Bindningar

Nu är jag i stort behov av hjälp.
Kan inget om alla typer av bindningar efter nordic norm 75.
NNN BC är kinesiska för mig
Vad är för och nackdelar med de olika.
Användningen blir såklart långfärdsskriskoåkning inte våldsamt fort utan mer njutning men på alla typer av is, under nästan alla typer av väder och på alla typer av miljö (åar, sjöar, skärgård) och jag tänker återanvända min LÅNGA skridskor men LÅNG nos.
Tack för hjälpen.
 
Nordic Norm 75 är för gamla hederliga pjäxor med "läpp", typ tidigt 80-tal och före det.

BC är nyare sort med infästning framför tårna, helt andra pjäxor krävs.

Rätta mig gärna om någon har annan info.
 

Bilagor

  • nn75-bc.jpg
    nn75-bc.jpg
    23.5 KB · Visningar: 3,182
Jag har Nordic Norm 75 tror jag, med fast häl. Väldigt stabila.

BC har ju lös häl vilket ska ge vissa fördelar - men kan kännas mindre stabila vid sämre isar.

Det blir ju lite olika åkstilar och framförallt olika skodon.
 
Långfärdsskridskor för NN75 pjäxor brukar inte ha NN75 skidbindning utan en enklare framdel och antingen rem i bakkant eller ett vippfäste. NNN-BC har samma bindning på skidor som skridskor. Gick från NN75 till NNN-BC för några år sedan och för skridskoåkning i måttligt tempo tycker jag att NN75 med fast häl fungerar lika bra.
Har man bra gamla NN75 pjäxor finns det ingen anledning att byta system. Det finns rikligt med skridskor på blocket till bra priser.
 

Bilagor

  • 2981542509.jpg
    2981542509.jpg
    38.8 KB · Visningar: 2,870
Jag uttryckte mig nog lite luddigt.
Det jag efterlyser är vilken typ av bindning som är mest lämplig för långfärdsskridskor, det blir ju skate på skidspråk. Gissar att det ska vara en bindning som håller kvar hälen i sidled ända tills jag lyfter på hälen.
Klagers bilder ger en viss aning NNN BC har bredare pinne men kanske inte styrande spår under sulan hela vägen bak.
 
NNN BC är väl vanligast, det handlar ju också om att finna passande pjäxor som man också skall kunna vandra olika långt i. Om man åker skridsko på ett sätt så att man kan behöva vandra längre sträckor, så vill man inte ha halkiga pjäxor som det blir svårt att gå i, även om de kanske är stabilare på skridskon.
 
Välj skor först bindningarna är rätt lika till funktion. Smalare bindning t ex Salomon profil och pilot ger lättare bindning och sko men ofta lite mindre promenadvänliga pga halkig sula.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...