Obehandlad etaproof/ventile eller liknande

Minimalt behandlat.

Jag har två jackor i ETA-prof, och tycker nog att den behandling som eventuellt finns inte märks så mycket av. Vill du ha ett material som andas maximal, och ändå är så vindtätt som möjligt, kan du inte hitta ett bättre. Tvättar du plagget efter färdigställande, kan du bara köra impregnering med CottonProf, som gör att det pärlar sig, utan att egentligen förhindra andningsförmågan, men om du vaxar, kommer du även att "täta" bort andningsförmågan. Jag tycker att det står emot regn ganska bra, men inte som ett riktigt regnplagg, men å andra sidan är alla de fina Gore-Tex plaggen inte så bra på att andas som dom vill låta påskina i reklamen, och dessutom för att det skall släppa ut ånga, så förutsätts det att det på innsidan är varmare än på utsidan och att materialet även är impregnerat så vatten pärlar sig, för annars fungerar inte membranet på det sätt som det är tänkt. Att säga att ett material håller vattendroppar ute, men släpper ut ånga, förutsätter ju att vattnet på utsidan ju faktiskt är droppar. Kan vattnet inte bilda droppar, utan bildar en jämn blöt yta, är det ju inte längre vattendroppar utan vatten, och då fuktar det igenom, ändå, och andningsförmågan stoppas av vattenytan. Om du har ett plaskblött plagg i Gore-Tex och hänger av dig det på en krog en stund på en rast eller liknande, så blir det lika kallt på båda sidor om membranet, så då finns det ju inget "ångtryck" som driver ut ångan i en viss riktning och då kommer det att vara lika blött på både in- och utsidan när du skall ta på dig plagget igen. Ett Eta-Prof, ventilerar och andas många gånger bättre, och är det impregnerat så vattnet pärlar sig kommer det att ta ett tag innan du behöver komplettera det med ett "riktigt "regnplagg", beroende på hur länge du är ute i regnet och hur mycket det regnar.
 
Det stora problemet med behandlingen (PFC C6) som finns på materialet är att det är cancerogent samt att det bryts ned väldigt långsamt i naturen och inte tas upp av våra reningsverk.
För mig känns det motsägelsefullt att använda utrustning som förstör naturen för att njuta av den.

Just med jackmaterial har jag faktiskt inte hittat något över huvud taget som känns bra ut miljösynpunkt. Även obehandlad Ventile består ju av bomull, som inte har någon snäll framställningsprocess.

Har faktiskt nosat lite på ull som skalplagg på sistone.Jag har en anorak i vadmal för vinter men den är lite för tjock, varm och tung för sommaren. Kläde däremot är tunnare och skulle kunna fungera bra. Ull är ju naturligt vattenavstötande och andas bra. Kan hända att klädet behöver återfettas efter framställningsprocessen, men inga gifter i det.
 
Ull/lin

Borde det inte gå att göra ett tättvävt tyg med en mix av ull och lin? Jag vet inte så mycket om lin, men har för mig att det skall vara ganska starkt och svalt, sommartyg,men om man kan få till en tunn, men riktigt tät väv av dessa båda, skulle det i alla fall vara intressant att få känna på det. Det kanske går blanda med silke också, för det är ju sarkt i förhållande till sin vikt.
Det kanske redan finns.
Hittade denna länk, men den gäller garn, men då borde det gå få täta vävar också.
http://www.yllotyll.com/product/1948/colori
 
Det hade ju varit intressant! Ett tätt ulltyg bygger ju på att fibrerna filtas ihop. Det kan inte lin och silke göra. Så frågan är hur de skulle reagera tillsammans om man försöker tova det, hade varit intressant att testa!
Lin borde ju svälla precis som bomull och på så sätt sluta tätt.Kanske kombinationen av ett riktigt tunt och starkt ylletyg på utsidan och tätvävt linne på insidan skulle vara bästa kombinationen.

Vad jag hört så ersatte motsvarigheten till ventile linne i brandslangar. Det borde ju betyda att även linne går att väva tätt och få i princip vattentätt.

Är nyfiken på om bambu skulle fungera också. Sägs att bambu absorberar mer vatten än bomull (och borde alltså svälla mer också).

Har varken hittat tätvävd linne eller bambu tyvärr.
 
Bambu

Jag har köpt en del T-shirtar och annat i bambu, de senaste åren, och det jag då läste var att det skulle torka snabbt också. Jag kan så häri efterhand inse att just torka gör de plagg jag köpt, betydligt långsammare än allt annat jag provat.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...