Tält för mig som är 190 cm

Nu har jag googlat mig galen. Hittar inte det jag söker. Jag vill ha ett tält som passar mig som är 190 cm lång. Kan någon hjälpa mig? Gärna någon som är minst lika lång som jag och som har egen erfarenhet. Jag uppskattar välvilliga svar från er som är kortare men är du 180 cm och tycker du har gott om plats så har det visat sig inte betyda något har jag tyvärr fått erfara.

Need to have:
- under 2 kg
- slå upp ytter- och intertält samtidigt
- minst 110 cm brett
- bra ventilation
- sova myggfritt
- INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER ta i tältduken med varken huvud eller fötter när jag ligger på mitt uppblåsbara liggunderlag i min sovsäck. Det här verkar vara det svåraste.

Nice to have:
- stor absid

Jag har varit lite sugen på Hilleberg Niak men tror att även det är för kort. Jag ska till butik och testa när tillfälle ges. Jag har Hilleberg Kaitum 2 GT och 3 GT. Dom är finfina men för tunga för bara mig och hunden.

Dom amerikanska tälten kan ju i vissa fall passa längdmässigt men dom verkar helt oregerliga att slå upp jämfört med ett Hilleberg. Har tyvärr inte haft möjlighet att testa.

Om någon som sitter på ett bra stalltips vore jag mycket tacksam.
 
Nu har jag googlat mig galen. Hittar inte det jag söker. Jag vill ha ett tält som passar mig som är 190 cm lång. Kan någon hjälpa mig? Gärna någon som är minst lika lång som jag och som har egen erfarenhet. Jag uppskattar välvilliga svar från er som är kortare men är du 180 cm och tycker du har gott om plats så har det visat sig inte betyda något har jag tyvärr fått erfara.

Need to have:
- under 2 kg
- slå upp ytter- och intertält samtidigt
- minst 110 cm brett
- bra ventilation
- sova myggfritt
- INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER ta i tältduken med varken huvud eller fötter när jag ligger på mitt uppblåsbara liggunderlag i min sovsäck. Det här verkar vara det svåraste.

Nice to have:
- stor absid

Jag har varit lite sugen på Hilleberg Niak men tror att även det är för kort. Jag ska till butik och testa när tillfälle ges. Jag har Hilleberg Kaitum 2 GT och 3 GT. Dom är finfina men för tunga för bara mig och hunden.

Dom amerikanska tälten kan ju i vissa fall passa längdmässigt men dom verkar helt oregerliga att slå upp jämfört med ett Hilleberg. Har tyvärr inte haft möjlighet att testa.

Om någon som sitter på ett bra stalltips vore jag mycket tacksam.

Har du kollat in Scarp 1 eller 2?

https://www.tarptent.com/product/scarp-1/
https://www.tarptent.com/product/scarp-2/

Båda två under 2 kg. Har 1:an själv (och är 188 cm).

/Mats
 
189cm, för mig funkar Hilleberg Unna bra. Och MSR Hubba Hubba. Men Unna väger ju lite mer ja.

Tycker MSR e lätt att slå upp. Ibland gör inte avsteg från kravspecen så mycket.
 
McKinley Aero 2.0 fungerar bra för mig som är 196 cm. Har gjort drygt 20 fjällnätter på höstarna under några år.
 
Bra förslag

Har du kollat in Scarp 1 eller 2?

https://www.tarptent.com/product/scarp-1/
https://www.tarptent.com/product/scarp-2/

Båda två under 2 kg. Har 1:an själv (och är 188 cm).

/Mats
Orsaken till att du inte ryms är nog att väggarna på ett "vanligt" tält sluttar inåt och har du då ett tjockt liggunderlag så försvinner värdefulla centimetrar. Scarp 1 (eller ännu hellre Scarp 2) är mycket bra förslag. Även deras Stratospire kompenserar för lutningen - speciellt om du ligger diagonalt. Är du ensam så är Stratospire som en femrummare - stora absider, gott om plats invändigt och låg vikt. (Förutsatt att du går med stavar annars får du lägga på 227 g för ett "pole set".)
 
Anjan 2/gt kan du kika närmare på om du inte uteslutit det. Ser ut att leva upp till alla krav men om du tar i måste du nog testa dig fram till.

Välventilerat och lätt

Jag tror det kommer funka baserat på mina 197cm Downmat ser ut att ha gott om plats. Men sen är det ju även sitthöjd etc. som ska funka

Glöm inte sätta spik även för innertältet så du får det spänt och fint, det kan slacka lite annars.
 
Tack för svar. Nu har jag ett par nya uppslag att kolla på.

Tarptent scarp 2 och McKinley aero 2.0 ser mest intressant ut. Kanske även Helsport Ringstind. Ska kolla vidare på dessa.

Att få plats i ett Anjan ser jag som helt uteslutet. Jag har provat att sova i ett Nammatj (som har samma mått) och det var ingen höjdare. Även om man skulle spänna ut innertältet så mycket det gick har jag svårt att se att det skulle göra någon större skillnad.

Fortfarande mycket skeptisk till Hubba Hubba. Efter att ha kollat på videos med det tältet blir jag inte alls sugen. Det kanske är asnice men jag kommer inte köpa ett sådant på vinst eller förlust utan att ha sett det i verkligheten först.

Stratospire skulle kanske kunna vara något men det är inte marknadsfört som ett tält för långa personer på deras hemsida. Andra tält t ex Scarp är det och då antar jag att Stratospire är kortare.

Om någon har fler tips är jag intresserad såklart.
 
Jag ser att du har skrivit 110 cm brett men du vill också hålla vikten nere så du kanske får kompromissa, och eftersom ingen nämnt det; Akto eller Enan?

Annars är det väl bara Kaitum / Keron där du garanterat inte tar emot duk.

Eller titta på helt andra alternativ som Ultamid t.ex.
 
Tänkte egentligen nämna Lightheart Solong6 men det har inget innertält och du verkar vilja ha det.
Så har du haft tid att titta på Trekkertent?
Jag hade egentligen tänkt beställa därifrån först, han verkade inte ha något problem att anpassa tälten på den tiden.
Jag tror iofs att tältet Stealth räcker till utan anpassning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.