Tarptent i svenska fjäll?

Tarptent Scarp 2

Mitt bästa tält!
Jag har en version med uppdragna sidor på innertältet så att det inte är nätväggar runt om. Det tar bort dom kalla fjällvindarna som annars smiter under yttertältet. Furstligt med utrymme för mig och möjlighet att rymma en till om utrustningen lämnas utanför. Sätter upp det med litet specialarrangemang med hjälp av stavar och en lina så att det inte säckar ihop om det skulle regna. Då slipper jag ta med mig 2 st extra bågar som man annars kan köpa till.
 
(---)Det har den stora fördelen att det vid fint väder går att ha som ett myggskydd med bra utsikt.
Just möjligheten att öppna upp tältet är en feature jag gillar med tarptent. Min tanke när jag beställde det var att kunna sova relativt "öppet" men ändå myggskyddat, när det är varmt väder. Nu väntar jag bara på att det där varma vädret ska infinna sig... :)
 
Just möjligheten att öppna upp tältet är en feature jag gillar med tarptent. Min tanke när jag beställde det var att kunna sova relativt "öppet" men ändå myggskyddat, när det är varmt väder. Nu väntar jag bara på att det där varma vädret ska infinna sig... :)

Sätter upp en bild på en sådan situation. Fint sommarväder, idyllen störs endast av aggressiva myggor.
IMG_0141.JPG
 
I stället för extra bågar

Beställde dock ett annat innertält också men det har inte testat än.
Jag kommer nog att skaffa de där extra bågarna också.
Mvh Veni

Går du med vandringsstavar så kan du göra så här.
 

Bilagor

  • Scarp 2-1.jpg
    Scarp 2-1.jpg
    158.9 KB · Visningar: 1,282
  • Scarp 2.jpg
    Scarp 2.jpg
    17.6 KB · Visningar: 1,269
Nej, men....

Jag har haft ett Double Rainbow vilket är snarlikt. Tänk på att absiderna är väldigt små, en normalstor ryggsäck ryms inte. Du behöver också "solid walls" eftersom yttertältet har en förhållandevis stor glipa mot mark. Det är bra för att motverka kondens men det drar ganska kraftigt genom tältet så det blir kallt.

Just nu har jag Tarptent Stratosfire 2 med solid walls. Det väger 1,4 kg. Litet knepigt att sätta upp men vilka utrymmen! Absiderna är "fullstora". (Det kräver att du går med stavar). Det fungerade bra för 2 personer en vecka i Sarek och är tillräckligt lätt för att kunna användas av en person som då får Hiltonklass.
 
Tack för svar! Ja double Rainbow är ju snarlikt, fast enkelduk. Hur upplevde du vindtåligheten på tältet? Kvalité i övrigt, tältdukar, linor mm? Andra nackdelar än små absider?
Jag tänker att man dagtid kan inkräkta på boendeutrymmet för att få större absider. Nattetid så är ryggsäcken tom och tar mycket liten plats.

Ja stratospire ser onekligen mycket fint ut, men jag vill kunna gå dagsturer (med mina stavar) utan att behöva packa ihop hela lägret. Bowfin 2 väger dessutom in på samma vikt, så då är det nog bättre för mina behov :)
 
Formen på tältet gör att det tål vind riktigt bra (med reservation för vindkantringar). Det står stadigt om man förankrar ordentligt. Några problem med regn har jag inte upplevt , inte ens när det kommit våldsamma åskskurar. Linorna är av mycket god kvalitet och linsträckarna är smart gjorda - dom sitter fast i tältet. Färgen på linorna är litet svår för dom som inte har bra färgseende. Jag byter ut dom mot neongul paracord när det inte fungerar för mig.

Tar du Bowfin 2 och är ensam så finns ju plats för dina prylar "inomhus". Absiderna är lagom stora för att lämna skorna i vilket kan vara skönt.

Däremot tror jag att skall man bo två i ett sånt så måste man vara väldigt goda vänner när turen startar, sedan kanske man får skaffa nya bekanta när man kommer i mål.
 
Jag har suttit och letat efter ett nytt lätt solotält för fjällen och Sarek under juli/augusti.

Blicken föll snabbt mot Hilleberg Enan. Det är dock dyrt och jag gillar inte att det saknas toppventil.

Sen började jag titta litet på Tarptent Scarp 1.
Scarp 1 verkar som en bättre modell utav Akto, samt litet lättare. Den tälttypen är bekant för mig, och känns således trygg. Hyfsat lätt, men inte jättelätt.
Sedan började jag titta på Tarptent-modellerna som sätts upp med stavar. Jag började gå med stavar under sommarens fjällvandring och kommer fortsätta göra det. Varför då inte nyttja dem till tältet. Stavbrott kan jag lösa genom att ta med en lös tarptent-stav.

Stavmodellerna känns väldigt lockande, men jag har noll erfarenhet av sådana tält. Det är främst vindtåligheten som jag funderar på. Jag känner att jag inte har något att relatera till, och som svensk fjällvandrare så sitter det ju litet i ryggmärgen att det ska vara rejäla tunneltält. Jag är dock beredd att testa något nytt, men jag behöver nog litet hjälp på traven.


Ni som har erfarenhet av Tarptent Stratospire eller snarlika modeller:
Går det att få ner duken hela vägen till marken? På Notch verkar det inte som att det går, men duken på Stratospire ser ut att gå väldigt lågt.
Att byta till ett lättare tält och behöva en varmare sovsäck på grund av drag är inte det jag söker. Att det blir 5 cm luftspalt längst ut vind absidernas dragkedja är inga problem, men jag vill inte att det ska vara 15 cm.

Om man jämför med t.ex. Hilleberg Enan, Helsport Ringstind 1 eller Nordisk telemark 1, hur står sig då Stratospire 1? Är det likvärdigt i vindtålighet? Det ser ut som att formen vinklar av vinden ganska bra, men det är ju noll flex i stavarna. Hur stor belastning blir det egentligen uppe i hörnen?
Jag inser att jag skulle känna mig helt trygg i ett Hilleberg Enan. Om ett Stratospire1 är likvärdigt i vinden är det nog bra för mig.

Hilleberg påstår ju att deras vävar är starkast, men både Enan och Stratospire har 30D silnylon. Tror inte att Hillebergs väv utklassar Tarptents, men jag kanske är fel ute?

Hur mycket pyssel är det att sätta upp Stratospire i vind? Att det är krångligare än att resa ett tunneltält är det ingen fråga om, men går det att få upp någorlunda enkelt med litet träning?

Stratospire är enormt stort för en person, men om det tar vinden bättre, samt har duken närmare marken, än Notch så är det värt det.
Jag är inte intresserad utav DCF-duken. Den är alldeles för dyr för att testa i detta skede.

Övertyga mig =)
 
Stavmodellerna känns väldigt lockande, men jag har noll erfarenhet av sådana tält. Det är främst vindtåligheten som jag funderar på. Jag känner att jag inte har något att relatera till, och som svensk fjällvandrare så sitter det ju litet i ryggmärgen att det ska vara rejäla tunneltält. Jag är dock beredd att testa något nytt, men jag behöver nog litet hjälp på traven.

Oj, det måste jag hugga på. :)
Det "ska" ju egentligen vara rejäla tunneltält och jag tvekade flera år innan jag utmanade detta. I mitt fall blev det erkänt vindtåliga MLD Trailstar vilket jag använt i bl a Sarek sedan 2013.

Firefox_wallpaper.png


Bilden är tagen kvällen 8/8 i år (ovan Habres) vilket inledde några blåsiga dygn som inte orsakade problem. I sällskapet var ett lättare tunneltält (Terra Nova Laser Competition) som hade betydligt svårare i vinden. Det är nog (?) jämförbart med ett Enan.

Här behövs både bivy och myggnät så totalvikten motsvarar den för tälten du tar upp men upplevelsen är annorlunda då man är så nära naturen:

48649629587_b5b313e29d_o.jpg
 
Oj, det måste jag hugga på. :)
Det "ska" ju egentligen vara rejäla tunneltält och jag tvekade flera år innan jag utmanade detta. I mitt fall blev det erkänt vindtåliga MLD Trailstar vilket jag använt i bl a Sarek sedan 2013.

Visa bilaga 34015

Bilden är tagen kvällen 8/8 i år (ovan Habres) vilket inledde några blåsiga dygn som inte orsakade problem. I sällskapet var ett lättare tunneltält (Terra Nova Laser Competition) som hade betydligt svårare i vinden. Det är nog (?) jämförbart med ett Enan.

Här behövs både bivy och myggnät så totalvikten motsvarar den för tälten du tar upp men upplevelsen är annorlunda då man är så nära naturen:

Visa bilaga 34017

Ja den där "tarpen" ser vindtålig ut, men det boendet nog litet väl spartanskt för mig =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
nuotap Kort film: Tarptent StratoSpire 2 i lättare blåst Bo och sova 5
vago tarptent double rainbow eller hb anjan? Bo och sova 0
BitchingBob Tarptent - Double Rainbow Bo och sova 30
wistrom Tarptent Double Rainbow - tillägg och mod Bo och sova 4
MAW Att täta tältsömmar? (på Tarptent Scarp 1) Bo och sova 2
greenjuice Tarptent Moment Bo och sova 1
andy69 Tarptent Rainbow.. Bo och sova 2
kallefs Extra linor i Tarptent double rainbow? Bo och sova 5
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
Strykarräven Beställa Tarptent, intresserad? Bo och sova 69
Martin Fjäderlätt Tarptent Rainbow, spännande LK-tält Bo och sova 2
Martin Fjäderlätt Tarptent Cloudburst - kan det vara nåt? Bo och sova 12
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent silnylon 400 g Bo och sova 20
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
andy_02 Hilleberg Nallo - inte för svenska män! Bo och sova 21
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
zeromaker Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid Bo och sova 7
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
avslutat medlemskap 201003 Tält för vandring i fjäll och tropiskt klimat? Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...