Hur många ryggor behöver man... (egentligen)?

En Haglöfs Skarja X för fjällturer
En gammal (25+) liknande, pensionerad
En McKinley Impact 28 som gymväska
En McKinley Impact 22 som vardagsryggsäck
En McKinley mellan dessa i storlek för utflykter i naturen
En Haglöfs Tight Large för jobb i naturen
En Haglöfs Lillpluggen, bra när man bara ska ha lite saker med sig ut på stan
På inköpslistan står en Bergans Helium 55 för fjällturer med mindre utrustning (hytte till hytte)
 
[...]
En McKinley Impact 28 som gymväska
En McKinley Impact 22 som vardagsryggsäck
En McKinley mellan dessa i storlek för utflykter i naturen
En Haglöfs Tight Large för jobb i naturen
[...]

Haglöfs Tight Large är cirka 28 liter tror jag? Är skillnaden mellan 22-25-28 liter såpass reell? Jag har enbart en Tight Large till allt som ingen av mina fjällryggor (~55, ~90) passar till.

Om man av någon anledning redan har alla ryggorna så förstår jag, men köper man en McKinley 28 liter om man redan har en Tight 28 liter eller vice versa? :)

Jag har behov av två ryggor (eller en rygga 96% av året), men kan finna användning för fyra (om jag ändå redan äger dem, vilket jag gör).

Jag kanske borde skaffa mig fler hobbies :)
 
Haglöfs midjeväska ca 10liter
Lundhags Rollo 20liter
Bergans Helium 55liter
Arcteryx Bora 75liter
Alla används för olika ändamål,två sistnämnda för vandringar korta-lätta-längre -tyngre.
Midjeväskan mest vid cykling med lite ombyte,eller ´med rent ombyte i bilen efter turen.
Rollon alltsom oftast till och från jobb och gym,för att handla mat,grejer till övernattning i stan eller i sommarstugan
sen har jag en som är som en handväska,men rymmer en hel del,brukar ha den till jobbet,med plånbok,telefon,minikniv,lite smink,frukt,hårfön och spray+ en vikmugg och liten sittlapp...säkert inte mer än 5-6liter,Stay in Place är märket
En gammal Haglöfs LIM35 har jag som slängsäck vid skogsturer med lägereld och skoter
 
Haglöfs Tight Large är cirka 28 liter tror jag? Är skillnaden mellan 22-25-28 liter såpass reell? Jag har enbart en Tight Large till allt som ingen av mina fjällryggor (~55, ~90) passar till.

Om man av någon anledning redan har alla ryggorna så förstår jag, men köper man en McKinley 28 liter om man redan har en Tight 28 liter eller vice versa? :)

Jag har behov av två ryggor (eller en rygga 96% av året), men kan finna användning för fyra (om jag ändå redan äger dem, vilket jag gör).

Jag kanske borde skaffa mig fler hobbies :)

Tja, lite överkonsumtion är det väl, det får jag nog erkänna. Dock är det rätt praktiskt med flera säckar, efterrsom man kan låta saker ligga i säcken. I gymsäcken ligger förstås gymkläderna för jämnan. Haglöfs Tight är en gammal opraktisk säck som egentligen skulle ha hamnat i Sävenäsverkets ugnar, men så håller jag på lite med naturvårdsarbete och då tyckte jag det var praktiskt att ha en säck där jag kunde ha verktyg och arbetshandskar mm liggande.
 
No-name 20 liter till småjobb
Bergans Backcountry Guide 32 liter -- används i stort sett varje dag.
Haglöfs Matrix 70 liter -- när jag ska på övernattningsjobb & lättvandring
Macpac Glissade 75 liter -- till fjälls med tungpackning
Macpac midjeväska 7 liter -- till allt möjligt

Som ni ser saknas det några i 40-65 liters klassen... Sneglar på några Macpac & Vaude...

Skönt med lite lyxproblem :)
 
Har samlat på mig ett gäng säckar jag med.

Har:
En 30 l till vardags och fältjobb (biolog...).
En 35 l (Haglöfs shosho) som fortfarande kommer till heders ibland även om tanken var att 30l-säcken skulle ersätta den eftersom den är trasig.
En 40 l som används vid sällsynta tillfällen då 30 l inte räcker.
En 60 l som används för lite längre turer samt resor.

Av dessa är det 30l och 60l-säckarna som verkligen används mycket. 60l-säcken är urgammal, en av de första på marknaden utan metallram, och börjar bli väldigt sliten. När jag slutgiltigt bestämmer mig för att köpa en ny blir det en större än 60 l.

30l-säcken använder jag dagligen och har för tillfället en SleekaForce snugpack, som är min favorit hittills av alla "småsäckar" jag testat. Hade gärna haft en med fler ytterfickor (jättebra när jag fältjobbar till provrör och annat), men tyvärr är det nästan omöjligt att hitta en ryggsäck som både har många ytterfickor och har lock (ryggsäck med lock, inte blixtlås eller liknande funkar bäst att fältjobba med för mig).
 
Med åldern kommer säckarna, eftersom jag är ung så har jag bara 2 st tillgängliga
en: 75l haglöf oxo nyinköpt i sommars så det är den som används för det mästa föruton dags turer mm
en: 55 haglöf shosho gammal reserv säck används för mindre tripper typ kortare reser etc
 
7 för närvarande.Söker en åttonde.

Lundhags Zip-o25, vardagssäck
THM 30?, (fulsäck)
Marmot 35, klättersäck
Lundhags Sirius (strippad) 40, skridskosääck
Haglöfs climber 50, allmän slit och slängsäck
Marmot alpinist 55, UL-vandring och klättersäck
Marmot muir 72, vandringssäck.

Söker för tilllfället en större säck (80-100l) för längre turer. Men hur många säckar man egentligen behöver? 3 skulle jag säga. Men är man bekväm som jag, och vill ha säckarna färdigpackade för de vanligaste aktiviteterna så ökar antalet snabbt!
 
Jag har en på 35L för dagsturer, handbagage vi resor etc, sen har jag en på 50L och en på 80L.

Kommer att skaffa en till nästa vinter för skridskoåkning, ska köpa en som hänger ner en bit så tyngdpunkten kommer ner.

Kan man ha för många ryggsäckar ??

Den sista frågan kan besvaras med ja om det gäller packade på sig....

Vad för en skridskosäck fann du då?
//J
 
Jag kör på tre säckar:

Osprey Flux 25l (jobb)
Camp Campack 30l (träning, dagsutflykter, skridsko- och skidåkning när det nu blir av)
Aarn Featherlite Freedom 65l (vandring) (Recensioner)

Har dessutom en alldeles utmärkt Black Diamond Shadow 55l (vandring) (Recension), men den har fått gå i pension till förmån för Aarn-säcken. Så i realiteten har jag fyra säckar, men BD:n kommer få gå i arv... Känner nog att jag klarar mig ganska bra på detta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.