Tarpstorlek

Har köpt mig en del tyg, lämpligt att sy en tarp av. Har några funderingar.
Storleken: tyget är 145 cm så en skarv på mitten, men skall jag göra den kvadratisk dvs ca 280x280 cm eller skall jag göra den rektangulär ca 280x320 eller något sådant?
Öljetter eller förstärkta och sydda "knapphål" att fästa linorna i? För och nackdelar?
Någon som har något annat tips vad det gäller hemsydd tarp?
 
Har inte sytt någon tarp själv men har en som är 250x300, tycker den är lite liten ibland. 280x320 låter som en vettig storlek. Antar att du syr den i ett ganska tunt tyg och tror inte att öljetter kommer att hålla. Vad jag sett så har de flesta förstärkningar och påsydda band som fästen. Bilden visar en Hilleberg tarp som ser ut att ha band med en metallring. Man kan också skippa ringen och ha ett lite längre band, så är min sydd.
 

Bilagor

  • hilleberg-tarp-5-1.jpg
    hilleberg-tarp-5-1.jpg
    42.3 KB · Visningar: 897
Under 3 m är kass för mig som är 185. Tänk på ett det finns en diagonal oxså.

Lin och pinnfästen, Dubbelsidig förstärkningsbot vid bandfästespunkter, ringar där du avser ha pinnar, till snöre har jag alltid brukat persiennlina, den finns att köpa i olika färger och på bobin.
Sy fällsöm för att öka bredden. Använd ryggsäckstråd. Försegla mittsömmen med förtunnad silicon.

Min senaste köpetarp är riktigt trevlig i storleken, 4,3 x 3,5 ungefär. Det ger tyg nog för lä. Sexsidig med inkrummade kortsidor. Hög funktionalitet och sittplats i regn för ett glatt gäng.

Under åren har jag sytt några tarpar och tubtält, samt ett fåtal tält.

Tarp är suveränt.
go tur
 
Perfekt, tusen tack för input.
Då får det bli rektangulärt, får se vilken längd jag kan få ut av det tyg jag har.
Är ett ganska kraftigt tyg, men förstärkningar vid fästpunkterna hade jag nog tänkt i vilket fall som helst.
Band, ja naturligtvis, band får det bli.
Blir till att försöka handla lite mer material innan symaskinen plockas fram.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...