Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mitt inlägg är med viss glimt i ögat, med att jag menar att oavsett fall jakt pågår så ska man respektera jaktområdena och att det är bättre att vara på säkra sidan och hålla sig utanför dom, ömsesidig respekt. många skiter i kulfång i stundens hetta .vad jag läst skjuts det någon hund då o då av misstag som tagits för en gris,

Jag är dock seriös med att vissa skjuter på allt som rör sig, där ska jagarexamens utbildning vara bra hårdare istället för att lära sig alla jordens fåglar i mitt tycke !

Jag visste dock inte att man inte fick avhysa folk från marken då man tyldigen har rätt att avhysa folk från privata vatten...Men här har jag endast lyssnat till jägare på jobbet om detta som menar på att man har rätten till detta, dom har även haft vilda idéer på hur man tar bort varg från marken vilket fått mig att ifrågasätta en hel del om dessas värdegrunder..

Så i princip kan man ju påstå att det inte finns något som heter "privat mark" om allemansrätten går först? har hört detta innan men tycker det verkar galet faktist. jag anser att man leker lite med människor liv , jakt eller inte vill inte jag möta en person beväpnad obeväpnad i skogen.

Nästa gång blåbärs plockarn med rånarluva e ute lär han få komma undan med en betydligt mildare utskällning vid åteln ;)

Visst finns det privat mark - din tomt närmast boningshuset är privat mark om du äger den - liksom industrifastigheter där du har din fabrik/verkstad/butik eller annan näringsverksamhet. Den kan du stängsla in och förbjuda allmänheten att tillträda.

Jag anser att den jägare som inte försäkrar sig om säkert kulfång borde fråntas både vapen och jägarlicens. Har hen någonsin funderat på att hen kan själv råka bli kulfång för en annan jägare med samma feltänk.

/Patrik, som dock brukar undvika skog med jakt under säsong för att inte störa
 
Denna förnämliga skrift är gratis och borde nog läsas av flera.
På sidan 23 börjar texten om skyltar.
https://www.naturvardsverket.se/Ner...adUrl=/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Ja den är bra, men texten kan tolkas åt båda hållen såklart. Är syftet med skylten att stänga ute allmänheten är det inte ok, är det för att informera/varna så är det ok ;)

Mest sätter man väl upp dessa skyltar för att 1) förbereda förbipasserande så att de inte blir rädda, vissa blir det av vapen tex och 2) för att bilar ska sakta ner och vara beredda på risk för att hund eller älg eller nåt springer över vägen.

Att inget är lovligt sommartid som någon skrev stämmer ju inte heller, tex vildsvin får jagas. Men det beror ju på var man bor om det är aktuellt..
 
Visst finns det privat mark - din tomt närmast boningshuset är privat mark om du äger den - liksom industrifastigheter där du har din fabrik/verkstad/butik eller annan näringsverksamhet. Den kan du stängsla in och förbjuda allmänheten att tillträda.


Jo, odlad mark får man inte heller beträda om det kan skada odlingen. Gäller alltså typ potatisåker men inte planterade granskogen.
 
Ja den är bra, men texten kan tolkas åt båda hållen såklart. Är syftet med skylten att stänga ute allmänheten är det inte ok, är det för att informera/varna så är det ok ;)

Bara för att förtydliga ditt förtydligande. För att informera så måste det pågå jakt alternativt att den skall påbörjas eller är nyligen avslutad. Gör det inte det så finns det risk att skylten är olaglig.
 
För några år sedan när jag var på skogsvandring stötte jag på ett gäng jägare som blev väldigt irriterade av att jag var där och gick. De sa flera ggr att det störde jakten om någon rörde sig i området och att de hade tagit ledigt från sina arbeten den dagen för att jaga.
 
För några år sedan när jag var på skogsvandring stötte jag på ett gäng jägare som blev väldigt irriterade av att jag var där och gick. De sa flera ggr att det störde jakten om någon rörde sig i området och att de hade tagit ledigt från sina arbeten den dagen för att jaga.


Och på intet sätt hade de större rätt än du att vistas i området bara för att de kände jakträttsinnehavare.
 
Hänsyn gäller åt båda håll givetvis, sitter det skyltar att jakt pågår och man inte absolut måste gå just det så tycker jag inte man ska det.
Dom gånger jag jagat och stött på folk i skogen har jag förklarat att jakt pågår, inom vilket område vi håller till och sedan meddelar jag övriga att jaktlaget att personer rör sig i skogen.
Då har ickejägarna chansen att inte gå omkring i ett område där det jagas, då det faktiskt är en säkerhetsrisk samt vi i jaktlaget har koll på att mer än djur är i rörelse.
 
Håller med oordning. Man måste inte vid varje tillfälle hävda sin rätt till det yttersta. Det gäller både jägare som tror att man får skälla ut och avhysa folk som råkar befinna sig i ett område som jagas och folk som envisas med att uppehålla sig i såten av inget annat skäl än att det "är deras rätt".
 
Om en svampplockare blir våda skjuten av en jägare. Då får han svårt att klara sej från det.
( För några år sen var det en som dog av en rikoschett från en älg, där klarade sej jägaren från åtal men det gick till domstol).

Om någon går/smyger omkring i skogen i cammokläder och blir skjuten av jägare under jakt då har jag svårt att tro att han blir fälld för det.
 
Om en svampplockare blir våda skjuten av en jägare. Då får han svårt att klara sej från det.
( För några år sen var det en som dog av en rikoschett från en älg, där klarade sej jägaren från åtal men det gick till domstol).
Hmm, om det hela går till domstol har definitionsmässigt någon väckt åtal. Däremot kanske inte jägaren blev dömd. I det här fallet är nog skälet till att jägaren klarat sig att kulan ändrat riktning i älgen, annars är du skyldig att se till att det finns ett rimligt kulstopp innan du trycker på avtryckaren.

Om någon går/smyger omkring i skogen i cammokläder och blir skjuten av jägare under jakt då har jag svårt att tro att han blir fälld för det.
Lite oklart vem du syftar på med "han", men jag antar att det är jägaren du menar. Jag tror det motsatta. Om jägaren skjuter någon som smyger runt i buskarna i tron att det är ett djur har hen uppenbarligen skjutit utan att vara säker på vad som är i siktet. Herregud, men kan få problem om man skjuter ett djur av fel kön, självklart är man i stora problem om man skjuter ett djur av fel art, om djuret dessutom är en människa sitter man ännu längre ner i skiten.
 
Hmm, om det hela går till domstol har definitionsmässigt någon väckt åtal. Däremot kanske inte jägaren blev dömd. I det här fallet är nog skälet till att jägaren klarat sig att kulan ändrat riktning i älgen, annars är du skyldig att se till att det finns ett rimligt kulstopp innan du trycker på avtryckaren.


Lite oklart vem du syftar på med "han", men jag antar att det är jägaren du menar. Jag tror det motsatta. Om jägaren skjuter någon som smyger runt i buskarna i tron att det är ett djur har hen uppenbarligen skjutit utan att vara säker på vad som är i siktet. Herregud, men kan få problem om man skjuter ett djur av fel kön, självklart är man i stora problem om man skjuter ett djur av fel art, om djuret dessutom är en människa sitter man ännu längre ner i skiten.

Om en jägare inte kan se skillnad på lovligt vilt och en camoflageklädd människa rekommenderar jag en synundersökning.
Är det inte helt säkert fritt kulfång skjuter inte en sunt tänkande jägare. Vilken jägare vill leva resten av sitt liv med att ha nedlagt en människa som fanns bakom djuret i siktet?
Jag både hoppas och tror att jägare funderar på kulfånget före de trycker av.
Jakttorn är höga inte bara för att man ska se bra därifrån - de ger också en bra vinkel som gör att marken nära viltet blir bra kulfång.

/Patrik, utan jägarexamen
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...