Militärens träpulka dåligt glid?

Jag har inte hunnit dra den så långt, men de 100 meter jag drog den vid byte till buss gled den väldigt dåligt. Den verkar fungera bra vid minusgrader och skare, men nu ska det vara plusgrader några dagar.
Är det meningen att skenorna ska vallas, eller ha något annat på sig?
Gör det stor skillnad om själva pulkan är tjärad eller ej?

Eller har jag helt enkelt gjort ett stort misstag som tagit denna äldre pulka till fjälls?
 
Mässingskenorna skall inte målas de glider bra metallrena. Är de ärgade eller har tjära på sig kan de med fördel putsas med t ex stålull eller fint slippapper.

Trät skall grundvallas med tjära precis som träskidor. Vid klabbföre kan man dessutom lägga på glidvalla eller paraffin.

Dessa pulkor är ganska OK om man har mkt packning.

Thure
 
Tack, det hjälper oron lite.
När jag testade den på Åland gled den bra, men det verkar ha varit en otroligt mild vinter såhär långt. Inte mycket snö och fortfarande en del plusgrader, men inatt ska det frysa på!
 
åk matta om ni är flera

Är man flera i gruppen kan det underlätta om de som åker framför utan pulka "åker matta" - dvs de gör tre skidspår - man delar på det mellersta spåret och åkare två åker t ex med vänsterskidan i åkare etts högerspår. Försvarets pulkor är bredare än normal skidbredd för en ensam åkare på vita blixten. Gör man tre-spår får pulkan också spår.

God tur!

/Patrik

PS Vet egentligen inte om uttrycket åka matta används för skidåkning men det andvänds då man framför tunga bandfordon och kör "omlott" på mindre bärigt underlag, för att spåren inte ska bli så djupa. DS
 
Träpukor har egenskaper som plastpulkor saknar, böjförmåga, återfjädring är två.
Men de måste tjärvallas, linoljas, samt ses över.
Är väldigt nöjd med min gamla.
Trespårsåkning förutsätter att man är minst två i gruppen.

go tur
 
Problemet var otroligt enkelt, och nu känner jag mig otroligt dum. Kanske kan vinna ett pris? :p
Jag hade spänt på skidfodralet med spännband runtom, som gick under pulkan. Hann inte tänka på det i all stress tidigare.
De 100 meter jag behövt dra den nu gick galant!
 
Ha ha! Så kan det gå ner man har för bråttom. Men det bästa är ju att pulkan glider fint trots allt! ;)

Jag har en "parkeringsbroms" på min cykel. Det är en trike, så rätt behändigt att lägga i den vid rödljus eller om jag stannar i en backe, så jag slipper sitta och pinhålla bromshantagen. Har hänt mer än en gång att jag cyklat iväg med bromsen i eller halvt i och trott att jag varit ovanligt trött i musklerna... Ibland känner man ju att man är lite överstängd först när man stannat ett tag... Så du är inte ensam om att klanta till det ibland.
ashamed0001.gif
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...