Diskbråck, stärka upp?

För mig som visserligen har andra ryggproblem än diskbråck men i samma område "ländryggen" så har den bål rotations maskinen på gymet varit kanon i kombination med lower back maskinen och på sommaren så får jag bra träning av att paddla kajak.

Innan jag började med dessa övningar så hade jag konstant ont i ländrygg och bålen och kunde med nöd och näppe stå hela dagen vilket jag behöver i mitt jobb, men nu kan jag det utan att få problem så det funkar men som alltid med träning så tar det lite tid innan resultatet märks.
 
Pallof press! (googla)

Går att göra med gummiband hemma i många variationer, stående, knästående på ett eller två knän tex.
 
Jag har haft diskbråck. En övning nu efteråt som hjälpt mig jättemycket är när man sitter med raka ben och rak rygg på golvet, som ett L . Sen ”går” man med skinkorna framåt (och bakåt). Superbra. Mycket andra övningar är inte alls speciellt bra, antingen hjälper det inte eller så är det över tungt för en rygg som inte är i skick.
 
Är du hantikappad i dina rörelser eller kan du göra "vad som helst"?

Om du kan, skulle jag föreslå marklyft, men se till att få instuktioner först om du inte redan kan det.

Det sägs att ska man göra en enda styrkeövning så är det den. Jag hade velat testa länge, så passade på att be en sjukgymnast visa mig när jag var där av annan anledning. Och det var tur, för man skulle göra lite tvärtom mot vad jag hade trott. Hur som hade det väldigt bra effekt på ryggmusklerna, trots att jag körde hemma med lätta vikter på en hemmagjort skivstång ,femlitersdunkar fyllda med vatten på ett kraftigt kvastskaft, ökade på med dunkar vartefter. Införskaffade sedan ett metallrör och gjorde vikter av sandpåsar när det blev för många dunkar för att vara hanterbart.

Stelhet i ryggslut försvann, kände tydligt muskler därbak och fick mycket bättre hållning.

Nästa steg är förstås att bygga på med övningar för att stärka magmuskler och öht bålmuskulatur.

Något hände som gjorde att jag la av (gjorde inte illa mig - livet kom emellan). Måste ta upp det igen. Tack för påminnelsen!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...