VP-rör - kopplingar för geodesic dome?

Lite på gränsen för att vara friluftsliv, men jag har fått för mig att bygga ett tält som en geodesic dome av VP-rör som stomme. Har någon gjort något liknande och kommit på hur man skall koppla ihop VP-rör på ett smart sätt som också går att packa ihop? Det behöver vara både 4-5 och 6-kopplingar.

För en bild om hur det kan se ut titta på
http://geo-dome.co.uk tex.

Någon slags duk behövs naturligtvis också för att täcka det hela - hur man skall lösa det har jag än så länge förträngt :). Just nu handlar det mest om bygglädje!

/Andreas
 
Det finns en orsak till dimensioner för tält och det är vikt.
16mm Elrör är vida tyngre än 12 eller 9 mm Al-rör.
Än lättare är kolfiberrör.

go tur
 
Det här projektet har inte vikt, utan bygglädje till rimligt pris, därav VP-rör:). Man får 10st för 89:90 på Biltema. Eventuellt kan jag hitta ett användningsområde efteråt (myggskydd kanske?).

Ett sugrörsexperiment på enklast möjliga dome (den minst komplexa konstruktionen). Som synes inga räta vinklar så den smarta Rättviktsknuten går bort tyvärr.

/Andreas
 

Bilagor

  • Geodesic_1v.jpg
    Geodesic_1v.jpg
    57.3 KB · Visningar: 1,201
Lite på gränsen för att vara friluftsliv, men jag har fått för mig att bygga ett tält som en geodesic dome av VP-rör som stomme. Har någon gjort något liknande och kommit på hur man skall koppla ihop VP-rör på ett smart sätt som också går att packa ihop? Det behöver vara både 4-5 och 6-kopplingar.

För en bild om hur det kan se ut titta på
http://geo-dome.co.uk tex.

Någon slags duk behövs naturligtvis också för att täcka det hela - hur man skall lösa det har jag än så länge förträngt :). Just nu handlar det mest om bygglädje!

/Andreas

Blev det någon dome? Är själv i uppstart av ett liknande projekt och min plan är att värma, platta till ändarna och sen borra hål. Konstruktionen kan sedan resas med bult, bricka och vingmutter i knutarna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...