Thermacell backpacker felgängad ?

Köpte en Thermacell backpacker på XXL och den passar inte på Primus 100 grams burkar. Går så trögt i gängen att man riskerar att bryta av den! Men utmärkt på andra tex Biltemas 230grams burkar.
Började leta gängor etc, och fann att det är standardgänga UNEF 7/16 28 gängor/tum. Köpte en tapp nr 3 och rensade gängorna i Thermacell honan. Nu funkar det perfekt även med Primus burkar.
Therma cell gängan är lite felskuren från fabrik (Kinesisk CNC program fel?)
I övrigt så är jag helnöjd med denna myggfritt lösning. Thermacell's produkterna är suveräna "hålla myggen borta" lösningar.
fd76f9ade415dbe7e1e12dc349ec8465.png

c898383e9b8f9757a2ad2d29a6074d89.jpg
 
Tack!

Tack för infon, jag fick ihop det men det var trögt. Blir till att gänga om.
Totalkostnaden blev alltså inte så särskilt låg efter inköp av gängtappar
 
Senast ändrad:
Min fungerar utan problem på Primus 100g burkar, dock har jag en tidig prototyp, så det kanske spelar in?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Jag har min på en 100g Optimusbehållare - och det funkar fint.

Sitter precis så tight som jag som tekniker vill att den ska göra. Det ska inte vara som att
spinna på en vingmutter på en gängstång. Det ska bottna mot O-ringen men inte alltför lätt...

Vill man göra gängen glappare så är nog en sluttapp rätt verktyg, men det borde vi väl kunna
låna runt mellan oss på Utsidan - hur många gånger behöver var och en en Lindal-gängtapp,
[UNEF7/16 28TPI] och det under hela sin livstid?
 
Kan tillägga att man måste ta isär den för att avlägsna mässingsnippeln som öppnar gasventilen och såklart oringen innan man rensar gängan med en sluttapp.
Tackar för era återkopplingar. Är lite intressant varför just Primus burkarna kärvar. Den enda burken med kvalitégänga?
Edit
Jag köpte på mig en mellan o sluttapp man vet aldrig när det behövs bygga adaptrar!
 
Gängfel eller ej?

Jag har min på en 100g Optimusbehållare - och det funkar fint.

Sitter precis så tight som jag som tekniker vill att den ska göra. Det ska inte vara som att
spinna på en vingmutter på en gängstång. Det ska bottna mot O-ringen men inte alltför lätt...
Problemet för mig var inte att den hade "normalt" motstånd utan att det gick trögt från allra första början. Långt ifrån som jag är van med från anslutning t. ex. gaskök eller gaslampa. Sitter bra gör den givetvis när den väl är på plats.
 
Jag köpte oxå en backpacker från XXL. Fick hem den i tisdags O testade den med min 100 gramsburk av Optimus. Och den gick riktigt trögt. Såpass att ja repade färgen i gängorna och troligtsvis skadade densamma. Sedan var ja in o läste här... surt.. Hehe Har nån av er pratat med XXL om problemet.. ? Jag provade med en 230 gramsburk oxå av Optimus. Den gick bra. .. undra om man kan få nåt.om man pratar med XXL om felet. Annars riskerar ju många köpa o ha sönder sina.lika som jag. .. känns ju surt att behöva köpa tappar o gänga om en ny apparat. Som sagt har nån hört.med XXL om detta mvh micke.
 
Även jag har detta problem med thermacell backpacker.

Mitt exemplar har även problemet att "nålen" som öppnar ventilen i flaskan är för grund, den når aldrig ner, och thermacellen får av den anledningen ingen gas.
Någon som har varit med om det?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 
Min funkar med primus 230 gram, men jag tänkte absolut att något var fel första gången jag skruvade på den. Behövde ta i så mycket att jag trodde den skulle gå sönder för att få gasen att börja pysa.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...