Tips för djurfotografering?

Älskar att dra ut i skogen med kameran och hoppas på att få syn på något djur som låter sig fotograferas. Dessvärre består fotona till 90% av hjortar! Befinner mig oftast i Halland/Skåne. Har fått enstaka bilder på ekorrar, huggormar och annat (fåglar räknas inte - de är för lätta :)). Tänkte kolla om nån har bra tips på hur man får syn på de (i mitt tycke) lite intressantare smådjuren, t.ex. ekorrar, harar, vesslor/illrar/mårdar, skogsmöss, osv. osv. Hur gör ni? Var ska man leta? Spår som kan avslöja specifika djur? Sitta på pass eller vandra runt? Morgon, middag, kväll (natt?)? Kort sagt alla tips som bidrar till att få dom små rackarna på pixel! Självklart finns det massor av information i böcker och på nätet som avhandlar djurens utbredning/dygnsaktivitet/boplatser osv, men det vore intressantare med lite konkreta tips inriktade på fotografering.
 
Senast ändrad:
Det finns ett par böcker Thomas Schiff "Fotografera natur", Markku Saiha "Fotografera djur och natur med din digitalkamera". Men annars är det nog som med jakten, man måste verkligen röra sig försiktigt, eller allra helst inte röra sig alls, och man måste vara ute före gryningen resp. efter solnedgången. Man kan nog mata in endel djur, genom att lägga ut åtel/mäska.
 
Finns ju numera många undervattenscams om du e sugen på o titta under ytan, där finns de ju nästan alltid mer eller mindre liv :)

Nu så e jag bosatt i mellan sverige men tycker vi har ett stort aktivt djurliv så bara ut i busken o vänta ;-)

Vissa djur som är chippade kan man söka upp med GPS ( lite fusk ;-) )

Lycka till !!!
 
gömsle...

...sitt och vänta...det är nog bästa tipset...men jag är rätt mycket ute...brukar få syn på det mesta...sen vaktar man bara...de rör sig ofta inom samma område...i sitt revir.....har man sett en art i ett visst område är sannolikheten för att den ska dyka upp i närheten rätt stor...om du vill hitta möss och sorkar...så kan du lägga ut havregryn uppblandat med öl...och leta efter små hål där det verkar vara bebott...sen sätter du dig och väntar...vill du hitta mård och sånt får du nog fråga boende i närheten...de brukar tex ge sig på samma bon år efter år...förrymda minkar hittar man i sjöar nära fd minkfarmer tex...rätt stora hål...bäverhyddor...vakta...på natten så kan du sätta dig nere vid vattnet och vänta på fladdermöss...osv...vissa arter är ju som sagt både märkta och man vet var de håller hus...andra arter är värre...jag var på kullen och klättrade...där finns det iallfall möss och sånt...är du ute efter insekter?? bara säg till vad du vill plåta så kan jag ge mattips...hehe...
kram anna
 
Det finns ett par böcker Thomas Schiff "Fotografera natur", Markku Saiha "Fotografera djur och natur med din digitalkamera". Men annars är det nog som med jakten, man måste verkligen röra sig försiktigt, eller allra helst inte röra sig alls, och man måste vara ute före gryningen resp. efter solnedgången. Man kan nog mata in endel djur, genom att lägga ut åtel/mäska.

Jo, gryning/skymning är såklart bästa tiderna... nackdelen är att jag är så sjukt morgontrött! Inte ens om en älg stack in huvudet genom fönstret kl 5 på morgonen skulle jag orka ta mig upp! Sen är ju tyvärr inte ljuset det bästa för fotografering när det börjat skymma inne i skogen. Men tack för boktipsen iallfall, ska kolla!


Finns ju numera många undervattenscams om du e sugen på o titta under ytan, där finns de ju nästan alltid mer eller mindre liv :)

Nu så e jag bosatt i mellan sverige men tycker vi har ett stort aktivt djurliv så bara ut i busken o vänta ;-)

Vissa djur som är chippade kan man söka upp med GPS ( lite fusk ;-) )

Lycka till !!!

Ja jag skaffade mig faktiskt ett undervattenshus bara häromdagen! Har dock inte fått tillfälle att testa det än, men det ska bli spännande att se vad som gömmer sig därnere!

GPS är ju jättefuskigt (nästan i klass med att åka till djurparken och fota :))


...sitt och vänta...det är nog bästa tipset...men jag är rätt mycket ute...brukar få syn på det mesta...sen vaktar man bara...de rör sig ofta inom samma område...i sitt revir.....har man sett en art i ett visst område är sannolikheten för att den ska dyka upp i närheten rätt stor...om du vill hitta möss och sorkar...så kan du lägga ut havregryn uppblandat med öl...och leta efter små hål där det verkar vara bebott...sen sätter du dig och väntar...vill du hitta mård och sånt får du nog fråga boende i närheten...de brukar tex ge sig på samma bon år efter år...förrymda minkar hittar man i sjöar nära fd minkfarmer tex...rätt stora hål...bäverhyddor...vakta...på natten så kan du sätta dig nere vid vattnet och vänta på fladdermöss...osv...vissa arter är ju som sagt både märkta och man vet var de håller hus...andra arter är värre...jag var på kullen och klättrade...där finns det iallfall möss och sånt...är du ute efter insekter?? bara säg till vad du vill plåta så kan jag ge mattips...hehe...
kram anna

Faktiskt bra tips detdär med minkfarmar... har dessutom en nerlagd sådan i närheten. Har de senaste veckorna sett en och samma iller hemma hos mina föräldrar vid tre tillfällen, men den är så jäkla snabb (snabb som en iller :)) så lagom till jag fått upp kameran till ögat så är den ur sikte. Och en räv fick jag synpå häromdagen, problemet var bara att kameran låg i ryggsäcken :( Jag skulle ju "bara gå tillbaka till bilen". Det misstaget lär man ju inte göra om...
 
som sagt...

...gå tillbaka...tålamod ger lön för mödan...både räven och framförallt illern...har revir där du såg dem...de kommer tillbaka...om inte exakt där...så i närheten iallafall...så ge inte upp...och...om du hittar ingångshålet till illerns bo...så har du ju garanterat ett ställe att sätta fokus på...sen kan du köra fjärrutlösare...eehhh..förresten...om du kör digitalt kanske mitt tips i det fallet inte funkar...men annars så :)
kram anna
 
ja just det...

...på stativ menar jag också...det är rätt omöjligt att sitta o glo i siktet i evigheter med kameran i handen...det blir tungt och svårt...stativ...fjärrutlösare...vänta och vakta...klick och motor när den visar sig typ...
lycka till!
anna
 
Ahhh, fjärrutlösare! Men gud, att jag inte tänkt på det förr... har ju tillochmed en trådlös fjärrutlösare liggandes i en byrålåda (hemmasnickrad av en trådlös ringklocka för 49:- från Harald Nyborg! Rena rama MacGyver :)) Kruxet är ju att då måste man veta exakt var djuret kommer att dyka upp... man kan ju iofs köra en vidvinkelbild och hoppas på det bästa, men jag är närbildsfetishist :)
 
exakt och exakt...

du kan ju rigga upp kameran på punkt a som är boöppningen...vänta...när du fått bilden där...
ändra position...till någon plats dit djuret rört sig...vänta...när du fått bilden där...
osv...men just mink och iller är himla nyfikna...så nåt som drar till sig deras nyfikenhet kan vara nåt...annars brukar de titta upp ur sina bohål med nyfikna blickar...lägger du ut en läcker fisk så kanske minken nappar...dessutom simmar den ju...då kan man få bilder...testa med höna till illern...eller om det verkar mindre mysigt så äter båda det mesta...grodor får du inte ta som bete...de är fridlysta...men daggmask kanske...eller smågnagare av nåt slag...
lycka till!
anna
 
Stora Karlsö ön på öja Gotland
Va fullt av liv o djur ... Fint dröm ställe för djur/ batur fotografer ?
Kanske lite uttjatat objekt men lika vackert och värt ett besök !!!
 
Fotografera djur är väl precis som jakt, det gäller att vara väldigt tålmodig och vänta vänta vänta. Jag tror inte det är bästa sysselsättningen om man gillar att fotografera:) Det krävs lite mer jaktinstinkt tror jag, att man får en tillfredsställelse av att veta att man klarar det, man har fixat den där bilden man ville ha.

Själv har nog alldeles för lite tålamod för sånt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niclas S Tips på bra naturfotokamera? Fotomotiv 14
Vandrare Tips på fina bilder Fotomotiv 0
hobbe Har ni tips på bra fotoexpeditioner på Spetsbergen??? Fotomotiv 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...