Varmaste säcken syntet, dun, bomull.

Misstänkte att det var nåt sånt, men visste inte vad förkortningen stod för. Tack!

Skumt förresten. Forumet lät mig inte skriva VBL med versaler men Troy kunde ju.

[TILLÄGG]
Nu gick det ju. Var kanske för att det var enda ordet jag skrev. Ännu skummare.
 
Jo, men problemet var alltså att forumet ändrade mina versaler till gemener, inte att jag inte kunde posta. Det fixade jag med en massa mellanslag och en punkt. ;)
 
För länge sedan såg jag en bild (video?) på Skinnarmos enorma dunsovsäck som var vattentät både på in- och utsidan och som han drog på en pulka till Nordpolen. Tror det var en Marmot special. Någon som har en bild och/eller uppgifter på den sovsäcken?
 
Syntet är bäst mot fuckten.
Man blir imponerad av vad som kan framställas av några liter råolja.
Tycker även att fleece är överlägset (Den luddiga typen) mot fukt.
Nackdelen är att det inte finns syntetsäckar som väger över 3 kilo till erbjudande.
Och kan inte förstå vem som satt den gränsen, varför får inte en syntetsäck väga 5 kilo, och ha komfort (kvinna) -50?.
Tält får ju tydligen väga hur mycket som helst.
Sömnen är ju det viktigaste att den är bra, då känner man sig hemma på hela jordklotet.
Har även svårt att förstå hur en säck påstås kunna vara för varm.
Kroppen reglerar temperaturen bra till i alla fall +30 grader utan att behöva svettas.
Man får vara lugn när man går och lägger sig o dricka lite kallt vatten, eller kyla sig på annat sätt.
 
Har även svårt att förstå hur en säck påstås kunna vara för varm.
Kroppen reglerar temperaturen bra till i alla fall +30 grader utan att behöva svettas.
Man får vara lugn när man går och lägger sig o dricka lite kallt vatten, eller kyla sig på annat sätt.

Där är vi olika, jag kan svettas utan att anstränga mig vid låga temperaturer, jag sover inte en natt utan att bli rejält svettig. Trots öppet svalt i rummet och inget täcke. Så den sovsäcken du letar efter passar verkligen inte mig.
Jag har tillbringat 30 år med en Fjällräven expedition dubbel dunsovsäck (så dun håller rimligt länge tycker jag, allting tappar ju lite funktion på 10-20-30 år men jag har ju kunnat halvera slitaget per säck dessutom), och bara använt den stängd och dubbelt utomhus ibland på vintern, och då ändå varit glad att den då haft dragkedja så att jag kunde vädra. På sommaren snarare haft de två hopkopplad så att öppningen blir vidare och luftigare att vädra samt att man kunnat rulla undan till en torr del. Jag bar också gärna på 3kg+ säck för komforten det innebar med den säcken.

Utan den stora flexibiliteten som dubbla säckar ger hade jag varit tvungen att ha många fler att välja på. Nu har jag uppgraderat mig något med olika nya säckar att kombinera, och till det även reselakan i siden innerst. Jag har aldrig klarat den extra värmen med kläder på mig i sovsäcken, möjligen då strumpor och mössa där det blir kallast även om man svettas i övrigt. Men med sidenlakan och tunnare dubbla säckar torkar allt mer än dubbelt så fort som en enda tjock säck, och jag vill inte ha blöta sovkläder att torka dessutom.
Att sova utan underställ i en sovsäck med en plastsäck innerst går också bort när man blir fuktig av svett.

Slutsatsen är att jag inte skulle kunna ha en enda lösning för alla temperaturer, och har valt att kunna justera temperaturen så bra som möjligt samt torka tunna lager fort, snarare än att ha en säck som klarar det extremaste kalla som jag knappast räknar med att behöva uppleva.
På en polarexpedition så blir ju de tunnaste alternativen onödiga, men man måste ändå hitta en lösning där man inte blir sjöblöt.
Men jag vet att det finns personer som ständigt fryser och aldrig svettas, så om det passar dem med en -40 säck utan dragkedja så är väl det bra.

Och, visst syntet tål att vara fuktigt bättre än dun, men att det torkar snabbare vet jag inte (jag har även sovit mycket i syntetsäckar på båten).

Testa din lösning och ta reda på vad som funkar för dig, hållfastheten beror ju på hanteringen också, inte bara kvalitet på material. Så köper man något som ska tåla tuffa tag så slits det förmodligen det också i motsvarande grad.
 
Många företag gör ju custom säckar på begäran. Du får kontakta de företag som gör den typ av säck du gillar och fråga om de kan tråckla ihop en efter dina specifikationer.

Tycker inte det är jättemärkligt att de flesta inte gör och lagerhåller säckar för de temperaturer du vill ha. Marknaden är nog inte jättestor. Och säkert har de flesta som behöver en sådan säck också specialla krav, som du som inte vill ha dragkedja. Rätt naturligt att det blir specialjobb, tycker jag.
 
Såna säckar har gjorts på typ 50 och 60-talen dvs dun och bomull. Vi hade en i familjen med isolering av ejderdun. Varm och skön vid tältning i -20 men omodern ingen huva eller krage.

Blixtlås har både för och nackdelar. Jag har en gammal vintersäck utan blixtlås. På vintern är den helt OK om man undviker att använda den inomhus.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Lättaste/varmaste av bivacksäck/vindskydd/tält Bo och sova 6
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
nilsanders Sovsäckssytem - tjocka säcken inuti eller utanpå? Bo och sova 10
Tordnado Varmare med 2 pers i säcken? Bo och sova 9
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25
Kläder i säcken = varmare? Bo och sova 19
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
Fred-o Vintersäck i syntet för damer, europeisk butik? Bo och sova 24
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
dr_ljungberg Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12 Bo och sova 15
schnellfahrer Tunn syntet ! Bo och sova 0
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...