Slå upp tält

Jag kör kortsida mot vinden (tunneltält) och långa snören för att minska lyfteffekten av vinden.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Hur använder folk sina stormlinor till tältet?

Jag utgår från att linorna ska gå rakt ut från tältet för att hålla tältets "form".

Men jag har hört att vissa drar linorna "mot vinden" för att "förankra" tältet.

Vad är mest rätt?
 
Hur använder folk sina stormlinor till tältet?

Jag utgår från att linorna ska gå rakt ut från tältet för att hålla tältets "form".

Men jag har hört att vissa drar linorna "mot vinden" för att "förankra" tältet.

Vad är mest rätt?

Tag ett exempel på ett tunneltält med tre bågar. Då monterar jag stormlinorna på de två yttre bågkanalerna 45 grader mot tältet så de både stabiliserar från sidan som mot gavlarna. Stormlinorna på mittersta stångkanalen monterar jag vinkelrätt från tältet.
Stormlinor på gavlarna ex till ventilationshuven rakt ut, se bildexempel
 

Bilagor

  • 7(1).jpg
    7(1).jpg
    59.3 KB · Visningar: 768
Jag gör på samma sätt som ”smux” beskriver i föregående inlägg med mitt Hilleberg Nammatj 2, förutom när det gäller mittstången som inte finns på denna modell.

/Birger
 
Typ av tältspik är också av betydning. Dom light v varianten kan många ggr sitta dåligt. Y-peg är då bättre. Spikvarianten är også en favorit då den kan hamras ner i mkt hårt underlag. Billiga har ofta mjukare legering i materialet. Hilleberg har bra material. Ibland har jag med mig en kombination av olika typer, till att sätta där de behövs. Tunga stenar kan sedan läggas över tältspiket för att säkra dem ytterligare. Då gäller det att få stenen så att den vilar på toppen av tältspiket men utan att stormlinan kan skava mot stenen. Långa stormlinor är starkast, försöker därför alltid att sätta dem så långt ut från tältet som möjligt.
 
Blåser det rejält kan det vara klokt att ligga på tältet tills dess man förankrat alla bottenpinnarna.
Mitt tält har aldrig blåst från mig men jag har sett andras göra det.
Kupoltält måste ankras för de blir lätt till ballonger.

go tur
 
Blåser det rejält kan det vara klokt att ligga på tältet tills dess man förankrat alla bottenpinnarna.
Mitt tält har aldrig blåst från mig men jag har sett andras göra det.
Kupoltält måste ankras för de blir lätt till ballonger.

Går även bra att fästa i ryggsäcken så är man lite mer mobil (extrem-ul-packare får kanske se upp)

På bråvallafestivalen för några år sedan var det ett gäng tält som cirkulerade ca 200m över festivalområdet i snygga cirklar ungefär som rovfåglar som seglar på termikvindar. Främst "pop-up" tält men även ett partytält seglade där några minuter så jag var lite orolig för fallande järnrör.

Förutom kortsida blir det nog även specifikt "gt" sidan mot vinden om jag kan välja. Då störs jag minst och risken att inner och ytterduk slår ihop bör vara mindre. Ska nog blåsa rejält för att jag ska låta det gå före utsikt och bäst mark under innertält.

/G
 
Förutom kortsida blir det nog även specifikt "gt" sidan mot vinden om jag kan välja. Då störs jag minst och risken att inner och ytterduk slår ihop bör vara mindre. Ska nog blåsa rejält för att jag ska låta det gå före utsikt och bäst mark under innertält.
Håller med utom i ett fall. Om det är rejäl blåst och nederbörd kan det vara lite besvärligt om man behöver gå ut. Då tenderar regn/snö att slå in i innertältet.
HåkanF
 
Många bra tips i tråden, här kommer lite till:

Jag packar/viker/rullar alltid tältet från "läsidan" mot "vindsidan" (med de två sista vindsidepinnarna i ända till slutet) och låter de bägge vindsidefästena (de är märkta med "H" resp "V" och kan därför inte vändas fel vid återuppsättning) hamna längst ut & sticka ut ur den stängda tältpackpåsen. Då kan jag alltid börja med att pinna ner dem först på vindsidan, UTAN att ta ut tältet ur packpåsen. Först när det är "flyktsäkrat" på detta vis, vecklar jag ut det (samtidigt som jag slänger ngt tungt, eller i svårare fall mig själv, på det). Utrullningen sker då lägligt nog i vindriktningen, dvs nästan av sig själv utan onödigt krångel.

Vad som är "vindsidan" på tältet beror ju på dess geometri. Många tunneltält är symmetriska och då kan ju annat (t ex att vindskydda absiden/ingången, utsikt, marklutning...) få bestämma vilken kortsida man vill ha mot vinden. Mitt eget lilla enbågstält är dock, till skillnad från flera andra liknande som t ex Akto, inte symmetriskt i längsled - se bild. Därför är det i detta fall teoretiskt bättre att vända den kortare/brantare halvan (som är huvudändan) mot vinden - den har fler stagpunkter och mindre fria tygytor. Det är också den sidan, som har den fasta absiddelen, dvs vindskydd även med öppen dörr. Men när detta står i konflikt med t ex utsikten sätter jag ofta upp tältet "tvärtom", dvs med den längre/plattare fotändan mot vinden, utan att det känns påtagligt mindre vindtåligt. Den lösa dörrhalvan har jag moddat lite, så även den kan utgöra vindskydd i öppet läge i sådan fall.

Även jag försöker hålla staglinorna långa och rikta dem så att de drar jämnt och symmetriskt i tälttyget, samtidigt som de bildar en stor, jämnt fördelad omkrets av fästpunkter. För just det tältet blir det ca 45 grader ut från symmetrilinjen för de två staglinor, som utgår ifrån mitten på resp. sidosöm på vindsidan, 90 grader ut för de två, som utgår från resp. sida av bågen, och jämnt/symmetriskt utspritt för de tre linor med låga fästpunkter, som finns på "läsidan" av tältet.

Jag tar med en blandning av lite olika sorters markpinnar, men även några klätterkilar, eftersom jag inte sällan tältar på/vid i praktiken naken klippa.
Jag är lika noga med alla fästpunkter och lägger alltid stenar på alla (utom de "fastkilade" förståss :)); vill inte behöva stiga upp mitt i natten, ifall vinden ändrar riktning och/eller ökar till storm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
eriwik Magsovare med armarna upp Bo och sova 7
astri tvåmanstält som går snabbt att sätta upp Bo och sova 13
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
Freevego Steamer för att fräscha upp sovsäck? Bo och sova 4
Maud SH Sätta upp Tentipi Bo och sova 1
camoscio Sätta upp Laser Comp. Bo och sova 2
Elvah Montering av footprint, "avigsidan" upp?! Bo och sova 23
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
emeliem Sovsäck för upp till 1000 kr Bo och sova 6
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
Rickard L vill upp på keb e det bara knata eller......... Bo och sova 1
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...