Utkikstorn mitt i skogen?

Finns nog

ganska många militära torn kvar. Ett som jag var uppe i för ca 18 år sedan ligger på högsta punkten på Hartsö i Sörmlandsskärgården. Mycket trevlig utsikt mot bland annat Landsort och Hävringe. Har för mig att det har funnits liknande på fler håll i skärgården men jag minns inte positioner nu (Bullerö?)

Tidigare var en del av de här tornen låsta med en lucka i golvet på bevakningsplattformen. Men man hade rätt juste utsikt även strax under luckan.

Riktigt bra utsikt borde man ha från de militära kustradartornen men jag tror inte vanliga civilister släpps upp där.

Lotsutkiken på Landsort jämte många fyrtorn har förstås fin utsikt.

Thure
 
Det finns även utsiktstorn i utlandet och har använts till många olika saker både militärt och civilt. Tornet på bilderna är i Kazakstan och ligger knappt 20 mil norr om Astana några km syd om Makinsk. Tornet har använts som ett sätt att bekämpa skogsbränder genom att någon sitter i det och kollar efter rök. Har även använts inom det militära för att spana efter tyskar...

Första bilden är på tornet och den andra är utsikten mot norr.

/Stellan
 

Bilagor

  • DSC_0168.JPG
    DSC_0168.JPG
    211.4 KB · Visningar: 5,419
  • DSC_0198.jpg
    DSC_0198.jpg
    37.5 KB · Visningar: 4,787
Runt om I Dalarna, i trakterna norr om Falun finns flertalet s.k brandtorn kvar.

Bild 1:
På Bodberget, Bingsjö, 6mil norr om Falun, 491möh.

Bild 2: Vidare Flybergstornet, Flyberget, 3 mil norr om Falun, 398möh


Bild 3: Även Himmelsberget, Svartnäs, 3 mil norr om Falun, 476möh


Finsn oxå en hel del mindre torn i närheten på högre mer utmärkande bergstoppar, fråga gärna vid intresse, har varit på de flesta ställena härikring.
 

Bilagor

  • Bodberget, Bingsjö 200701 (22).jpg
    Bodberget, Bingsjö 200701 (22).jpg
    35.1 KB · Visningar: 5,161
  • DSC_0150.JPG
    DSC_0150.JPG
    132.9 KB · Visningar: 5,839
  • Himmelsberget (10).jpg
    Himmelsberget (10).jpg
    65.7 KB · Visningar: 4,908

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.