Roddbåtsbygge

Om armföringen känns jobbig så kanske du ska prova att vrida in annan bladvinkel? Jag har steglöst inställbart allting och finner att även mycket små ändringar känns tydligt skillnad på.
Att flytta ut eller flytta in årorna i klykan bara så lite som en endaste centimeter känns mycket tydlgt, att ändra bladvinkeln gör att man kan hitta ett läge där man kan ligga på lite utan att tröttas så fort eller få ont. Jag kör med bladet lite lite lätt "smörandes" och tycker att det känns väldigt bra, andra vill kanske att de ska skära ner i vattnet mer för att det ska kännas bra.
 
Tack för tipsen o kommentarerna

Skall omgående ordna en förhöjningsdyna, har tänkt testa att skjuta stoppen på årorna i olika lägen men inte gjort det ännu. Med en löstagbar dyna blir ju alternativen så många fler.
Tror dock att bladvinkeln är OK som jag har nu.

Har inte riktig koll på fribordet, men tror det handlar om ca 20 cm på lägsta punkten + 7 med nya sargen.
Känns uppmuntrande att "proffs" haft ungefär samma lösning som jag.
 
Sarg:
Efter 15 mils rodd (http://kartor.eniro.se/m/al1F5), bl a genom Stockholm via Vaxholm (en speciell upplevelse, men inget jag vill göra om eller rekommendera), kan jag nog säga att sargen gjorde nytta. Vid några tillfällen smällde det på med en bredsida brant våg som säkert hade fört in många liter vatten utan sargen, nu blev det bara stänk. Hade säkert kunnat gå bra iaf men om man befinner sig i skvalpiga vatten, (det gör man en solig eftermiddag utanför Vaxholm, det kan jag lova) så kan man hålla sig för skratt om båten börjar ta in mer o mer vatten.
Det kändes tryggare också att känna att man satt mer i båten än på den. Kände heller aldrig av några problem med ökad vindkänslighet.

En uppblåsbar kudde fungerade bra som dyna, men mest för att få ett mjukare underlag. Jag kände aldrig något behov att komma högre för att få lägre armföring, det hade ju rimligen också betytt att det blivit svårare att få upp årbladen högre i sjögång.
 
Kul att se kartan - en härlig och rejäl tur! Och vad kul att du tog dig över till Björkskär. Visst är det lite märkligt att sitta ensam i en liten båt med över tre kilometer som längst till land.

Men du verkar behöva vänja dig vid båtar. Jag är uppväxt med att sitta i en liten båt när det är rätt trafikerat runt ikring mig så det har jag inga problem med. Det var klart läskigare första gången jag rodde ut till Björkskär. Explorern jag ror har förresten inga problem med båtvågor, det kanske skiljer lite mot din båt. Visst, någon gång har det kanske skvätt in lite från sidan.
 
Jo, håller med dig att det är en speciell känsla ute på öppet hav. När jag rodde över från Långkobb till Björkskär hade jag sagolikt väder (bild), stack klockan 6 på morgonen och var åter kl 10, alltså inte en enda motorbåt heller som störde. Den trippen kommer jag leva länge på.

Jo, jag behöver nog vänja mig lite vid båtar. Men för att förtydliga mig lite: Trippen Vaxholm-Stockholm gjordes när det var väldigt mycket motorbåtstrafik, därför var själva rodden inte så njutbar. Vid en annan tidpunkt måste det vara kalas att ro sträckan. Med sargen upplevde jag ingen som helst rädsla för skvalpet, men kanske hade gjort det utan.

Jag låter båten "rulla" vid parallella vågor, kanske det som skiljer, håller du båten plant?
 

Bilagor

  • DSC00836.jpg
    DSC00836.jpg
    22.9 KB · Visningar: 557
Så ska havet se ut när man är ute på långtur!

Även när det är mycket båtar tror jag att jag kan ha någorlunda koll på när det kommer större vågor och då vill jag gå snett mot dem.
 
Våt-skor

Tips på skor som kan användas när man kliver ur båten och ner i vattnet, som jag alltid måste göra om inte en brygga finns tillgänglig.
Hyfsat halksäker sula och ovansida i något slags våtdräktmaterial.
100 spänn på Intersport.
Mycket nöjd med dem med tanke på priset.
 

Bilagor

  • DSC00878.jpg
    DSC00878.jpg
    50.7 KB · Visningar: 557
Långt att ro,

Sarg:
Efter 15 mils rodd (http://kartor.eniro.se/m/al1F5), bl a genom Stockholm via Vaxholm (en speciell upplevelse, men inget jag vill göra om eller rekommendera), kan jag nog säga att sargen gjorde nytta. Vid några tillfällen smällde det på med en bredsida brant våg som säkert hade fört in många liter vatten utan sargen, nu blev det bara stänk. Hade säkert kunnat gå bra iaf men om man befinner sig i skvalpiga vatten, (det gör man en solig eftermiddag utanför Vaxholm, det kan jag lova) så kan man hålla sig för skratt om båten börjar ta in mer o mer vatten.
Det kändes tryggare också att känna att man satt mer i båten än på den. Kände heller aldrig av några problem med ökad vindkänslighet.

En uppblåsbar kudde fungerade bra som dyna, men mest för att få ett mjukare underlag. Jag kände aldrig något behov att komma högre för att få lägre armföring, det hade ju rimligen också betytt att det blivit svårare att få upp årbladen högre i sjögång.

Hej Stefan, Björn här,det blev en hyfsat lång tur! hur länge var du ute? Blåsor och häcken är väl det som man inte stoppar för. Skulle du ro hem också?
 
Det blev 5 rodd-dagar + en dag då vinden höll mig fast på ett ställe.
Tanken var att ro hem till Uppsala, men jag hämtade båten med bil i Väsby i stället.
Motvind o blåsor gjorde att jag bröt. Skriver du någonstans om din tur?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...