Målarplast eller liknande för mönstertest

Innan jag köper dyra material och lägger tid på att sy är det ju skönt att testa med enklare medel. Väskor gör jag alltid i papper men kläder är svårare. Jag tänker att en grövre målarplast (sån man har på ömtåliga möbler när man målar om väggarna tex) kunde vara perfekt. Bara att klippa ut och tejpa ihop. Men vanlig målarplast som jag testat är lite för tunn. Blir nästan som plastfolie. Sladdrig och för mjuk. Har ni tips på någon målarplast som är lite grövre? Lakan tycker jag funkar dåligt. Måste ju fortfarande sys.

I övrigt tack för ett mycket matnyttigt forum!
 
Nu kan jag ju inte svara med sakkunskap men min mor som är utbildad sämmerska/tillskärare har alltid nålat upp t.ex min frus bröllopsklänning i vanligt mönsterpapper.Har själv gjort på samma sätt med kavaj. Fördelen är att om man nålar upp med papper är det enket att lägga in/ut och anpassa formen.

/Göran
 
Nu kan jag ju inte svara med sakkunskap men min mor som är utbildad sämmerska/tillskärare har alltid nålat upp t.ex min frus bröllopsklänning i vanligt mönsterpapper.Har själv gjort på samma sätt med kavaj. Fördelen är att om man nålar upp med papper är det enket att lägga in/ut och anpassa formen.

/Göran

Intressant, jag tänker att både ångspärrsplast och papper är för styvt för att kunna röra sig något sånär naturligt i men mönsterpapper är kanske bra?

Bra idé med dushdraperi! Såg även att jula säljer "extra tjock täckplast".
 
Blir ju sämre och tar längre tid att hålla på med plast o tejp o skit.

Ta det tyget du ska ha så ser du dessutom hur det rör sig. Tråckla ihop med inlägg och justera passform på plats. Sy sedan.

Asså, det är en process som använts ganska länge.
 
Hade funkat om jag sytt efter mönster men gör aldrig det :) designar genom att tejpa ihop, testa, rita och vika, klippa upp, tejpa ihop osv tills det sitter perfekt. Tar sjukt mycket tid men blir bra. Och har som regel - kan det köpas - köp det. Därav jag väldigt sällan har nytta av mönster. Efterson jag ändrar så många gånger innan slutgilriga versionen är det billigare att göra de första versionerna i papper/plast än i tyg som kostar 100kr/m eller mer. Allt som allt kan det bli 4-10 versoner av en del innan den spikas.

Tycker tejp/svetsa med strykjärn går mycket fortare än sy men beror på maskinisten snarare än något annat. Trasslar bara när jag har bråttom.

Och vi har alla våra föreslagna metoder. Hade jag varit duktigare hade din version nog varit bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.