Helsports sarek down

Med rätt skötsel håller den säkert relativt bra i minst 10 år innan den får markant sämre isoleringsförmåga. Det kommer ju inte plötsligt utan successivt. Så jag skulle inte ångra köpet eller fundera så mycket på det (om jag inte skulle ut i minusgrader). Det är helt ok säck att starta med och jämfört med en syntetsäck står den sig hyfsat bra sett till specifikation. När du köper nästa säck har du skaffat dig massor av kunskap om vad du vill ha nästa gång.

Behöver den vara lättare, ha mer isolering, vara vidare i snittet, funkar det med en kortare osv. Många frågor inte ens den kompetenta expert kan svara på då det helt beror på hur du vill ha det.

När du köper nästa säck om 5-15år kommer du dessutom inte behöva ha bråttom du kan vänta in någon superrea eller tills någon slumpar sin nya dunsovsäck på blocket. Friluftsprylar är ju relativt dyrt men om man inte har bråttom kan man göra fynd.

Nu är det höst och jag skulle passa på att försöka ta en testtur där du har koll på temperaturen så att du vet hur du ska anpassa utrustningen för en längre tur. Det räcker med att lägga sig på tomten men kan vara trevligare att promenera till närmsta sjö. Tänk på att liggunderlag också påverkar och du bör använda samma som du tänker använda i skarpt läge. En luftmadrass är skön men kyler om den inte har isolering.

Gick det bra i 5+ är det bara fortsätta och prova när det är runt nollan. Ta bara med extra filtar eller ha nära hem. Hösten är perfekt att testa på, se bara till att ha koll på prognosen och ta gärna med en termometer för att verifiera.

Låt alltid säcken torka och vädra ordentligt både på dagarna när du är ute på tur och när du kommer hem. Packa upp säcken direkt när tältet är uppe och vänta inte tills du ska gå och lägga dig, då hinner loftet återta formen bättre. Långtidsförvara den löst, exempelvis i en flyttkartong men skydda med plastsäck om det är på en plats med risk för glupska insekter. Om du använder sovsäckslakan kan du nog klara dig från tvätt ett bra tag men ser du att den tappar loft så kan en tvätt återställa en hel del (kolla bara upp hur först, finns flera trådar om det).

/G
 
Jag håller med G.Kraft, dock är jag lite mer tveksam på hur länge sovsäcken kommer att bibehålla sin värme pga den billiga dun/fjäder blandningen. Nu vet jag inte vad du betalt för säcken (listpriset på XXL hemsida är 1499kr) eller om du har bytesrätt kvar?

Är du bereddd att lägga till ytterligare några 100-lappar kan du få en bättre sovsäck. Tempmässigt ligger ex Marmot Never Winter för knappt 1800kr i samma klass (vikt 850g) och är du ute efter en varmare 3-säsongs säck kan du få en Marmot Sawtooth för drygt 2000kr. Båda med 650 CUIN dun (Down Defender behandlat dun för minskad fuktkänslighet).
Nu var det bara två alternativ på sovsäckar jag snabbt hittade som alternativ i butik utan att klättra allt för högt i pris, men det kan säkert finnas fler bra alternativ om du letar runt bland olika tillverkare.
 
Jag håller med G.Kraft, dock är jag lite mer tveksam på hur länge sovsäcken kommer att bibehålla sin värme pga den billiga dun/fjäder blandningen. Nu vet jag inte vad du betalt för säcken (listpriset på XXL hemsida är 1499kr) eller om du har bytesrätt kvar?

Är du bereddd att lägga till ytterligare några 100-lappar kan du få en bättre sovsäck. Tempmässigt ligger ex Marmot Never Winter för knappt 1800kr i samma klass (vikt 850g) och är du ute efter en varmare 3-säsongs säck kan du få en Marmot Sawtooth för drygt 2000kr. Båda med 650 CUIN dun (Down Defender behandlat dun för minskad fuktkänslighet).
Nu var det bara två alternativ på sovsäckar jag snabbt hittade som alternativ i butik utan att klättra allt för högt i pris, men det kan säkert finnas fler bra alternativ om du letar runt bland olika tillverkare.

Köpt på rea för 1000 kr.
 
Köpt på rea för 1000 kr.

Det känns som ett mer rimligt pris för den sovsäcken, dvs samma prisnivå som en lite bättre fibersovsäck. 1500kr känns dock inte rimligt för denna sovsäck.
Använd den och bygg egen erfarenhet av hur varm sovsäck du behöver, värdefull kunskap när du vill köpa en ny sovsäck eller kompletterande sovsäck.
 
Var ute i helgen med den säcken på bergslagsleden skulle gissa på att temperaturen låg runt nollan och frös inte.
Hade underställ och vettigt underlag kan väl tilläggas.

Tveksam till att den är lika trevlig om temperaturen sjunker någon grad till dock.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.