MINSTA möjliga sovsäck?

Men medge att det är en av de minsta, packad och det är ju det som TS söker.

Vi fick en trång, blixtlåslös 800g sovsäck som fyllde lite och som gjorde man sov några timmar i den, men aldrig ut eller gott.

Såvitt jag se av hans krav i början finns vare sig komfort eller sovlängd med.
;)
 
Men medge att det är en av de minsta, packad och det är ju det som TS söker.

Vi fick en trång, blixtlåslös 800g sovsäck som fyllde lite och som gjorde man sov några timmar i den, men aldrig ut eller gott.

Såvitt jag se av hans krav i början finns vare sig komfort eller sovlängd med.
;)

Förstår att det blir svårt att tänka självständigt när jag inte skrev ut självklara funktioner.
 
sovsäck

prova marmot micron 40 ,620 gram tung dunsovsäck,har sovit i den i höst med utetemp -8 inga problem,dock sov jag i underställ å mössa, ca pris 1700 kr
 
Vi brukar sätta oss på säckarna i fodralet innan vi drar åt kompressionsremmarna, troligen lika "brutalt";)

då får du en kanonkula då? :)

har funderat på att komprimera säcken med kläder och mjuka grejer i gemensam större drybag och bara moffa med näven rakt ner i säcken. De fyller ut bättre kan jag tycka och blir "fluffigare", men osäker på om jag får ner resten av grejerna lika lätt.
 
prova marmot micron 40 ,620 gram tung dunsovsäck,har sovit i den i höst med utetemp -8 inga problem,dock sov jag i underställ å mössa, ca pris 1700 kr

Och inomhus eller?
Extremtemperaturen på säcken är -11, alltså lägsta temperatur man kan sova i utan att få köldskador. Knappast att understället var avgörande i ditt fall.
 
då får du en kanonkula då? :)

har funderat på att komprimera säcken med kläder och mjuka grejer i gemensam större drybag och bara moffa med näven rakt ner i säcken. De fyller ut bättre kan jag tycka och blir "fluffigare", men osäker på om jag får ner resten av grejerna lika lätt.
Jo det är lite så vi brukar packa (sovsäck och sidenliner rakt i kompressionspåsen, dock brukar jag packa de övriga sovsakerna (underställ, strumpor, örngott) i en egen mindre drybag. "Kanonkulan" blir inte större än halva bredden i underfacket på ryggsäcken, så finns gott om utrymme att fylla upp med andra saker som ex ombyteskläder mm som man inte behöver ha tillgång till under dagen
Visst gå det att trycka ner både sovsäck och sovsaker i en kompressions drybag, men då kanske man får välja en lite större storlek på kompressionspåsen. Jag är dock osäker på om det blir effektivare mht packning, då de mjuka textilerna kan packas rätt effiktivt i alla hålrum som bildas mellan annat i ryggsäcken.
 
Jag har en marmot sawtooth long och frun en regular. Bra sovsäck till ett rimligt pris. Temperaturspannet funkar bra 3 säsonger i svenska fjäll. Får bli mer som ett täcke på sommaren. Frun är frusen men klarar sig likaledes bra. Skapligt rymlig insides för den som har klaustrofobi. En av de friluftssaker som jag äger som jag verkligen kan rekommendera. Blir inte super liten komprimerad Men å andra sidan så tar det ändå inte mycket plats heller.

Bosse
 
Jag tycker Never Winter är en kanonsäck. Bra pris, bra kvalitet och relativt lätt och komprimerbar. Har sovit ett par nätter runt 0:an men då tycker åtminstone jag att det krävs mössa, ylleunderställ och liggunderlag med R värde runt 4-5.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...