Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader?

Det är möjligt men den kan fortfarande finnas kvar i vissa affärer, den finns desutom kvar på nikons hemsida så vem vet...
MVH
Pelle
 
Olympus

Hej!

Jag använder OMD E-M1 mark II med pro objektiv och är mycket möjd både med vattentålighet och funktion i kyla. Är en lätt systemkamera som ger mycket bra bilder!

Jag fotar även en hel del alpin skidåkning och det kan vara klart kallare än de -10 som kameran är specad för.

Finns väl ett par rekommendationer ändå :)
-Ha flera batterier samt håll batterierna varma! inte mer krångligt än att stoppa dem nära kroppen, jag har en liten ficka på min lager-2 tröja som är perfekt för värmens skull även om det tar lite tid att få tag i batteriet.
-Byt inte objektiv så att du riskerar att få in fukt i kameran!
-Är du ute på flerdagartur...torka kameran försiktigt med handduk samt ha med ett litet lager silica-gel påsar, de gör underverk i en fuktig kameraväska.
-Dyk inte med kameran utan uv-hus...

Läsvärd länk där Clees Grundsten ger sin syn på kameran: http://www.objektivtest.se/nyheter/...tt-halvar-i-naturen-med-olympus-e-m1-mark-ii/

Önskar dig härliga (foto) turer!
 
Den nya GPS-funktionen stöder GLONASS (Global Navigation Satellite System) vilken ger ännu högre precision än tidigare. Här visas till exempel land, region och stad tillsammans med speciell information knuten till platsen. Under resans gång geotaggas och sorteras bilder och filmer automatiskt och loggningsfunktionen gör att kameran sedan kan visa färdrutt och avstånd med hjälp av en gratis Google Earth app. Kompass, höjdmätare och barometer är andra praktiska funktioner som kan vara användbara när kameran följer med ut i vildmarken.

Intressant!

Jag står i valet och kvalet om jag ska investera i en nödsändare med GPS eller en PLB. Känner att det är lite beroende på vad jag kan få in för funktioner i andra prylar jag har med mig. Med möjlighet att se grundläggande GPS-info i kameran väljer jag nog hellre en PLB utan abonnemang. Bara höjdmätare skulle vara fullt tillräckligt som extra orienteringsstöd, känner jag. Men färdrutt via Google Earth kan man väl inte se i realtid utan internetuppkoppling?

Har Olympuskameran de här funktionerna? Höjdmätare?
 
Nu har det kommit en ny version av den vattentäta som heter Olympus TG-6. Bättre makrofunktioner än tidigare.

Angående höjdmätare så står det på Olympus hemsida "The renowned Olympus field sensor system makes it possible to record log data such as location, altitude/depth as well as air/water temperature while capturing still images or movies."
Detta tyder på att det förutom GPS som har en sämre noggrannhet i höjdled än i latitud och longitud även finns en barografisk höjdmätare i kameran. Noggrannheten beror bl a på om barografen är temperaturkompenserad.

Jag har en gång blivit räddad av min Panasonic kamera när jag gick vilse vid bärplockning. Den kameran har både kompass och visning av GPS-koordinater i menysystemet. Jag kan kolla i min nuvarande olympuskamera i kväll om det går att få fram även i menyn på kameran.

Sedan min TG-4 blev vattenskadad vid snorkling har jag numera en TG-5.

Den har bättre ergonomi än TG-4 inte lika lätt att ofrivilligt komma åt zoomningskontrollen.

Modernare systemkameror och finare kompakter har idag oftast GPS-funktion. Jag brukar ha den avstängd då den i min erfarenhet äter batterier samt dessutom är rätt långsam att få en fix. Ofta stämplas tagna bilder med en position som ligger långt tillbaka..

Thure
 
Nu har det kommit en ny version av den vattentäta som heter Olympus TG-6. Bättre makrofunktioner än tidigare.

Angående höjdmätare så står det på Olympus hemsida "The renowned Olympus field sensor system makes it possible to record log data such as location, altitude/depth as well as air/water temperature while capturing still images or movies."
Detta tyder på att det förutom GPS som har en sämre noggrannhet i höjdled än i latitud och longitud även finns en barografisk höjdmätare i kameran. Noggrannheten beror bl a på om barografen är temperaturkompenserad.

Jag har en gång blivit räddad av min Panasonic kamera när jag gick vilse vid bärplockning. Den kameran har både kompass och visning av GPS-koordinater i menysystemet. Jag kan kolla i min nuvarande olympuskamera i kväll om det går att få fram även i menyn på kameran.

Sedan min TG-4 blev vattenskadad vid snorkling har jag numera en TG-5.

Den har bättre ergonomi än TG-4 inte lika lätt att ofrivilligt komma åt zoomningskontrollen.

Modernare systemkameror och finare kompakter har idag oftast GPS-funktion. Jag brukar ha den avstängd då den i min erfarenhet äter batterier samt dessutom är rätt långsam att få en fix. Ofta stämplas tagna bilder med en position som ligger långt tillbaka..

Thure

Åh, tack för info! Kolla gärna din Olympus om det går att få upp info på skärmen!

Blir eventuellt en TG-4 om inte Panasonicen, då det finns några begagnade till salu, men de här funktionerna bör väl vara samma?

Hur skulle du uppskatta batteriåtgången med och utan GPS? (Kommer ha begränsade möjligheter att testa kameran innan jag ger mig ut på långtur, så försöker förstå om jag behöver extrabatterier eller ej)
 
En liten sidofråga på ämnet. Någon som har testat och har åsikter om de vattentäta skal/fodral som finns för DSLR? Tänker då på typ Aquapac. Är dom att lita på eller ska man vara skeptisk?
 
Extrabatteri har jag alltid till mina digitala kameror och GPSer. Sen beror batteriförbrukningen på så många saker som modell, antalet exponeringar, om jag filmar (drar mångdubbelt) temperatur och hur mkt jag tittar på tagna bilder/ filmer på displayen. Dessutom varierar kapaciteten mellan enskilda batterier en hel del.

En kamera drar väldigt lite när den inte är påslagen. Hur mkt GPSen drar om den är påslagen är jag lite osäker på men för en veckotur skulle jag absolut välja att inte ha kamera-GPSen påslagen. Däremot kan man förstås sätta på den i 5 minuter för att få en fix om man behöver det.

Thure
 
Hur skulle du uppskatta batteriåtgången med och utan GPS? (Kommer ha begränsade möjligheter att testa kameran innan jag ger mig ut på långtur, så försöker förstå om jag behöver extrabatterier eller ej)

Har både en TG5 och en AW1 men kör nästan alltid Olympusen, mycket smidigare och i princip lika bra bilder. För mina behov. Sen trivs jag inte riktigt med Nikons gränssnitt..
Har av misstag råkat slå på GPS-funktionen på TG5:an och upplevde då att den tuggade väldigt mycket mer batteri. Har tyvärr inga siffror då den funktionen inte är något jag har direkt behov av.
Har märkt att man bör skölja av zoom-knappen då o då om man använder den i saltvatten. Har kärvat lite nån gång. Annars är jag mycket nöjd med kameran och kan klart rekommendera.. :)

/ Ulf
 
Läser på Olympus hemsida om TG-6:

"GPS
Ja
Funktion med GPS-info: Via GPS-data från smarttelefon"

Innebär det att GPS-infon bara är tillgänglig via smarttelefon..?
 
Sökte och fann https://www.scandinavianphoto.se/inspiration/produkttester/test-av-olympus-tg-5

Där står bl a
"Många olika sensorer

TG-5 har uppgraderats med sensor för temperatur vilket gör att den kan mäta luft- och vattentemperatur. Sedan tidigare finns även sensor för lufttryck samt att kameran kan lagra GPS-koordinater och kompassriktning. Att informationen sparas som metadata till varje bild gjorde att jag i efterhand kunde se värden som gällde när en bild togs vilket gör det extra roligt att kolla på bilderna i efterhand.

En smart funktion är att det går att trycka på info-knappen även när kameran är avstängd för att se aktuell temperatur och lufttryck samt GPS-koordinater."


Verkar som detta bör funka för dig utan en smartphone.
Men det tar som sagt ett par minuter att få fix om GPSen varit avslagen.

Thure
 
På min 5:a håller man in "Info"-knappen (avstängd kamera) så kommer det upp på displayen. Dock säger manualen: "Spårad rörelse kan inte visas på kameran".
Men se om du kan hitta 6:ans manual på nätet, borde finnas som pdf på Olymus hemsida..

2:a på pucken..

/ Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13
Jannis Trasig Kamera! Fototeknik 0
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
Trötter Ljuskänslighet kamera vs videokamera Fototeknik 4
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
masvean Lade kamera med bilbatteri! Fototeknik 6
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist vad ar det for fel pa min kamera? Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
fedi kamera ryggsäck Fototeknik 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...