Jag vill dela med mig av min upplevelse

Grötreceptet

Vad är det för gräddpulver på påse du använder?
 

Bilagor

  • 15925363-C438-4205-A35E-88A52FEFF511.jpg
    15925363-C438-4205-A35E-88A52FEFF511.jpg
    78.5 KB · Visningar: 586
Många pannlampor har värdelösa kablar till batterikassetten
och i kyla märks det av direkt - även vid normalt bruk.
Dessa har hårda plasthöljen och har få kardeller - ledare.
Dom bryts av mer eller mindre vid extrem kyla.

Man skall byta ut dom till silikonisolerade dito med massa kardeller.
Labbkabel för mätintrument - dessa är extremt smidiga och tar ingen stryk av extrem kyla - dom är väldigt följsamma.

Man kan be nån som håller på med elektronik fixa det , på många pannlampor kan man göra det utan väldigt mycket jobb.

Kan ni byta själva så tror jag Kjell och Co har dessa kablar annars Elfa-Distrelec t.ex men antagligen även Conrad
 
Ja t.o.m en toppbrännare går att köra med sommargaser i -30 men det är lite jobb att ha tuben varm.Man får ha 2 st 230g och ha en under jackan helæ tiden tiden iaf så den är redo för matlagning.I sovsäcken under natten.Vid längre snösmältning kan man ha gastuben i ett grunt kärl som står på nått isolerande och dutta i lite varmt vatten.

Sedan finns spindelköket Vega som går att vätskemata med gas.Med Primus vintergas tub som bara vätskmatas är det inga problem.Propanet i tuben ligger i topp på den upponervända och gasar ju ända till -40.Dock kan det inte lämna tuben men trycker ned butan och isobutan till brännaren.Dock får man aldrig köra upprätt för då rycker drivgasen.


Det köket ger faktiskt möjlighet att bara köra gas fast det är en vintertid.

Det går att hålla ett vanligt 2-3 manna vid +25 fast det är -30.
Hyfsad skillnad mellan golv och topp dock...men med värmen så
har man plötsligt fältsjukhus,verkstad eller mysig miljö för kortspel och sängfösare

En fri brinnande låga utan kokkärl gör att man måste inte ha botten och topp ventilation mycket öppet då gaser som bildas inte är så farliga i nivåerna.Typ några centimeters cirkel i topp och normalt drag genom duken i botten.Öppna dock upp genast lite med kokkärl på.

Tackar verkligen för tipsen. Ska absolut titta närmare på det.
 
Tack för en kanonfilm! och kreativa lösningar. Jag blev extra nyfiken på några saker:

Tycker du att bivy-säcken tillför så mycket när du sover inne i tältet eller använder du den lika mycket som en packpåse för sovsystemet?

Vad är det du menar att du använder som underlägg till köket, en glasfiber skiva med några lager epoxy?

(och musik är bra,. fast kanske inte när du pratar samtidigt)

Bivysäcken är i första hand med som nödlösning om det varken går att slå upp tält eller gräva bivack, en liggrop med vindmur går ju i stort sätt alltid att göra. Jag har den istället för vindsäck.

Sedan är det väldigt smidigt, i den ligger ju sovsäck + uppblåsbart liggunderlag samt vattentät innersäck och pumpbagen. Liggunderlaget tömmer jag när jag river läger, men lätt att fylla på med luft med Expeds pumpbag). Det är så smidigt att bara spänna fast paketet på pulkan, sedan bara slänga in i tältet eller rakt ner i snön om jag vill sova under bar himmel, jag behöver aldrig vara orolig att sovsäcken blir blöt. Och det blir även ett extra skydd för liggunderlaget för punkteringar.

Sedan skyddar den ju även inne i tältet mot fukt utifrån, kondens mm. Men ser det mer som en bonus.

Skivan till köket är glasfiberväv epoxi. Alltså en tunn glasfiberväv skiva belagd med epoxi från fabrik. Den blev över från jobbet men vet inte var de går att få tag i.

Musiken håller jag helt med om att det kan bli lite störande.
 
Många pannlampor har värdelösa kablar till batterikassetten
och i kyla märks det av direkt - även vid normalt bruk.
Dessa har hårda plasthöljen och har få kardeller - ledare.
Dom bryts av mer eller mindre vid extrem kyla.

Man skall byta ut dom till silikonisolerade dito med massa kardeller.
Labbkabel för mätintrument - dessa är extremt smidiga och tar ingen stryk av extrem kyla - dom är väldigt följsamma.

Man kan be nån som håller på med elektronik fixa det , på många pannlampor kan man göra det utan väldigt mycket jobb.

Kan ni byta själva så tror jag Kjell och Co har dessa kablar annars Elfa-Distrelec t.ex men antagligen även Conrad

Riktigt bra tips då jag annars är väldigt nöjd med pannlampan
 
En sak som jag funderat på sedan länge är just kopplingen mellan sko och skidan. Oavsätt system är det ju en sorts "single point of failure" - på skidsidan må det ibland gå att fixa, men knappast på skosidan när det går sönder. Reservsko för just det fallet bär man nog knappast med sig? Hur gör experterna?

Taffi
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
jakobhj Dela taxi Vålådalen 30/3 - 3/4 Turskidåkning 9
josia Dela taxi från Kvikkjokk 10 mars Turskidåkning 1
Kogoyo dela taxi 18/12 kl 21, undersåker-vålådalen? Turskidåkning 0
Robox Dela Taxi i mitten av mars. Turskidåkning 5
Dela bil Stockholm - Högbo bruk i helgen? Turskidåkning 0
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
johannatillfots Bombardera mig med era vinterturtips! Turskidåkning 60

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...