Grönlands Vax -fjällräven, byxor

Med det priser man kan köpa bivax och parafin för så borde man väl kunna göra sitt eget vax till en bråkdel av priset för de vax-klossar som finns att köpa i affären? Någon som vet vad det skall vara för blandning och har testat?
 
Flytande?

Med det priser man kan köpa bivax och parafin för så borde man väl kunna göra sitt eget vax till en bråkdel av priset för de vax-klossar som finns att köpa i affären? Någon som vet vad det skall vara för blandning och har testat?

Det var just det flytande och lätt på förda som jag menade med den militära impregneringen.. .. men jag hittar den inte någonstans eller vilken blandning det är...
 
Blandning

Har fått tips på blandningen 30/70 bivax och paraffin... kan det stämma??

Någon som har ett tips på hur man gör det flytande?? mera paraffin?
Vet att militärens impregnering luktade ättika eller något liknande...
 
jag är impregnerad, som det brukar heta.

blev det under eftermiddagen och tänkte bara lite kort avlägga rapport.

plagget var en jacka av modell telemark, ofodrad, ungefär som grönlandsjackan. i klassiska olivgröna färgen.

det är väl självklart kanske men för ordningens skull; börja med att tvätta plagget, så det är helt rent.

sen måste jag säga att det tog ju sin lilla tid, jag höll nog på och duttade på vax i nästan en timme, med stigande ångest över hur slutresultatet skulle bli, hur noga man än är är det inte lätt att aplicera vaxet i jämna skikt och innan det värmts in ser det ut att kunna sluta hur som helst när det gäller flammighet osv

hängde in jackan i torkskåpet och krämade på fult blås och måste säga att jag blev super impad när jag tog ut den. jämn och fin i tyget, inget flammigt alls och allt vax hade sugits upp av textilen.

nästa på gränsen till lite tråkigt, hade nog gärna sett lite flammighet av snygg karaktär. tvekade också lite på hur väl impregnerat plagget var, tyckte den var lite väl följsamt och smidigt.

bestämde mig därför att köra en gång till, dock var jag lite för stärkt av det lyckade första resultatet så jag frångick det viktiga rådet; "tunna lager" och fläskade nu i stället på ganska rejält med vax på sina ställen, dessutom var jag inte så noga med att hålla tyget utsträckt och enkelt.

resultatet blev att vissa mindre partier blev lite mörkare, det blev rejält mycket mer flammigt också, kanske ett mellanting hade varit snyggt, tror det hade blivit perfekt att ta ett extra lager som jag gjorde, men lägga på vaxet lika omsorgsfullt och tunnt som första gången. den här jackan är ganska sladdrig och tunn i tyget, ett extra plus var att den med två lager nu blev lite styvare, på ett snyggt sätt.

kanske ska tillägga att den här jackan mest kommer användas till vardags, ska man enbart ut i skogen bryr man sig väl kanske inte så mycket om utseendet.

ungefär 1/3-del till 1/2a klossen gick åt.

att spruta på vax som nån skrev tror jag inte på, däremot kan jag, som sagt, varmt rekomendera torkskåpet!!



är det nån som impregnerat vanliga jeans? funkar ITAB vaxet lika bra som fjällrävens 100kronors-kloss?
 
Fråga till er som impregnerat kläder som använts och tvättats vid många tillfällen.

Blir resultatet det samma som när plagget var nytt, efter impregneringen eller upplever ni att plaggets förmåga att ta upp impregneringen blir sämmre och sämmra i takt med tvättarna?

Jag frågar pga att jag har ett par gamla byxor som tvättats så många gånger så att dom är mjuka som ett gammalt välanvänt lakan, är det nån idé att impregnera dom? får man tillbaka något av ursprungs stelheten i tyget?


fråga två; såg i fjällrävens senaste katalog att klossarna var prissatta med "från 49:-" var kan man hitta dom till det priset?
 
23 timmar senare kan jag svara mig själv.

det gick alldeles utmärkt att få till den där lite stela känslan i tyget igen. det går alltså att få fart på gammla sladdriga plagg igen. dock tar det ju som sagt sin lilla tid, snudd på en timme för ett par byxor..
 
Grönlandsvax är ett mycket bra sätt att förstöra ett par sommarbyxor. Näst efter galon-tyg finns det knappast några textilier som så snabbt kan göra dig så fuktig och slibbig om benen som ett par vax-tätade G-1000-brallor. Jag kunde sträcka mig till att använda det på baken och knäna vintertid.

Utmärkt impregnering på kepsskärmen om man som mig vill ha den utstickande under regnhuvan.
 
Grönlandsvax är ett mycket bra sätt att förstöra ett par sommarbyxor. Näst efter galon-tyg finns det knappast några textilier som så snabbt kan göra dig så fuktig och slibbig om benen som ett par vax-tätade G-1000-brallor. Jag kunde sträcka mig till att använda det på baken och knäna vintertid.

Utmärkt impregnering på kepsskärmen om man som mig vill ha den utstickande under regnhuvan.

Håller då inte med alls.
 
Det är nog många som inte håller med mig. G-1000-kläder är ju bland de mest sålda i världen och jag hade ju själv ett par byxor fram till nyligen, då jag noterade att försvarets uniformssystem har samma kvalitet och bomull/polyester-blandning.

Om tygerna är identiska och det ena är specat för att skydda mig mot napalm-anfall räknar jag ut att Fjällrävens civila variant är 'overkill' för friluftsliv.
 
Det är nog många som inte håller med mig. G-1000-kläder är ju bland de mest sålda i världen och jag hade ju själv ett par byxor fram till nyligen, då jag noterade att försvarets uniformssystem har samma kvalitet och bomull/polyester-blandning.

Om tygerna är identiska och det ena är specat för att skydda mig mot napalm-anfall räknar jag ut att Fjällrävens civila variant är 'overkill' för friluftsliv.

jag är inte ute efter att märka ord men du har alltså "räknat ut" att du inte trivs i G-1000 byxorna. jag måste säga att jag tycker dom "känns" oerhört mycket trevligare att ha på sig både mot vad du beskriver och hur det är att bära M90.

sen skiljer det i förhållandet polyster/bomull, det är 50-50 i m90 och 35/65 i g1000.

sen är väl frågan om man bara kan gå på vad det står på etiketten? det finns väl olika kvalitéer som ger materialen olika egenskaper. jag tycker mig tom känna skillnad på olika fjällräven plagg!?
 
Väcker upp en gammal tråd.

Idag har jag roat mig själv med att tillverka eget grönlandsvax.

Jag beställde 1kg paraffin och 200g bivax för 220kr inkl. frakt. Hade jag vetat proportionerna från början hade jag beställt 2kg paraffin, men det får bli nästa gång =)

Igår kväll gjorde jag fem olika blandningar (10, 15, 20, 30, 40 och 50%) för att idag kunna se vilken procentsats bivax som var rätt.
Jag kunde konstatera att 10-12% var hemligheten, och även 15% fungerade hjälpligt.

Till min förvåning var rent bivax tämligen värdelöst som vattenavstötande medel, medan paraffinet fungerar mycket bra.
Paraffinet är dock smuligt och bräckligt, och bivaxet gör impregneringen mer följsam och mindre benägen att "spricka". Ju mer bivax jag använde desto färre klassiska "vik-linjer" på den behandlade textilen, men även desto sämre vattenavstötning.
Det var också mycket svårare att applicera vaxet ju mer bivax det innehöll, då det lätt kladdade och rullade iväg som klibbiga radergummi-bitar om man tryckte för hårt. Detta började uppträda svagt vid 20% och vid 30% var det helt omöjligt.

Jag gjöt klossarna i snusdosor som jag klippt upp och tejpat igen. Några minuter i frysen gjorde att klossarna släppte enkelt från plasten.

Resultatet blev som sagt mycket bra med 10%. Något enklare att applicera än FJ-original, och till synes lika effektivt. För ca 330kr får man alltså 2kg paraffin och 200g bivax, vilket räcker till 40st snusdosor (50g). För det priset får man 3st bitar (100g) originalvax =)
Det går säkert att få tag i paraffin och bivax ännu billigare.


Jag prövade också om blandningen fungerade som ljus, vilket den gjorde. Jag monterade ner ett par värmeljus, återanvände veken och fyllde dem med vaxet. Jag tände dem 1830, och det är minst 1/3 kvar nu =)
 

Bilagor

  • 2012-09-06 19.05.45_liten.jpg
    2012-09-06 19.05.45_liten.jpg
    57 KB · Visningar: 3,701
  • 2012-09-06 16.06.00_liten.jpg
    2012-09-06 16.06.00_liten.jpg
    46.9 KB · Visningar: 3,695
  • 2012-09-06 22.12.56_liten.jpg
    2012-09-06 22.12.56_liten.jpg
    55.1 KB · Visningar: 3,849
Kul att du delar med dig av recept och resultat!

Jag har en fundering på fjällrävens vaxstationer. Min erfarenhet är att det tar minst en timme att vaxa in fjällrävenbyxorna med grönlandsvax. Nu erbjuder sig stationerna att göra detta för 100 kr. Det är onekligen väldigt lockande men kan det bli lika bra? Någon som har erfarenhet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.