att applicera grönlandsvax

Alla som har försökt med detta har säkert upptäckt att det inte är det enklaste att få det ljämnt. nån som har några tips?

//Nyman
 
Torktumlare

Jag strök på vax på min Fjällräven anorak och sen stoppade jag in den i torktumlaren i 20- 30 min. Fungerade jättebra. Inte ett spår av flammor eller "fläckar" som jag fick förra året när jag använde hårtorken.
/Stina
 
strykjärn..

Jag vaxade ett tält förra året, började med varmluftspistol, men det blev inte så snyggt. Strykjärn blev ungefär likadant i början.
Lösningen blev att "skrapa" klossen över tyget, (den är ganska mjuk trots allt), och sedan smälta (det avskrapade) med strykjärn. Det blev riktigt fint :)
Men, inte f-n höll det för förra sommarens läckra väder..
Lycka till!
/Erik
 
Hur gör man annars?

Om man inte gnider in vaxet altså? (Enligt instruktionerna på förpackningen är det så man ska göra.)

Jag inpregnerade ett par damasker med fyra lager vax. Det blev styvt, flammigt, men hyggligt tätt. Framför allt drog tyget inte åt sig något vatten, det var redan mättat med vax!

Tätaste resultatet har jag fått med strykjärn, men det blir nog snyggare i tumlaren.
 
Vaxa sömmar mm

För att få en jämn tjockare vaxning längs sömmar eller andra mindre ställen så smält vaxet i en liten burk i ett vattenbad och pensla på vaxet med en pensel / svamp. Värm gärna tyget före så stelnar inte vaxet så fort och resultatet blir bättre. Värm sedan in vaxet med hårtork eller liknande. Själv använder jag mig av hårtorken.

Fördelen med vaxade kläder är att torktiden minskar ju avsevärt och att man kan välja vilka delar som skall vara täta och vilka som skall andas.

Lycka till!
 
Sorry för bump av gammal tråd - men nån kanske har nytta av det

Skulle vaxa mina gamla fjällrävenjackor för första gången. Den äldsta (som jag fått från min farsa) är från 70-talet och har under min livstid aldrig impregnerats.

Använde först strykjärn och hårtork enligt instruktionerna - men plaggen blev helt flammiga och förstörda rent utseendemässigt. Det är ju inte bara ren funktion - om jag är ute och promenerar i stan på hösten vill jag inte att min jacka ser helt fläckig ut

MEN - sen körde jag dem på högsta värmen i torktumlaren en kvart - och då försvann flammigheten helt!

Tycker tyget är styvt osv så jag tror inte vaxningen försvann i torktumlingen

Så det är ett tips - stryk på vax, kör i torktumlaren, då blir det snyggt
 
Tillbakabump!

Tips, -Lägg plagget i en tygpåse, typ gammalt örngott innan du stoppar det i tumlaren så slipper du lämna vax i maskinen.
I övrigt funkar det strålande!
 
"Risken är att vaxet smiter över till det andra plagget. Kör hellre örngottet separat efteråt =) "

Du menar att man ska köra ett annat tyg i torktumlaren för att "fånga upp" vaxet från torktumlaren?

Nu blir jag orolig. Jag utgick från att vaxet höll sig inne i tyget..
 
"Risken är att vaxet smiter över till det andra plagget. Kör hellre örngottet separat efteråt =) "

Du menar att man ska köra ett annat tyg i torktumlaren för att "fånga upp" vaxet från torktumlaren?

Nu blir jag orolig. Jag utgick från att vaxet höll sig inne i tyget..

Det kan säkert bli små rester i tumlaren. Strykjärn kan bli litet vaxiga av grönlandsvax. Lär knappast bli farliga mängder om man inte kör vaxade kläder dagligen.

Det jag menade var att om man samkör två plagg (ett vaxat och ett icke vaxat) lär en del av, det nu flytande, vaxet sugas in i det ovaxade plagget.
Vill man slippa det och ändå få bort eventuella rester från trumman kan man köra ett rengöringsplagg efteråt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell Grönlands Vax -fjällräven, byxor Gör det själv 65

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.