Skaljacka

Hejsan,
Jag försöker skaffa mig lite utrustning till en tur till Kebenekaise nästa år och nu är det skaljacka jag söker.
Kan någon ge tips på en bra jacka som funkar i de flesta årstider?
En man kan ha på en sådan tur men som oxå funkar i naturen hemma i blekinge?

Är det vettigt att vänta in mellandagsrean eller finns det andra sätt att göra klipp?
Budget runt 2000 kronor, tacksam för tips :)
 
Inte så tokig jacka som kommit som förslag, men för tung i min smak. Jag kommer inte ge något förslag, dock ett råd. Köp inte en jacka med mindre än 10.000mm pelare.
 
Hej,
Ett par funderingar på denna jacka.

1) Den har 2-lagers Gore-tex, är det okey feller bör man leta efter 3-lagers till Kebenekaise?

2) Det står att jackan inte är vind-tät, trodde att Gore-tex var det?
 
Jag har ännu inte hittat någon jacka som både andas bra genom tyget och står emot ordentligt hällregn en längre tid. Så första frågan är nog vilket som är viktigast.

Är det risk för att bli svettig föredrar jag att gå utan och har en skaljacka som står emot regn bra men som då bara ventilerar ordentlig i sina ventiler och inte så väl genom själva tyget. Hittade min helt gratis i bostadsföreningens bytesrum är en patagonia super cell. Den är väldigt bra och lätt, tät mot fukt och ventiler men andas inte så bra genom tyget. Har även en Tierra som andas bättre men då inte är helt tät när man går med ryggsäck i hällregn, second hand fynd för 140kr. Den är nästan utsliten och jag har varit mycket nöjd även med den men de är bra på olika sätt.

Båda har varit dammodell vilket passar mig bättre då de inte smiter över bröstet när man rör sig samtidigt som de inte är bylsiga.
 
Hej,

Är det vettigt att lägga pengar på 3 lager i ställer för 2 lager eller funkar 2-lager bra till Kebenekaise och att ha ute på sjön och friluftsliv?
Osäker på skillnaden :)

Hoppas någon kan hjälpa :)
 
Den stora fördelen att kliva upp i typ Goretex Pro med fler lager är bättre stryktålighet och därmed livslängd.

Men ha i åtanke att skaljackor med membran bara andas nog för att göra skillnad under vissa förhållanden. Det måste vara fuktigare innanför jackan än utanför, och det blir bara fart på andningen om det är bra mycket kallare utanför jackan än innanför.

Med andra ord är de väldigt dyra för ingen nytta om man köper dem i tro om att de andas när det regnar ute under sommarhalvåret. Den relativa luftfuktigheten är ju då redan nära max utanför jackan och fukttransporten står still.

Så ha det i åtanke bara. En tät jacka utan membran med schyssta dragkedjor för smidig mekanisk vädring kan vara ett minst lika bra köp och kostar sällan lika mycket.
 
Hej,

Är det vettigt att lägga pengar på 3 lager i ställer för 2 lager eller funkar 2-lager bra till Kebenekaise och att ha ute på sjön och friluftsliv?
Osäker på skillnaden :)

Hoppas någon kan hjälpa :)

Utifrån din beskrivning är jackan inte den lämpligaste för ditt användande.

Problemet är inte 2L eller 3L utan att jackan är fodrad (vilket medför att man använt 2L GT).

Fodrade membranplagg har absolut sina användningsområden, exempelvis alpin skidåkning, men är inte de lämpligaste plaggen för allmänt friluftsliv.
 
Lite snabbsvar. En tvålagers är något som borde räcka för det du menar. Men det kräver att du är försiktigare och att din resterande utrustning för kebne klarar av vistelsen där. "Andningsförmågan" i en tvålagers är lättare och uppleva ofta som bättre genomströmning. Och det beror som någon ovan sa, att en trelahers kräver att du har ett övertryck på insidan av jackan för att den ska fungera till hundra. Bra att titta efter är hur huvan är utformad då många huvor är små och sitter dåligt när dem är åtdragna.angående vattenpelare så kan jag bara styrka föregående om att absolut inte mindre än 10 000 mm/m2 helst upp mot 20 000 mm/m2 om du ska vistas i fjällmiljö.
Se till att jackan har någon form av extra vädring och/eller att du kan öpnaa den nedifrån för att maximera vädringen men fortfarande h jackan på dig.
Lycka till.
 
Du kan gå upp på keb med en adidas träningsjacka i bra väder.

Eller en vanlig regnjacka i dåligt väder.

Goretex är bara en dyrare form av regnjacka, där användarna låtsas att den "andas".

Folk utförde frilufsilv långt innan Goretex lanserades som något sorts jesus-plagg.

Men absolut, en dyr skaljacka ser ju riktigt häftig ut. Och det är ju viktigt för vissa.
 
Luf

Regnplagg ska vara luftiga. Dels ska man kunna få under tröjor men även för att kläder som ligger tätt mot kroppen ger kondens mer än luftiga kläder. Men skriver mer än.

Tag med typ en enkel Tarp så du kan sitta still under.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...