men jag gillar utseendet och möjligheten att sätta dit extra fickor. Någon som har klämt och kännt på den?

(och blev det en trådkapning så ber jag om ursäkt på förhand...)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...