Norrmän med stora knivar på ryggsäcken - varför?

Utrustning som passar ändamålet

Här kan man se vad det är som det pratas om för knivar.
http://www.knivsmed-stromeng.no/index.htm

Samerna som bor långt upp i norr har den till fjällbjörk i klackhöjd har jag hört och att i vide och sly så är den effektivare än en yxa. Vad jag har sett uppåt Masi och Alta när jag har varit där, och där jag hörde detta, är att stora knotiga ekar är extremt sällsynta där...
 
vikten

Som bagge kan jag vel pröve å gi et svar. en samekniv väger mycke mindre enn en yxa. den kan i tillegg brukes til flere föremål, f eks jakt, fiske, ved, bygge lavo osv. Skal man spare gram så väger en samekniv mycke mindre, samt at en kan la yxan eller annan kniv ligge hjemme.
 
Raskesven; sa:
En del använder brytbladskniv och förstår inte vitsen med Mora. Andra använder Mora och förstår inte vitsen med F1. Åter andra använder F1 och förstår inte vitsen med en samehuggare. Bäst är nog om någon som använder samehuggare får svara, precis som de som använder F1 bäst svarar på varför de använder en sådan stor kniv istället för Mora;-)

Raskesven

Samehuggare mod större kan, utöver vanliga knivgöromål, med fördel användas för att skära snöblock och för att hugga vide för eldning. Däremot är den inte någon ersättning för yxa i skogsterräng, den biter bäst på vide och dvärgbjörk. Kan också användas för att öppna konserver, rensa fisk, skära bröd och hacka vitlök m m :).

//J
 
Nordesjö; sa:
Vi svenskar sitter och huttrar med termosljummen minestrone i en vindsäck, medan norrmänen myser med torkat sälkött i en rund och fin igloo på sina turer.

Nu var det i och för sig jämtlandsfjällen som frågeställaren varit i. Handölan var väldigt fattig på säl senast jag var där. Men norrmännen kanske inte fattar det:)
 
poenget er at noen kanskje ikke forstår - skal en på en lang tur og vil spare vekt så velger enn ikke yxa + kniv. Da ønsker enn å spare mest mulig vekt. Så hvis valget er å ha med en 500 gram yxa + 200-300 kniv, eller en samekniv på 300-400 gram. Jeg vet hva jeg hadde valgt - samekniv. Vi brukte dette i militæret. Fantastisk kniv som kan brukes til det meste - kutte ned trær, åpne hermetikk eller jakt.

Og en liten korrigering - samekniver brukes ikke i seljakt. Derimot brukes den på rein eller annet vilt.
 
knitbling; sa:
Og en liten korrigering - samekniver brukes ikke i seljakt. Derimot brukes den på rein eller annet vilt.

vaddå, hugger ni ihjäl renar med same-huggare?

(en mora-kniv är mykke lättare än en same-huggare och kan användas till allt man behöver på en långtur..)
 
Om moden

När jag var i 2a knivåldern, scouterna var samehuggare vådligt inne. Jag fick min först som vuxen.
För ca 10år sen antog Norska FJK Knivsmed Strømengs samehuggare som brukskniv. Bladet 210x43x3, greppet 121 med kort parerstång. Den blev vådligt populär. Är inte alls dålig, även om jag har ett par anmärkningar även på den, men som Patric säger det mesta kan man göra med en Mora, tom en liten Mora. Min scoutkniv var en kort gammal Mora med läderslida, inte häftig då, men nu vill många köpa den.... för tjugo år sen hittade jag en låda med samma sort hos en nedläggnings lanthandlare, priset blev rätt, 2 saknades. I julas tog den slut. I ryggsäcken brukar jag bära min röjkniv och i tropiska länder min manchete. Men norrmännen hade väl optimalt små tursäckar proppfulla med Flødechokolade og kex, därav huggaren på utsidan + att det ser häftigt ut. Speciellt hos storebror i öster...
 
knitbling; sa:
poenget er at noen kanskje ikke forstår - skal en på en lang tur og vil spare vekt så velger enn ikke yxa + kniv. Da ønsker enn å spare mest mulig vekt. Så hvis valget er å ha med en 500 gram yxa + 200-300 kniv, eller en samekniv på 300-400 gram. Jeg vet hva jeg hadde valgt - samekniv. Vi brukte dette i militæret. Fantastisk kniv som kan brukes til det meste - kutte ned trær, åpne hermetikk eller jakt.

Og en liten korrigering - samekniver brukes ikke i seljakt. Derimot brukes den på rein eller annet vilt.
Ett alternativ till en samekniv på 300-400 gram är en yxa som väger 363 gram plus en kniv som väger 143 gram, vilket ger 506 gram. Jag vet vad jag hade valt, och väljer, för en lång tur, och det är inte samehuggaren. För egen del lägger jag t.o.m. gärna till 250 gram på yxan under turer som domineras av vandring i skog.

Raskesven
 
Hej PaTRiC - inte alls. Men derimot bruker du som kjent kniv til slaktingen. Eller trodde du dyret var ferdig stykket opp til diverse lekkerbisker klar til stekepannen.

Meget mulig Raskesven. Jeg bruker selv en øks og kniv på tur. Jeg har bare forklart hvorfor noen bruker samekniv. En av Norges mest kjente friluftsmenn - Lars Monsen (ekstrem flriluftsmennske som bla har krysset Canada alene, gått norge på langs alene osv) sverger til samekniven. I den finner han alt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.