Ny stolsryggsäck, vad vet ni om

Jag har kollat på Biltemas stolsryggsäckar som jag tyckte var för påsaktiga och som tyvärr gjorde ont att bära trots att de var tomma. Jag har tittat på Engelsons säckar, men kan ju inte prova dem. De kunde gott kunde vara ett alternativ. Båda dessa alternativ ser dock väldigt jägaraktiga ut viket jag kan ha svårt för.
Sökte lite vidare och fann alternativa märken till Oltechs dyra säckar på TeamSportia orienterings nätbutik. Letro hade även en billigare variant från Oltech som heter A45 som såg ok ut. Fördelen med orienteringssäckarna är att de flesta har midjebälte. / Sofia
 
Har tyvärr ingen erfarenhet av efterfrågad säck men jag letar efter något liknande jag också. I mitt fall är det inte orienteringstävlingar utan skogsäventyr med barnen som det gäller (och kanske till skola/jobb när alla sittplatser är slut på buss/tåg). Har kikat på den här: http://www.fjallraven.se/produkter/ryggsackar-och-vaskor/stubben men den verkar vara ganska tung...eller? Men jag gillar utseendet och möjligheten att sätta dit extra fickor. Någon som har klämt och kännt på den?

(och blev det en trådkapning så ber jag om ursäkt på förhand...)

Trådkapning eller inte... Klämt och kännt på den har jag dock inte gjort. Kollade på bilden och kan inte se om den har plastad botten. Kolla om säcken har plastad botten. Ett krav enligt mig om man ska kunna sitta på den utomhus... Det är ett skäl till varför många av de stolssäckar jag tittat på har fallit bort.
 
Stubben är väl mer eller mindre samma produkt som Fjällräven Forester Chairpack:

http://www.outnorth.se/fjallraven/forester-chairpack.php

Den har jag haft och den har en helt vattentät innerpåse upphängd med kardborre. Kan tas bort dvs.
Gedigen kvalitet men jag tycker den är lite för ostadig pga liten stödyta.
Skulle jag nu tvunget ha en stolrygga i framtiden så hade jag satsat på stadig komfort:

http://www.jaktia.se/Webshop/Friluftsutrustning/Stolar/WOODLINE-REGI-STOLRYGGSAeCK.htm
 
Lättaste och stadigaste kompinationen som ego funnit är bekväm ryggsäck och lätt walkchair, trebent fristående. Ryggsäcken kan du ställa på en stubbe eller hänga på en kvist. Som ofta väntande i firman har jag prövat många modeller av stolryggsäckar, de flesta tunga, obekväma att bära och med tunga tysta tyg i säckarna.
Egna kombinationen är klart bäst. YMMV
go tur
 
Lättaste och stadigaste kompinationen som ego funnit är bekväm ryggsäck och lätt walkchair, trebent fristående. Ryggsäcken kan du ställa på en stubbe eller hänga på en kvist. Som ofta väntande i firman har jag prövat många modeller av stolryggsäckar, de flesta tunga, obekväma att bära och med tunga tysta tyg i säckarna.
Egna kombinationen är klart bäst. YMMV
go tur

Precis. Använder också en Walkstool, nedstoppad i sidofacket på ryggan. Enda minuset är att walkstool är lite kyligare mot baken på vintern.
 
Ganska tung ja

Har tyvärr ingen erfarenhet av efterfrågad säck men jag letar efter något liknande jag också. I mitt fall är det inte orienteringstävlingar utan skogsäventyr med barnen som det gäller (och kanske till skola/jobb när alla sittplatser är slut på buss/tåg). Har kikat på den här: http://www.fjallraven.se/produkter/ryggsackar-och-vaskor/stubben men den verkar vara ganska tung...eller? Men jag gillar utseendet och möjligheten att sätta dit extra fickor. Någon som har klämt och kännt på den?

(och blev det en trådkapning så ber jag om ursäkt på förhand...)

Har prövat den och kanske inte är den lättaste men bärsystemet är ok och den har bröstrem. Tror man kan köpa till höftbälte om man vill också. För mig att jag läst det nånstans men kommer inte ihåg var.
Uppskattar verkligen att den bara går att ta av och sätta sig direkt på utan att fälla ut nåt. Här beskrev dom det bra: Skjutklar.se - stubben
Dock ligger den mot ryggen en del så man blir rätt svettig men så är det med nästan alla ryggsäckar för mig..

Edit: oj, såg att det var ett väldigt gammalt inlägg jag svara på.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.