Se hit! En fråga om mororfordon på isarna

Attityden att

jag gör som jag vill eftersom snuten aldrig besöker min skog och beivrar mina/våra lagöverträdelser och skulle någon utsocknes och än värre 08 ha synpunkter så skiter jag fullständigt i deras uppfattning, är provocerande om något.

Ni lever i ett samhälle och ni är beroende av detta samhälle, då får ni ställa upp och bidra till vår gemenskap, tänk till.

Thure
 
lillspöket:

det var ju roligt att du efter ett dygns filande fick ur dig ett ganska rejält sjok med text enbart byggd på en enda liten snubbling.

men den var kul!




jag gör som jag vill eftersom snuten aldrig besöker min skog och beivrar mina/våra lagöverträdelser och skulle någon utsocknes och än värre 08 ha synpunkter så skiter jag fullständigt i deras uppfattning, är provocerande om något.

Ni lever i ett samhälle och ni är beroende av detta samhälle, då får ni ställa upp och bidra till vår gemenskap, tänk till.

Thure

blev du så provocerad kanske du kännde igen dig väl i gårdagens beskrivning?




först vill jag understryka att det för mig är helt självklart att man visar hänsyn och har respekt för andra människor. i möjligaste mån.

oavsett vad.

att dundra fram bland ryttare/hästar, i tätbebyggt område, bland andra människor som utövar någon form av friluftsaktiviteter osv är naturligtvis i regel alltid fel.

och självklart gör man vad man kan för att undvika sådana situationer. det finns väl ingen anledning att skapa friktion i onödan.

ute på landet, där det finns stora områden att tillgå, där vet man på ett ungefär vilka som håller till var och vad man kan tänkas stöta på.

för det mesta går det alldeles utmärkt och skulle man trots allt inkräkta på någons "territorium" markerar man tydligt misstaget genom att markant dra ner på farten och omgående söka sig bort från området.

där jag har bott och vistats är inte det här något problem, och det är sådana områden jag pratar om, tvärtom kan det faktiskt vara en liten del av den gemenskap som finns i vissa byar. kanske inte just cross körning men att man har ett motorintresse.

när jag växte upp var polisen fullt medveten om vad vi ungdommar ägnade oss åt, jag vet inte om det var ett medvetet val pga av att dom tyckte vi skötte det snyggt och att vi hade något vettigt att lägga fritiden på eller slöhet från deras sida, men nåt massivt polisuppbåd hade vi inte direkt i hasorna...

för en tid sedan var jag hemma och hälsade på och stog och pratade med en bekant en bit utanför samhället, där han lät sina grabbar köra runt på en mindra variant av fyrhjuling, på en stor plan. nu kanske du tror att jag sitter och hittar på saker men dagens sanning är att bara några hundra meter bort, fullt medvetna om vad som pågick, var det två hundförande poliser som var ute och tränade sina hundar.

det jag försöker förklara är att i vissa områden av vårt land finns det en annan typ av samhälle och gemenskap än den thure så ivrigt hänger fast vid.

man jagar i skogen, fiskar, jobbar och utövar andra intressen än att sitta och koka påsmat. på vissa platser är snöskoter, enduro och inte minst bilkörning ett helt naturligt inslag och ett minst lika stort intresse som att segla eller sprätta runt på nån golfbana.

jag är inte säker men jag tror nog ditt inlägg i alla fall på något håll kan befästa bilden av den där typen av stockholmare som inte alltid är så jätte poppis ute på landsbyggden. jag misstänker att din attityd faktiskt också kan upplevas provocerande.

som jag var inne på förut, vad är det som gör att det näst intill anses vara okej att grisa ner en park så totalt att man nästan bokstavligt får vada fram i sopor.

men på ett kalfjäll inte ens knappt får kasta en apelsinkärna.

vem ska sätta sig över och bestämma det?

glesbyggdsbon som gör ett besök i stockholm var tredje år vill väl naturligtvis möta rena fina parker. men inte kliver väl han runt och yrar om nån gemenskap. nej han tar seden dit han kommer.

att bidra till en gemenskap behöver du nog inte förklara vikten av för någon glesbyggdsbo, dom om någon vet nog vad det innebär och jag vågar nog påstå att den sammahållning som finns i vissa byar vida översträcker det klimat man, generellt, finner mellan människor i storstäderna.

och skulle nån få för sig att köra runt på en cross över en is så det flyger barnfamiljer runt den, då kan jag nog lova dig att man klarar av att ta hand om det innan ens nån stocholmare hinner förstå att det var just en cross.
 
Senast ändrad:
Svar till Flanell:

Jag har beskrivit en attityd som jag inte gillar. Om man tar åt sig eller inte av mitt inlägg beror på en massa saker.

Attityden finns tyvärr i de flesta landsändar men hos en minoritet. De flesta människor oavsett region har naturligtvis en betydligt mera ödmjuk inställning än den som jag försökt beskriva ovan.

Här på Utsidan hoppas jag alla känner sig välkomna att läsa och debattera. Om man gillar eller inte inte gillar argumenten från andra torde framgå av reaktionsinläggen.

Thure
 
Flanell.

där jag har bott och vistats är inte det här något problem, och det är sådana områden jag pratar om, tvärtom kan det faktiskt vara en liten del av den gemenskap som finns i vissa byar. kanske inte just cross körning men att man har ett motorintresse.

Visst kan det vara så att det är som du skriver. Det kan också vara så att du inte har en aning om vad andra tycker, inte ens i din byggd. Men du utgår från att alla i din närhet tycker och tänker som du.

Mycket om det du skriver är rena fördomar om glesbygd och storstad. Visst är det skit i Stockholms gator. Det är nog endast en mindre del av Stockholmarna som skräpar ner. Det är 1000 000 människor bofasta och besökare i den här stan. Och som i resten av landet så är det ett få tal som sabbar för det stora flertalet.

Och bland fåtalet som skräpar ner i Stockholms parker finns det urstockholmare, bonnläppar från glesbygden, brats från Östermalm och de som du skriver om "super intellektuell, akademiker-stjärna, boende i storstan, som vet allt.... fast troligtvis inflyttad från Borås"
 
Flanell.

Det kan också vara så att du inte har en aning om vad andra tycker, inte ens i din byggd. Men du utgår från att alla i din närhet tycker och tänker som du.

Mycket om det du skriver är rena fördomar om glesbygd och storstad.




nu är du väl ute på lite tunn is, för att använda en term som även du borde förstå.

det enda ditt inlägg visar är att det är dags för mig att göra mitt sista.

jag tycker det var intressant att ta del av erat tyckande samt framförallt ventilera ämnet lite grann.

tack för att jag fick det utrymmet.

jag tror, som alltid, att man genom ökad förståelse för varandras behov och tänkande i alla fall kan komma en liten bit på väg mot en trevligare gemenskap.

för egen del ökar i alla fall motivationen att försöka visa hänsyn med kvadraten av det eventuella schyssta bemötande jag får.

som motorsportutövare är man van vid ganska häftiga reaktioner från en del människor. ett tips, i all välmening, är att försöka inleda med en vänlig dialog.

det finns både flugfiskare, miljöpartister, längdskidåkare, svampplockare, jägare mfl under hjälmarna. ett vänligt bemötande och framläggande av rimliga önskemål kan jag nästan garantera leder till respekt och förståelse.

vi är ganska duktiga på att hålla efter varandra inom motorsporten och är det något vi inte gillar är det hänsynslös buskörning. det får vi alla lida för. ger man ett schysst och trevligt bemötande ökar viljan att försöka få ordning på de som ägnar sig åt det.

motsatsen, att inleda med ett aggresivt och hotfullt tonläge, gör bara att det känns hopplöst och att det inte är någon idé.

för att "mötas" måste man ge lite grann, det brukar dom flesta förnuftiga människor inse, jag har varken något mer att tilföra i sak eller energi nog för att fortsätta debattera med den som hårdnackat håller fast vid sin uppfattning.

allt som finns att sägas, från min sida, är redan sagt. tack från mig & en trevlig helg!
 
Senast ändrad:
Oj vad olika man kan se på samma sak.

Efter att sett när en cross bränt förbi vuxna och barn utan att vissa det minsta hänsyn, ville jag vet vad som gällde. Det fick jag per omgående. Att det var lagligt men de fans vissa restriktioner beroende på var. Detta fick man veta "om" man läste länkarna.
Visst tyckte några att det var synd.
Det var en helt ok tråd till En FredrikF skrev:

Och när man är ute och åker motorcyckel så är man glad att ingen djävla skridskoåkare är där och sabbar körninge

Inte ett spår av ironi eller skämt så jag tyckte det skulle vara kul om han skrev igen. Fredrik skrev inget mer. Men det behövdes inte. Andra kom in och argumenterade.
Fast diskussion gick från en diskussionen mellan individer till en för eller emot. Synd.

Jag ska i bästa fall ut på isen i helgen hoppas vi ses.
 
Ett exempel

2 crosshojar (tror jag svårt att uppfatta när det är mörkt) rejäla dubbspår var det i alla fall på isen i mörkret på Magelungen i Farsta ikväll. Den ena bågen körde utan lyse kanske för att det inte skulle vara så lätt att identifiera för polis och andra.

Hur skall en skridskoåkare som inte har lykta kunna undvika att bli påkörd av en mortorcyklist som kör utan lyse?

Thure
 
Älskar att cykla mtb å racer! Löptränar oxå mkt! Går på gym 3ggr i veckan! Paddlar minst varannan dag året om! Men nu till mitt "problem" älskar att köra motorcykel!
Har kört året om i ca 35 år, har kört på bana(har haft licens) Tror det har mkt med frihet å göra, man hantera det man sitter på(mc/cykel) eller i(kajak)
Har oxå kört mc, dubbat på is,skitkul!
Hoppas vi kan enas kamrater;)

/Janne
 
Hur skall en skridskoåkare som inte har lykta kunna undvika att bli påkörd av en mortorcyklist som kör utan lyse?
Thure

Hur gick det i olyckan, eller de kanske trots allt lyckades undvika varann?

Hela den här debatten liknar den vi hade i norr för 20 år sedan, då var det mycket hätska debatter om skoterkörning på isarna. Det var skidåkare och människor som promenerade som tyckte att skotrarna lät och luktade illa. Nu har det kommit en ny generation av skotrar med fyrtaktsmotorer, låter inte mycket och man märker knappt av avgaslukten.
Skidåkare, sparkåkare och människor på promenad har förstått att utan skoterförarna så skulle det inte finnas några hårdpackade skoterspår att färdas på ute på isen. Skoterklubbarna gör ett jättejobb med att ideelt preparera skoterleder som ska samla trafiken till vissa stråk, detta minskar belastningen.
Jag har svårt att tro att det inte ska gå att hitta en lösning på problemet med motorcyklar på isarna om man vill det. Med ett vettigt samtalsklimat så borde man i kommunerna kunna enas om vilka isar som ska användas till vad. Det går att på frivillig väg enas om mycket.

Om debatten däremot handlar om vem som har STÖRST och MEST rättigheter, eller vem som är BÄST eller DUKTIGAST, eller vilken aktivitet som är FINAST så går det inte att föra debatten framåt. Det handlar i första hand om att acceptera att vi är olika och har intresse av olika saker.

Jag måste för egen del bekänna, visst uppskattar jag tystnaden i fjällen och måsarnas skrik vid havet. Men det absolut hätigaste som finns är lukten och dånet från en topfueldragster. Finns inget som slår det.
 
Älskar att cykla mtb å racer! Löptränar oxå mkt! Går på gym 3ggr i veckan! Paddlar minst varannan dag året om! Men nu till mitt "problem" älskar att köra motorcykel!
Har kört året om i ca 35 år, har kört på bana(har haft licens) Tror det har mkt med frihet å göra, man hantera det man sitter på(mc/cykel) eller i(kajak)
Har oxå kört mc, dubbat på is,skitkul!
Hoppas vi kan enas kamrater;)

/Janne

Jag kan tänka mig att det är skit kul. Men personligen så skulle inte kunna ha kul på andras bekostnad.

Vad är det roliga med att bränna på en sjö full med andra människor som tack vara mig(om jag nu åke motorcross) måste börja ha koll på sina barn och på en cross.
För mig är det egoism.

Runt huset där jag på bor åker 2-3 crossar på vandring spåren 1-2 gånger i veckan. Inga andra kan nytja spåren i dag för de är för leriga.
Det är också egoism.
Polisen nöp dem en gång. Straffet det fick var en bedja om att inte åka i naturen.
Det ät idioti.(i och för sig länsman där i annat ärende)
Jag själv nöp en engång (tyvärr var jag för arg). Hur som helst så var killens(ca 45 år) försvar -öh men va då det är ju redan andra som åkt före mig.
Det är ren dumhet och egoism.

När det gäller dig utan att känna dig så har ja svårt att tro att du skulle låta andra lida för att du ska ha kul.

Men Kan faktiskt dra en parallell till klättring , där några få klättrare har gjort så att det diskutera om klätterförbud på vissa berg.
Några få har inte tagit hänsyn till omgivningen och så en dag är det klätterförbud. Skulle vara tråkigt.
 
Men, är det inte ren dumhet och egoism att åka omkring med skridskor på isen så att ingen annan får utöva sin fritidsaktivitet?
Vad är det roliga med att bara "bränna omkring" på ett par skridskor hela dagarna?
Att skylla allting på "idioter" som inte delar dina åsikter låt lite väl ointelligent i mina öron.

"Utan lysen för att undvika att bli tagen av polisen"
Jo jag tackar, nu börjar det bli riktigt underhållande!
 
Ledsen med detta börar rent bli tragiskt. Det är ingen skriskoåkare, vandrar , fiskare eller någon annan som riskerar att skada dig. I och för sig kanske du får ett blåmärke om du ramlar efter att du kör in dem.

Det handlar inte om mina åsikter det är olagligt att kör terräng. Och vad jag förstått av flanell och så olagligt att köra oreggat även på is. Men helt ok med en reggad enduro hoj.
Men det står också på länsstyrelsen sida att körman på isen skall anpassa sig och farten till blan annat de andra på sjön och om det finns övervintrade djur (bäver, havsörnar m.m.)eller ömtålig miljö i närområdet.

Så det är rätt mycket ansvar från era sida.

Och uppenbart är du en av de som tycker att dessa regler är fel. Har jag fel i att om inte vill anpassa sig efter regler är man väl egoist knappast någon rebell.

Förstår inte varför du är så upprörd. Du får leka med dina leksaker på isen men du måste bara tänka dig lite för.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...