erfarenheter från yllekläder+ membrantyg?

Uppföljning:
Jag köpte sedermera en vapenrock 58 och byxor 52-58. Kläderna är ett skämt om du vill packa lätt, enbart vapenrocken väger nog närmre 3kg.
Även om jag själv har dragit mig mot lättare packningar så är det något visst med dessa kläderna, jag får en genuin uppskattning av att ta på mig dom och ge mig ut i skogen. Vikten på plagget blir mindre viktig om man använder det under vinterhalvåret eftersom man då ändå har det på sig hela tiden och slipper bära det i ryggsäcken. En alldeles suverän sak med kläderna är att om man nu är ute vintertid och man stannar för att laga mat över öppen eld så kan man i princip sitta på/ovanför elden och ha det varmt och skönt utan att vara rädd för att förstöra kläderna (de är napalmsäkra). Du blir alltså mindre beroende av strålningsvärme eftersom du kan sitta ovanför elden och klarar dig därför med en mindre eld = mindre bränsleåtgång = mindre arbete att samla ved etc. Jag har även upptäckt hur skönt det är med hög midja på byxor vintertid, magvärmare gör stor skillnad på din kroppstemperatur.
För turer som sträcker sig över några dagar så är elden central, kläderna måste torkas ibland då de suger åt sig fukt från svett och omgivning. Å andra sidan så är just den egenskapen ganska skön - Jag som är van vid att gå i membranjackor är också van vid att alltid vara fuktig eftersom de aldrig kan andas ut all den fukt jag producerar. Med uniformen på så får jag en väldigt torr och luftig känsla även då jag är ansträngd.

Till nackdelarna hör att man ser ut som ett museiobjekt från 60talet och att kläderna suger åt sig en del fukt.
Fördelarna är att de är mycket slittåliga, tysta, rimligt varma (men orimligt i förhållande till vikt), ger en torr känsla och är eldfasta. Drar man en g1000jacka utanpå så ökar dock värmeeffekten ganska så drastiskt.
Totalt sett är jag nöjd med köpet även om jag har stor förståelse för att de inte passar allas behov.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter ? Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.