Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
27 § Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara.

Men denna paragraf tar ju sikte på jägaren som inte får jaga så fara uppstår. Någon påpekade ju tidigare i tråden att det var förjudet att avsiktligt störa jakt. Finns en sådan paragraf som inriktar sig på jakt-störaren?
I så fall tycker jag den borde ingå i utbildningen till jägare.
När man har rätt resp inte rätt att uföra aktiviteten borde vara en del av utbildningen, t ex får man inte framföra bil eller båt då man är alkoholpåverkad och det är ingår i respektive utbildning att veta det.
Alkoholpåverkan är iofs en sak man själv kan påverka men att man inte får köra bil då polisman ger tecken att stanna eller att du inte får bryta en kolonn är ju utomstående faktorer som påverkar ditt utförande av aktivitet bilkörning.

Återigen - finns det en lagtext som uttryckligen förbjuder avsiktligt störande av jakt eller är det bara sunt förnuft och ev andra brottsrubriceringar som avgör?

Naturvårdsverket hävdar förbud mot avsiktligt störande av jakt här:
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Jakt-och-fiske/
dock med ömsesidig hänsyn.

Där länkas även till jaktlagen och jaktförordningen och i dessa hittade jag inga för denna diskussion relevanta träffar då jag sökte på orden "hindra" resp "störa".

Är det således andra brott som gäller, t ex ofredande?

Kramas i naturen!

/Patrik, som tror både jägare och icke-jägare ryms i svenska naturen
 
Men denna paragraf tar ju sikte på jägaren som inte får jaga så fara uppstår. Någon påpekade ju tidigare i tråden att det var förjudet att avsiktligt störa jakt. Finns en sådan paragraf som inriktar sig på jakt-störaren?
I så fall tycker jag den borde ingå i utbildningen till jägare.
När man har rätt resp inte rätt att uföra aktiviteten borde vara en del av utbildningen, t ex får man inte framföra bil eller båt då man är alkoholpåverkad och det är ingår i respektive utbildning att veta det.
Alkoholpåverkan är iofs en sak man själv kan påverka men att man inte får köra bil då polisman ger tecken att stanna eller att du inte får bryta en kolonn är ju utomstående faktorer som påverkar ditt utförande av aktivitet bilkörning.

Återigen - finns det en lagtext som uttryckligen förbjuder avsiktligt störande av jakt eller är det bara sunt förnuft och ev andra brottsrubriceringar som avgör?

Naturvårdsverket hävdar förbud mot avsiktligt störande av jakt här:
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Jakt-och-fiske/
dock med ömsesidig hänsyn.

Där länkas även till jaktlagen och jaktförordningen och i dessa hittade jag inga för denna diskussion relevanta träffar då jag sökte på orden "hindra" resp "störa".

Är det således andra brott som gäller, t ex ofredande?

Kramas i naturen!

/Patrik, som tror både jägare och icke-jägare ryms i svenska naturen

Får kolla i andra lagtexter än de som rör jakt. Vilken lag säger att man inte får störa en tennismatch?
 
Finns en sådan paragraf som inriktar sig på jakt-störaren?
I så fall tycker jag den borde ingå i utbildningen till jägare.
När man har rätt resp inte rätt att uföra aktiviteten borde vara en del av utbildningen, t ex får man inte framföra bil eller båt då man är alkoholpåverkad och det är ingår i respektive utbildning att veta det.
Alkoholpåverkan är iofs en sak man själv kan påverka men att man inte får köra bil då polisman ger tecken att stanna eller att du inte får bryta en kolonn är ju utomstående faktorer som påverkar ditt utförande av aktivitet bilkörning.

Du får dela på detta. Jägarutbildningen innehåller mycket som rör när man får jaga, hur man gör det på ett säkert sätt osv. Kommer en vandrare inom synhåll från ditt jakttorn så ska bössan brytas och du ska visa tydligt att du sett personen osv. Allt för att visa hänsyn. Sånt här, tillsammans med säker vapenhantering i allmänhet och regler kring när jakt får och inte får bedrivas avseende tider m.m. finns det tonvis av i utbildningen.

Däremot finns ingenting om vilka regler som gäller för vandraren om han nu skulle ha uppsåt att störa din jakt.
 
Återigen; det är olagligt att hindra någon från att göra det hen enligt lag har rätt att göra.
 
Får kolla i andra lagtexter än de som rör jakt. Vilken lag säger att man inte får störa en tennismatch?

Då tennismatch äger rum på en privat arena så gäller väl arenaägarens regler där - det är ingen rättighet att besöka tennismatchen på den privata arenan om du inte följer arenaägarens relger.
Men enligt allemansrätten så har man rätt att vistas i annans skog och mark som inte är tomtmark.

Jag är inte jurist och vill absolut inte störa jakt - jag är bara nyfiken på vilken lag som gäller.

Vi kan generallisera - vilken lag säger att man inte får hindra mig från något jag har rätt till - finns en generisk sådan lag? Många lagar jag känner till listar förbud och inskränkningar, dvs vad man inte får göra. Men finns den lag som ger mig rättigheten att jag utan avsiktlga störningar?

/Patrik, fortfarande nyfiken
 
Jag har avvisat och därefter avlägsnat personer som inte visat hänsyn utan stört och förstört på grannmarken. I jämförelse med tennisbanan saknar ex skogsmark tillträdesförbud (med undantag). det borde inte vara några beskymmer att själv avvisa eller låta polisen avvisa eller avlägsna personer som inte respekterar allemansrätten? Ex sådana som stör jakt eller tältar vid torn eller andra dumheter.
 
Jag har avvisat och därefter avlägsnat personer som inte visat hänsyn utan stört och förstört på grannmarken. I jämförelse med tennisbanan saknar ex skogsmark tillträdesförbud (med undantag). det borde inte vara några beskymmer att själv avvisa eller låta polisen avvisa eller avlägsna personer som inte respekterar allemansrätten? Ex sådana som stör jakt eller tältar vid torn eller andra dumheter.

Problemet är väl att om du gör det själv mot personens vilja kan du bli fälld för nåt slags frihetsberövande eller misshandel minst, oavsett vem som har rätt att vara på platsen.
 
Varken du själv eller polisen får väl avvisa någon? Det brukar ju pekas ut som ett problem när det gäller tiggarnas tältläger, dels måste de vara identifierade och sen är det bara kronofogden som får avvisa dem (sen att de begär handräckning av polisen är en annan femma).

Det enda som som markägare kan göra är alltså att dokumentera det eventuella brottet och de misstänkta gärningsmännen (filma och fotografera). Jag tror inte att du som markägare har rätt att avkräva legitimation.
 
Varken du själv eller polisen får väl avvisa någon? Det brukar ju pekas ut som ett problem när det gäller tiggarnas tältläger, dels måste de vara identifierade och sen är det bara kronofogden som får avvisa dem (sen att de begär handräckning av polisen är en annan femma).

Det enda som som markägare kan göra är alltså att dokumentera det eventuella brottet och de misstänkta gärningsmännen (filma och fotografera). Jag tror inte att du som markägare har rätt att avkräva legitimation.
Avvisa får polisen visst göra - vem som helst faktiskt. (Men att inte hörsamma någon som lyder under polislagen bär sina konsekvenser.) Avlägsna likaså men då behöver de antingen skäl (ex förhindrande av brott) eller brottsmisstanke.
Tror du syftar och tänker på det närbesläktade verbet "avhysa".

Problemet är väl att om du gör det själv mot personens vilja kan du bli fälld för nåt slags frihetsberövande eller misshandel minst, oavsett vem som har rätt att vara på platsen.

Avvisa någon genom att be dem att gå därifrån kan vem som helst göra. Sen om de går iväg är ju en annan femma och ev. bör polis tillkallas för vidare hantering.

För att hålla sig till ämnet kan en markägare med brygga avvisa ev. badgäster som uppehåller sig och stör ägaren vid nyttjandet av den. Ett fysiskt avlägsnande blir ju inte aktuellt av någon annan än en person med polisbefogenhet. (brasklapp för nödvärnsrätt)

Frihetsberövande blir först aktuellt vid omhändertagande.

I mitt fall är iofs "avlägsna" i den juridiska aspekten fel uttryckt av mig, då detta innefattar någon form av våld (våld = tex ta någon i handen för att leda bort dem till att bära iväg någon) - jag rörde aldrig någon. Backar på den. Låt oss istället säga att jag uppträdde på ett sådant sätt att de avlägsnade sig själva.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...