Mitt Hilleberg Soulo

18m/s och Soulo

Hej allihop

Jag ser att det finns ett intresse av tråden och jag kan redogöra hur Jag upplevde natten i tältet och en liten reflektion av Soulon efter 4 blöta nätter i mina ögon sett.

Personligen köpte jag detta tält enbart för att det har en balans av vikt/funktion som passar mitt uteliv bäst. Jag har inte haft möjlighet av att prova eller se Soulon innan men pratat/chattat med många ägare och Hilleberg fantaster varav fler här på utsidan....tack till er
Det var nära att jag välte Akto men det hade nog känts för litet för mig, tror jag så här i efterhand.


mina krav bestod av

*Rött och självstagande

*Tåla extremväder (Red kabel är för mig en kompromiss annars vore Black kabel mer rätt)

*Vikt runt 2kg

*1-mans med liten absid

Jag är 186cm lång och kraftig 100kg och jag menar att tältet är på gränsen till mig utrymmesmässigt. Jag ligger på en Exped downmat UL 7LW och då finns inte mkt plats kvar vid sidan inne i tältet, några drybags med kläder och mat. Men sovutrymmet helt godkänt. En viss kontakt kunde inte undvikas mellan fötter/huvud och innerduk när man vrider och vänder sig dock inte så jag upplevde det som ngt som helst problem.

Sitthöjden inga problem alls och absiden rymmer gott min Norröna Svalbard 80l, kängor och kök.

Däremot upplevde jag proceduren att öppna ytterdörr och komma in i innertält som ett tillfälle då det kan bli lite söligt vid själva innerdukens öppning (lite regn skvätte in på sovsäcken men bara lite)
Men nu pratar vi också riktigt sydsvenskt ruskväder.

Tältet har sammantaget stått i 5 nätter på en kortklippt gräsmatta och rejält med regn har kommit under samma period, gräsmattan är plaskblöt m.a.o. Jag har inte upplevt ngt fukt från golv och ventilationen har varit fullt öppen i taket och överkant på innerduk/myggnät öppnad ca 1dm. Detta är nog helt avgörande i dessa tält och ett måste att komma ihåg.

Har legat i ullsockar, gympabyxor och flanellskjorta i en Caravan 1000 dunsäck (sommarsäck) och ingen fuktkänsla alls på morgonen. Då har den relativa luftfuktigheten legat på +95% hela tiden.

Beträffande stormnatten så är jag oerhört imponerad av stabiliteten i tältet, små ryck och lite fladdrande på sin höjd och då har det säkert kommit ngn kort stöt i 20-25m/s. Jag var noga med att spänna upp samtliga stormlinor samt alla golvduks fästen satta , alltså använde jag samtliga av Soulons spikar - 12st.

Summeringen blir att i skitväder kan man nog inte komma undan bättre/torrare Om man nu vill satsa på dessa lite mindre tält. Jag är inte det minsta orolig för tältning i sydsvenska höststormar och nu återstår att ta vara på nästa höststorm från Atlanten (till helgen om man har tur) samt en omgång tung blötsnö i fjällmiljö. Detta ser jag verkligen fram emot.......för där skall ju tältet skilja sig enligt många experter Men glöm inte att det "bara" är en Keron 1200 duk :)

Rekommenderas verkligen för den som har samma kriterier som ovan och testa mkt i hemmamiljö så blir ett skarpt läge mkt angenämare.

Betyg 4,5/5 Höststormar -Det är min kroppsstorlek som avgör annars full pott.....

/T
 
Senast ändrad:
Under Gudrun hade jag ett par yngre kollegor som gick ut och tältade och lyckas pricka stormgatan.
De hade stor tur och rejäla tallar missade deras tält med decimetrar, efteråt förstod de att de gjort något mycket dumt.
Jo tälten, försöksmodeller, fick skador både i duk och lininfästningar, men som tur var ingen av försökspersonerna. Lyckan står bi ibland.
 
Jag blev så inspirerad att jag tog och satte upp tältet jag också. Dessvärre (dumt att säga) blev det just inget av stormen här i Västervik heller. Skog som skyddade gjorde att det bara var i byarna det blev lite drag i tältduken. Då slog det rejält och flera gånger böjde den sig och slog mig i ansiktet.

Vi hade inte speciellt mycket regn och det som kom gjorde ingen skada. Noterade med tillfredsställelse att alla linor var lika spända som de var kvällen innan och allt fungerade denna gång. Ett par öronproppar gjorde att jag sov gott utan att störas allt för mycket.

Vilken tältplats valde du i Västervikstrakten? Jag har prickat in några väderbusiga nätter ute på Gränsö för test av nytt tält men det var ett par år sedan. Kom faktiskt inte på idén att ta mig ut under Simones lilla besök:)

Sen finns en tanke i det seobserver skriver - val av tältplats ska nog göras med tanke på omkringliggande natur. Visst, det kan komma saker flygande men de är ofta mindre och lättare än en tall på 15 meter:/
 
Hej

Seobservers kollegor var väl ett bra exempel på hur okunnighet kan sluta med en katastrof och visst måste man använda hjärnan lite extra vid dessa förhållanden inget tal om ngt annat. (Inget illa ment :)
(Strök ju med en älg nu som råkade vara exakt där hyggets enda frötrall föll över ryggen - det kallas slumpen eller ren otur på svenska.)

Det finns ju en klart utökad risk vid extremväder men en bra regel är att slå upp tältet utanför trädens fallvidd :) och helst där inga större träd finns alls. Gärna hemma, så man kan gå in i ett ombonat hus OM det går åt h-e för här blir det blött och kallt om man tvingas ut och plocka ihop.

Men sedan vill man ju gärna köra uppsättningen i skarpt läge så att säga - helheten vill gärna påminna om en fältövning i område som tilltalar en. Men jag menar att tälta hemma så att rutiner och framför allt kunskap om olika extrema situationer sitter i ryggmärgen, då hanterar man oförutsedda situationer bättre i det vilda.

Ibland ser man att folk tar lite för lätt på detta med extremväder och dess konsekvenser, men man måste uppleva lite "fel" för att kunna göra rätt.

ut och träna vettja!
 
Vilken tältplats valde du i Västervikstrakten? Jag har prickat in några väderbusiga nätter ute på Gränsö för test av nytt tält men det var ett par år sedan. Kom faktiskt inte på idén att ta mig ut under Simones lilla besök:)

Sen finns en tanke i det seobserver skriver - val av tältplats ska nog göras med tanke på omkringliggande natur. Visst, det kan komma saker flygande men de är ofta mindre och lättare än en tall på 15 meter:/

Jag gjorde precis som Peaken och som jag gjort flera gånger då jag varit ute och bara testat en eller annan pryl. Det blev egen trädgård utan träd som kunde riskera att falla. Jag behöver inte gå till skogen för att prova ett nytt tält, det räcker gott och väl tre meter ute på gräsmattan. Eller för den delen att lära mig sätta upp tarpen snabbt och säkert.

På samma vis har jag flera gånger tagit fram uteköket för att elda igång ute i trädgården då jag velat prova en någon nyuppfunnen mat rätt verkligen fungerade. Då är det inte så märkvärdigt att avbryta om man saknar något eller det inte fungerar. Det är jäkla trist att vara långt ute i skärgården då :)
 
All aktivitet är ett avvägande mellan nyttan och riskerna.

Är man intresserad av sin utrustning samt att lära sig och få erfarenhet om tuffa situationer och väder ska man naturligtvis prova under kontrollerade former.
 

avslutad210712

Gäst
All aktivitet är ett avvägande mellan nyttan och riskerna.

Är man intresserad av sin utrustning samt att lära sig och få erfarenhet om tuffa situationer och väder ska man naturligtvis prova under kontrollerade former.

För ett antal (rätt många) år sedan fick jag, min far och ytterligare en person för oss att testa vad de båtar som min far tillverkade tålde så vi gav oss ut i 28 m/s med en sex meters öppen båt. Kan säga att det definitivt inte var det roligaste jag har gjort och än idag funderar jag på hur i h*e man kan vara så dum. Skyller på ungdomligt oförstånd.

När det gäller Soulo så har jag tältat en natt i Singivagges västra mynning en natt när det blåste rätt ordentligt genom dalen och jag upplevde tältet som mycket stabilt även om det slet en del i duken.
 
Äntligen ett nytt stormtillfälle här i söder att utvärdera tältet, Tack Sven!

22m/s i byarna kl 12.00 men 14.9m/s nu strax innan 14.00

Enligt SMHI skall det kulminera i mitt område vid 19.00 och då har man hunnit hem och är på plats. Det intressanta blir om uppspänningen kvarstår i staglinorna vid hemkomst........

är ni fler som testar denna gång?
 
Nej, testade mitt i minus fem grader förra veckan och sammanslaget med förra "stormen" får det därmed godkänt på de användningsområden jag är intresserad av. Ser dock fram emot att få läsa din rapport här.

Ha en god natt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.