Rängen runt och Östgötaleden

Dålig fot (nu bättre) fick mig att ställa in en planerad fjälltur. Men efter en veckas behandling vågade jag mig på en låglandstur hemmavid,

Den började hemma i Ryd i Linköping. Rätt monotont efter Ekängssjön. Där Östgötaleden når fram till Stavsättervägen tog jag efter en stund in på vägen mot Labbenäs (fint!) där jag hakade på den nya leden Rängen runt. Första stoppet blev badplatsen Stavsätter, en underbar plats att tälta och vakna på, dimslöjor över vattnet, härligt morgondopp i klart och varmt vatten.

Vidare mot Vårdnäs Stiftsgård och ett stycke väg utmed Rängens södra strand, fram till korsningen med järnvägen. En bit söderut passeras Tärnasjön som har eldstäder på sluttningen ned mot sjön. Tältmöjlighet finns på andra sidan vägen, en grön plätt med plats för åtm. 3 tält. Vidare mot Storsjön vid Kristineberg, badsjö med dass där det bör gå att tälta om man frågar de boende i närheten. Det är ingen kommunal badplats så man bör lämna en slant i den röda brevlådan (swisha går också bra).

Jag prövade en avstickare till Nedre Långsjön, men vindskyddet ligger rätt högt ovanför sjön, brant stig och vingliga plankor för att tvätta sig och hämta vatten, så jag vände tillbaka mot Kristineberg och Sätravalllen, förr i tiden ett mycket populärt utflyktsmål både sommar och vinter.

Lite konstigt att den platsen markeras som tältplats på kartan. Det gick att tälta nära badstranden, men det finns inget dass, så spade och tändare är obligatoriskt. På morgonen var vattnet i Sätrasjön en äcklig grön sörja som nog skulle fått mitt att klegga igen. Men jag hade lyckligvis en halv liter kvar.

Turen vidare börjar med väg, och man bör följa med på kartan ty vid avtagsvägen mot Kulla är markeringen dold i hög vegetation. Leden går om en stund en bit ifrån sjön Stora Mörken. I dess ände finns ett vindskydd med dass men vad jag kunde se var vägen till vattnet spärrad av hög och kompakt vegetation.

Strax efter kommer knölig passage genom Säby Västerskog med många kullfallna träd. Därpå är det en lugn passage mot Bjärka -Säby. Jag valde att sluta där, eftersom jag gjorde sträckan Hofvetorp- BS i våras. Hofvetorp är annars en fin plats att tälta, precis invid slussen, med toa och två vattenkranar. Vindskyddet ligger en lien bit bort med utsikt mot en väg - vid slussen får man utsikt mot denna eller mot gästhamnen.

För den som går från Linköping (t ex med start i Vidingsjö) kan det tänkas att motsatt riktning ger en bekvämare etappindelning.
 
Vid en snabb titt in på Naturkompaniet idag passade jag på att kika i Fredrik Neregårds bok om vandring i Östergötland (Calazo). Enligt den ska man kunna ta sig till vattnet vid Stora Mörken, utsikten från vindskyddet består enbart av vass. Så jag kanske förhastade mig där.

För Sätravallen anges i en översiktsbild att det ska finnas vatten, men texten påminner om att Sätravallen sen en del år tillbaka inte länge är en kommunal (tidigare STF!) anläggning. Vindskydd (med bänkar, ingen sovhylla) och eldstad finns, men, som sagt, ingen toa och, vad jag kunde se, ingen vattenkran.
 
Kul med en rapport från Östgötaleden. Att vindskydd är försvunna, igenvuxna eller opraktiskt belägna låter som ganska typiskt för den leden. Numera har jag nästan börjat betrakta det som en del av charmen...

Får man fråga vilken karta du följde? Mina ledkartor (särtryck från Gröna kartan) köpte jag 2000 och de var nog gamla redan då. Finns det ett uppdaterat underlag?

Hur som helst, tack för inspirationen. Nästa år får det kanske bli en helg i tallskogarna kring Linköping!
 


Rängen Runt, sträckan Hamra-Vårdnäs, är så ny att den inte finns med - när jag gick pågick fortfarande arbeten på sträckan Labbenäs-Stavsätter. Från Vårdnäs till Kristineberg vid Storsjön följer RR den gamla Kyrkleden, som inte heller finns på den där kartan, konstigt nog. Men det är absolut inga problem att hitta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
Docols Gränslandet runt - extended version Vandringsleder 4
bossebengtsson Grövelsjön: Långfjället runt Vandringsleder 12
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
cykeltjejen Ivösjön runt Vandringsleder 1
Dejvan Barnvänliga dagsturer runt göteborg? Vandringsleder 4
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
KaptenKeps Gotland Runt Vandringsleder 4
Locustreign Öland runt, vilka skor/kängor? Vandringsleder 4
Vanish Vandring runt berg-miljö i slutet av maj? Vandringsleder 10
Marwil96 Billingen Runt kvalité? Vandringsleder 0
Dania Vandring med militären runt Uppland Vandringsleder 8
Kentmorgan Vandringssällskap runt Jönköping! Vandringsleder 2
MrCellophane Helgvandring runt Göteborg (med kollektivtrafik) Vandringsleder 9
Seasick Vandring runt Immeln Vandringsleder 10
utesälen 1,5-dagarsvandring runt Göteborg Vandringsleder 4
KarlRoland Vandring runt Sjön Raslången Vandringsleder 6
fuentes Bra ställen runt Kiruna? Vandringsleder 3
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
HannaD Vandringsled runt Gävle? Vandringsleder 4
fjllrv Året runt i Skåne! Vandringsleder 41
Yesaja Vandringsled för löpning runt Motala Vandringsleder 0
virror Bra skogar runt Göteborg? Vandringsleder 16
victor_dalarna Tips sökes på platser i eller runt Falun för tältande Vandringsleder 3
mts0n Högsta topparna/kuperad skog runt Gävletrakten (radie på ca 10 mil) Vandringsleder 2
shadowfire 3-4 dagar runt Helags/Gåsen Vandringsleder 12
Mathias PHS Dagstur runt Sollentuna? Vandringsleder 10
Metzger Såken runt. Vandringsleder 0
jesperk Vildmarken runt Närssjön - så blev det. Vandringsleder 3
jesperk Närsjön runt? Vandringsleder 4
Anders_sthlm Öland runt. Vandringsleder 3
kaskas Vättern runt Vandringsleder 2
Karpaterna.se Vandringsleder runt Brösarp Vandringsleder 5
b_luthman tälta runt uppsala Vandringsleder 2
tandori Vandringskompisar i/runt Göteborg Vandringsleder 44
glanne Ammarfjället runt? Vandringsleder 0
plax Sörmlandsleden runt. Vandringsleder 18
Läraren Dagsturer runt Karlstad? Vandringsleder 22
fredric_verklig.se Sköna vandringsleder runt Göteborg, rekommendationer?? Vandringsleder 15
Roneo dagsvandring runt stockholm Vandringsleder 3
andrevs Anten runt på 38 timmar Vandringsleder 2
magda136 Sylarna runt, startpunkt?! Vandringsleder 4
anneortegren Helgvandring runt Stockholm? Vandringsleder 9
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
Chrizzz Vanhävd av Östgötaleden Vandringsleder 14
JennyP Östgötaleden Vandringsleder 8
skogsguru Östgötaleden -norra delen Vandringsleder 4
mangu144 Vandringsförslag på Östgötaleden Vandringsleder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...