Hillebergs kupoltält

Jo Staika verkar fint. Men en del klagar på att de får in vatten i innertältet när de öppnar dörren. Det är ju rätt tungt också och därför funderar jag på Tarra istället. Men så lockar Allaks lägre vikt också...
 
Tarra som vintertält....men....

Hej igen,

Svåra val helt klart, men jag tror att jag hade valt Tarra som vintertält. Gillar den långsmala formen och att det är helt självstagande och att det har 4 bågar som går omlott. Konstruktionen blir vindstabilare på det sättet :)

Ett litet tips är att kolla på Hillebergs egen outlet med jämna mellanrum. Det finns till exempel ett Stakia till 30% rabatt där just nu....köpte ett Keron-tält på outlet med 30% rabatt förra året och enda lilla felet vi kunnat hitta var en 2x2 cm lagningslapp på innertältet...

/ Stefan
 
Känner lite så också eftersom det skiljer så lite mellan Staika och Terra i vikt. Måste man spänna ut absiderna på Terra eller funkar det ändå?
 
Känner lite så också eftersom det skiljer så lite mellan Staika och Terra i vikt. Måste man spänna ut absiderna på Terra eller funkar det ändå?

Absiderna spänner man ut på Tarra.
Tältet är det optimalaste jag ägt för två personer. Inget för den extreme gramjägaren. Haft stora mängder snö på taket. Har utsatt tältet för rejält busväder med blåst och skyfall under lång tid. Toppventilen är perfekt utformad för olika typer av behov. Just att den spänns över bågarna som sista moment gör att den säkrar ytterligare.
 
Jo tänkte mer om man verkligen måste måste spänna ut absiderna. Det skulle kunna bli aktuellt med paddling och då kan det ju bli svårt att få ned spikarna.
 
Jo tänkte mer om man verkligen måste måste spänna ut absiderna. Det skulle kunna bli aktuellt med paddling och då kan det ju bli svårt att få ned spikarna.

Problem vid paddling? Hängde inte riktigt med där. Kanske du menar att du befinner dig på kala klippor och inte kan fästa med tältspik. Men det är inget större problem. Använd stenar en bit från tältet och fyra korta linor som du binder fast i. Eller en liggande trädstam. Eller vad som finns tillhands.
 
Ja precis, det kanske är ett ickeproblem. Det är mest att köper man ett tält för dom pengarna så vill man ju att det ska funka kalas till det mesta. Tarra/Staika är väl kanske lite overkill för mig, men äventyret jag klurar på ger ca 70 tältnätter.

Fjäll och sensommar/höst väder kan bli aktuellt. Dvs jag kan bli inregnad i stormbyar om jag har otur. Augusti/September/Oktober typ, eller tidig vår. Vill undvika att det blir eldningsförbud när jag är ute.
 
Inga problem

Jag hade under några år ett Allak. Det blev aldrig blött pga att det lilla taket tog för lång tid att lägga över.

Angående paddling och svårigheter att slå upp tältet med absider etc. så finns heller där några problem Jag har tältat några hundra nätter i skärgården och har aldrig upplevt det som ett problem. Jag sätter gärna upp tältet direkt på klippan eftersom det ofta blir mindre blött och man slipper sand och annat skit i tältet och på utrustningen.

Det finns tillräckligt med sten eller liknande att använda för att fästa tältlinor istället för att slå ner spik i marken. Vid några tillfällen har jag till och med tagit med klätterkilar och fäst dom i sprickor i klippan. Det har dock var mest en kul grej och inte nödvändigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
Foehammer117 Hillebergs kerlon Bo och sova 11
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
Karolina P Hillebergs Niak Bo och sova 34
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
johanniska Hillebergs Tarp Bo och sova 47
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...