Giltighetstid för pass

Mitt pass går ut ca en månad efter det jag kommer hem från en utlandsresa (inom EU) jag funderar på att göra. På resebyrås webbsida står det att passet ska vara giltigt 6 månader efter den planerade resans hemkomst.
Är det någon som vet vitsen med detta med dessa 6 månader?

Jag kan tänka mig 2 saker.
Om man råkar bli sjuk och blir liggande på sjukhus så ska passet inte förfalla så man inte kan åka hem när man blir utskriven från sjukhuset.

Om man gör någon olagligt och någon myndighet vill hålla en inspärra, så ska passet inte ha slutat gälla när man släpps ut.

/Per
 
Det där är en soppa. Vi har fått olika svar 1) från resebyrån, 2) när vi ringde och frågade passpolisen på Arlanda (dom var tämligen luddiga), och 3) slutligen när vi åkte ut till Arlanda för att fixa tillfälligt pass. Då blev vi utskällda och det blev inget med den saken. Sen gick det finemang att åka ändå.

Jag vet inte vad som avgör tidsmarginalen, och jag tror att osäkerheten har att göra med att det handlar om internationella överenskommelser; med vissa mottagarländer är det helt enkelt svårt att riktigt veta. Det i sin tur gör att tex resebyrån tar i så dom spricker för att inte kunna beslås med att ha gjort fel.
 
Mitt pass går ut ca en månad efter det jag kommer hem från en utlandsresa (inom EU) jag funderar på att göra. På resebyrås webbsida står det att passet ska vara giltigt 6 månader efter den planerade resans hemkomst.
Är det någon som vet vitsen med detta med dessa 6 månader?

Jag kan tänka mig 2 saker.
Om man råkar bli sjuk och blir liggande på sjukhus så ska passet inte förfalla så man inte kan åka hem när man blir utskriven från sjukhuset.

Om man gör någon olagligt och någon myndighet vill hålla en inspärra, så ska passet inte ha slutat gälla när man släpps ut.

/Per

Hur länge efter inresa / planerad utresa ett pass behöver vara giltigt skiljer mellan olika länder. Om resebyrån säger sex månader (för alla länder) är det för att göra det enkelt för sig själva.

För EU medborgare som reser in EU/Schengen finns mer information (bl.a vad gäller utgångna pass)

http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_en.htm
 
Den reglen har inte resebyrån eller svenska myndigheter hittat på - det är ofta det land man reser till som kräver detta. Varför har jag inte funderat på. Jag ser till att förnya mina pass innan det är 6 månader giltighet kvar.
Inom EU tror jag inte det ska vara några problem men varför inte skaffa nytt pass, det är ju ändå snart dax.

/Patrik
 
Den reglen har inte resebyrån eller svenska myndigheter hittat på - det är ofta det land man reser till som kräver detta. Varför har jag inte funderat på. Jag ser till att förnya mina pass innan det är 6 månader giltighet kvar.
Inom EU tror jag inte det ska vara några problem men varför inte skaffa nytt pass, det är ju ändå snart dax.

/Patrik


Jag skapade tråden när jag sett att resebyrån skriver på sin webbsida att passet ska gälla 6 månader efter beräknad hemkomst och då skrev jag in i mina kalendrar ”6 månader till passet slutar gälla. Skaffa ett nytt pass.”

OT: Mina första pass gällde i 10 år. Nu är det 5 år och i praktiken således 4,5 år.


Per
 
Jag skapade tråden när jag sett att resebyrån skriver på sin webbsida att passet ska gälla 6 månader efter beräknad hemkomst och då skrev jag in i mina kalendrar ”6 månader till passet slutar gälla. Skaffa ett nytt pass.”

OT: Mina första pass gällde i 10 år. Nu är det 5 år och i praktiken således 4,5 år.


Per

Du gör givetvis som du själv vill men jag hittar inget EU/Schengen-land i den tidigare länken som kräver annat än ett giltigt pass eller nationellt ID (för medborgare i EU/Schengenland). Så i praktiken är det fem års giltighetstid inom "Europa".Jag skulle aldrig lita på en resebyrå för denna typ av information (om det inte var en mycket kompetent affärsresebyrå och sådanna finns knappt längre).

För egen del har jag både pass och nationellt ID med överlappande giltighetstid. Det nationella ID:t har jag alltid i plånboken.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...