Upprensningen av Sthlms skogar

Hej, jag bor söder om Stockholm och har Nackareservatet utanför min dörr. Senaste tiden jag varit ute har jag lyckats komma hem med mer än jag hade med mig ut och det verkar finnas mycket mer skräp längs stränderna och vid eldstäderna.
Med inspiration av tre hjältar som just nu paddlar längs hela den svenska kusten för att rensa öar och skär från skräp tänkte jag försöka starta vandringar för att gemensamt rensa populära friluftsområden i närheten av Stockholm från plast, glas och annat som inte hör hemma i naturen.
Nån som är intresserad av att ge tillbaks till skogarna som vi är skyldiga så mycket?

http://www.paddlaforlivet.com/
 
Beundrar ert initiativ. Riktigt bra inställning! Tyvärr är jag och min kajak i ett vatten för långt bort för mitt deltagande.

Dessvärre anser många här att nedskräpning och dylikt missbruk inte är ett problem utan snarare en icke-fråga för gemene nyttjare. Det är markägarens beskymmer.
Flera kommer likt tidigare som en hund med svansen mellan benen lämna tråden i protest. :)
 
Det är vi människor som har skräpat ner så det är människors uppgift att återställa naturen och har man rätt att kritisera om man inte själv gör något åt saken?
Man får bortse från vem som har ansvaret om man vill sen nån ändring. Kanske skulle skrivit att jag tänkte mest på de olika reservaten runt Stockholm.
 
Ett skräp om dagen

Ju skräpigare det är desto större är tendensen att nytt skräp slängs. Så är det finst så minskar problemen. Minns att det fanns en rörelse för några år sedan som hette "Ett skräp om dagen". Dvs plocka upp minst en sak per dag. Tänk om alla Stockholmare gjorde det!
 
Ja tänk om alla kunde ta hand om sitt eget skräp vilken utopisk värld. Ett skräp om dagen låter ju som en bra början, vad hände med det?
 
Ett gott råd...

är att alltid ha en tom plastpåse i fickan när man går ut. Den är sällan tom när man kommer hem

Sen kan jag bara konstatera att det mesta skräpet har jag hittat i skogar dit motorburen glesbyggdsungdom har haft access.

Stockholmarna brukar sköta sig, problemet är bara att de är så många... ;-)

//Dag

(Jo, jag är en fjollträskbo jag med)
 
Fick reda på att den 25:e Maj är det skräpplockardagen vilken är utlyst av håll Sverige rent, så ut i helgen och plocka skräp, kanske gör det till en dagstur!
 
Man behöver inte heller släpa med sig allt skräp, är det brännbart och ingen brandrisk föreligger så kan man elda upp det skräp som är lämpligt att elda upp.
 
Det enda skräp som är lämpligt att bränna är ju trä och papper som bryts ner ganska fort. Det jag rensat och hittat är mest plast och metall. Min erfarenhet av den här typen av initiativ är att nästan ingen dyker upp. Städning av enskilda objekt kan få pengar från Länsstyrelsen som när vi städade Bodagrottan. Överskottet finns i en fond för grottatädning som finns hos Sveriges Speleologförbund.
 
Dessvärre anser många här att nedskräpning och dylikt missbruk inte är ett problem utan snarare en icke-fråga för gemene nyttjare.)
Tyvärr är jag och min kajak i ett vatten för långt bort för mitt deltagande.

Det verkar vara en kall och cynisk värld du lever i.
Då det gäller upprensningen så tror jag däremot inte någon tar illa upp om du deltar på ditt eget sätt genom att plocka upp skräp på dina paddelturer.
 
Dessvärre anser många här att nedskräpning och dylikt missbruk inte är ett problem utan snarare en icke-fråga för gemene nyttjare. Det är markägarens beskymmer.

Konstigt hur olika världsbild man kan ha. Jag känner inte igen mig alls.

Däremot hittar jag många, nästan alla skulle jag vilja påstå, som inte anser att lösningen på problemet med nedskräpning är att slopa allemansrätten.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...